REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabezpieczenie przedwymiarowe i przed terminem płatności

Klaudia Pastuszko
Zabezpieczenie przedwymiarowe i przed terminem płatności /Fot. Fotolia
Zabezpieczenie przedwymiarowe i przed terminem płatności /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce podatkowej mają niekiedy miejsce sytuacje, w których zachodzi obawa, iż podatnik stanie się niewypłacalny bądź celowo unikać będzie spłaty zobowiązań. Zasadą jest, że organy podatkowe mają wówczas prawo do zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego. Niekiedy jednak możliwe jest dokonanie zabezpieczenia już wówczas, gdy wysokość podatku nie jest jeszcze znana. Kiedy organy podatkowe mogą dokonać zabezpieczenia przedwymiarowego i przed terminem płatności?

REKLAMA

Autopromocja

Zabezpieczenie przedwymiarowe

Zabezpieczenie przedwymiarowe to instytucja, po którą sięgnąć mogą organy skarbowe w celu zabezpieczenia interesów wierzyciela, by zapewnić skuteczność przyszłej egzekucji. Aby organ miał możliwość zdecydowania się na taki krok, istnieć musi uzasadniona obawa, iż nie dojdzie do wykonania zobowiązania.

Przesłanki do uznania danego stanu faktycznego za „uzasadnioną” obawę nie są dokładnie opisane w przepisach podatkowych – Ordynacja podatkowa podaje jedynie, iż dzieje się tak w szczególności w przypadku zajścia takich okoliczności, jak nieuiszczenie wymagalnych zobowiązań o charakterze publicznoprawnym i dokonywanie czynności, których skutkiem jest utrata prawa własności do majątku.

Organ przed przystąpieniem do zabezpieczenia przedwymiarowego każdorazowo badać powinien sytuację, w jakiej znajduje się podatnik – czy do tej pory wywiązywał się on ze swoich publicznoprawnych zobowiązań, czy ciążą na nim jakieś zaległości wynikające z nieuiszczenia ciążących na nim danin publicznych, czy – jeśli zbywa on swój majątek – stanowi to zagrożenie dla jego wypłacalności, co w konsekwencji powodować mogłoby zagrożenie dla przyszłych płatności. Do takiej sytuacji dochodzi wówczas, gdy działania podatnika dotyczące jego majątku i poszczególnych jego składników wykraczają poza zwykły obrót – to jest dotykają znacznej części majątku podatnika, który mógłby być przedmiotem egzekucji administracyjnej.

Zabezpieczenie dotyczyć może zarówno majątku podatnika, jak i pozostającego z nim we wspólności majątkowej małżonka. Odbywa się to po wydaniu odpowiedniej decyzji, od której przysługuje odwołanie, a następnie skarga do właściwego sądu administracyjnego. Analogicznie organ może nałożyć zabezpieczenia przedwymiarowe na płatnika oraz inkasenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabezpieczenie przed terminem płatności

Na gruncie przepisów Ordynacji podatkowej istnieje także możliwość zabezpieczenia należności podatkowej przed jej terminem płatności. Jest to jednak wyjątek od zasady – z reguły zabezpieczenie przysługuje w momencie, w którym kwoty należności podatkowych stają się wymagalne, to jest po upływie terminu ich płatności.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

O zabezpieczeniu przed terminem płatności można mówić wówczas, gdy organ podatkowy drogą decyzji postanawia o dokonaniu zabezpieczenia na składnikach majątku podatnika zobowiązania, którego wysokość jest już znana, a co do którego istnieje obawa, iż nie zostanie zrealizowane. Może mieć to miejsce dopiero wówczas, gdy owa obawa uzasadniona jest obiektywnymi faktami.

Warto także odnotować, iż samo zabezpieczenie nie jest jeszcze ochroną interesów wierzyciela zaległości podatkowych. Stanowi ono jednak możliwość do wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli skarbowej.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA