REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Kiedy bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu?
Kiedy bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego ulega zawieszeniu?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydanie przez organ podatkowy decyzji określającej zobowiązanie w kwocie innej niż zadeklarowanej przez podatnika, powoduje automatyczne wszczęcie postępowania karnego skarbowego. Już samo wydanie postanowienia o wszczęciu dochodzenia lub śledztwa w sprawie karnej skarbowej, skutkuje zawieszeniem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wykorzystywanie przez organy podatkowe instytucji wszczęcia postępowania karnego skarbowego do zawieszenia biegu terminu przedawnienia to doskonały wytrych pozwalający na przedłużanie postępowań i uniknięcie przedawnień.

Z art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej wynika, iż bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.

Gra na zwłokę

W praktyce jedynym powodem wszczynania przez organy podatkowe postępowań karnych skarbowych nie jest podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, lecz dążenie do zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Postępowanie karnoskarbowe jest wszczynane zazwyczaj bez podstawy faktycznej, mającej swoje umocowanie w prawomocnym orzeczeniu administracyjnym. Jest tak, ponieważ organ w momencie wszczynania śledztwa lub dochodzenia w sprawie karnoskarbowej dysponuje zwykle jedynie materiałami zgromadzonymi w trakcie kontroli podatkowej oraz nieprawomocną decyzją organu I instancji, na których nie może oprzeć swoich ustaleń. Innymi słowy, nie jest znany wynik postępowania podatkowego, a więc nie wiadomo, czy doszło do wyczerpania znamion czynu zabronionego. Powoduje to, iż tak wszczęte postępowanie karnoskarbowe nie może zostać zakończone. W konsekwencji organ wszczynający postępowanie karnoskarbowe, z uwagi na limity czasowe dochodzenia i śledztwa, może alternatywnie „prowadzić” czynności przy jednoczesnym przedłużaniu postępowania albo postępowanie zawiesić w oczekiwaniu na orzeczenie przesądzające o prawidłowości rozliczenia podatku. Sprzyja temu art. 114a Kodeksu karnego skarbowego, który pozwala na zawieszenie postępowania w sprawach o przestępstwa lub wykroczenia skarbowe, „jeżeli jego prowadzenie jest w istotny sposób utrudnione ze względu na prowadzoną kontrolę podatkową, kontrolę celno-skarbową lub toczące się postępowanie przed organami podatkowymi, organami celnymi lub sądami administracyjnymi”.

REKLAMA

Korzyść – tylko fiskusa

Wynik postępowania karnego jest więc uzależniony od efektów postępowania podatkowego. Korzyści z tego osiąga wyłącznie organ podatkowy, który na długo zawiesza bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Tym samym art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej służy w praktyce do przedłużenia biegu terminu przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym wszczęcie postępowania karnego skarbowego po wydaniu decyzji przez organ pierwszej instancji, a przed wydaniem decyzji przez organ odwoławczy, powoduje efektywne zawieszenie w czasie biegu terminu przedawnienia do czasu wydania prawomocnego orzeczenia przez sąd administracyjny. Złożenie bowiem skargi do sądu również zawiesza bieg terminu przedawnienia. Wszczęcie postępowania karnoskarbowego eliminuje więc de facto przepisy ordynacji podatkowej, przewidujące przedawnienie zobowiązania podatkowego.

Polecamy: Instrukcje księgowego. 53 praktyczne procedury (książka)


Karnoskarbowe bezprawie

Jak sprawdzić, czy postępowanie karnoskarbowe jest zgodne z prawem?

Przede wszystkim podatnik powinien wiedzieć, że w związku ze wszczętym postępowaniem karnoskarbowym jego zobowiązanie się nie przedawni w ustawowym terminie, ponieważ bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu. Organ podatkowy musi zawiadomić podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczętego postępowania karnoskarbowego najpóźniej z upływem ustawowego terminu przedawnienia. Istnienie takiego obowiązku po stronie organu wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 17 lipca 2012 r. (sygn. akt P 30/11).

Podatnik może również kwestionować wykładnię art. 70 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej dokonywaną przez organy podatkowe. Zgodnie z nią już wszczęcie postępowania „w sprawie” o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe jest przesłanką zawieszenia biegu terminu przedawnienia. Tymczasem zdarzeniem procesowym zawieszającym bieg terminu przedawnienia powinno być wszczęcie postępowania karnoskarbowego „przeciwko osobie”. Przyczyny zawieszające bieg terminu przedawnienia powinny zatem dotyczyć podatnika, który ma zaległość podatkową w postaci niewykonania zobowiązania objętego instytucją przedawnienia. Innymi słowy, mają odnosić się do sfery penalizowanej związanej z niewykonaniem zobowiązania przez konkretnego podatnika.

Praktykę organów podatkowych polegającą na wszczynaniu postępowań karnoskarbowych w odniesieniu do spraw niezakończonych prawomocną decyzją należy uznać za niezgodną z konstytucyjną zasadą zaufania obywateli do organów państwa oraz z zasadą demokratycznego państwa prawa.

Autor: prawnik Piotr Pracz, mec. Robert Nogacki

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA