REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem
Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem

REKLAMA

REKLAMA

Posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu podatkowego wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu podatkowego jest w takiej sytuacji wezwanie wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku formalnego w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

Takie stanowisko zajął Minister Rozwoju i Finansów (z jego upoważnienia odpowiadał Paweł Gruza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów) w odpowiedzi z 4 stycznia 2018 r. na zapytanie poselskie nr 6404.

REKLAMA

REKLAMA

W tym zapytaniu posłowie Adam Ołdakowski, Jerzy Gosiewski zapytali Ministra czy złożenie pisma do organu administracji skarbowej faksem przez podatnika jest traktowane, jakby to pismo nie było złożone? Czy fiskus musi zaakceptować taką formę wysyłania dokumentów i poinformować podatnika o ewentualnym obowiązku uzupełnienia braków?

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Posłowie powołali się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 listopada 2017 r. (sygn. II FSK 2811/15), w którym Naczelny Sąd Administracyjny podjął decyzję, że wysłanie przez podatnika pisma (podania, odwołania itd.) z wykorzystaniem do tego urządzeń, których nie ma w przepisach (np. faxu), nie zwalnia go z terminu złożenia pisma. Takie podanie należy potraktować jak podanie pisemne, tylko że z brakami formalnymi.

REKLAMA

Jak stwierdził NSA w ww. wyroku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie można bowiem z uwagi na pisemną formę odwołania wniesionego faksem uznać, że nie jest ono w ogóle podaniem bo tej formy (sposobu) wniesienia nie dopuszcza art. 168 § 1 ord. pod. Jest to odwołanie ale z brakiem formalnym. Oznacza to, że użyte w art. 169 § 1 ord. pod. określenie "podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa" należy rozumieć szeroko, a więc obejmujące także sposób wniesienia podania nieprzewidziany w art. 168 § 1 ord. pod. Z art. 228 § 1 pkt 1-3 ord. pod. wynika, że "organ odwoławczy stwierdza w formie postanowienia:

1) niedopuszczalność odwołania;

2) uchybienie terminowi do wniesienia odwołania;

3) pozostawienie odwołania bez rozpatrzenia jeżeli nie spełnia warunków wynikających z art. 222."

W przepisie tym nie mieści się sytuacja, w której strona nie uzupełniłaby braku formalnego podania, albo wniosła go w formie nieprzewidzianej w art. 168 § 1 ord. pod. W przypadku bowiem, gdyby strona nie uzupełniła braków formalnych podania w zakreślonym terminie to organ odwoławczy byłby obwiązany wydać postanowienie z art. 169 § 4 w związku z art. 235 ord. pod. Przepis art. 169 § 4 ord. pod. staje się odpowiedni w sprawach nieuregulowanych w art. 220-234 ord. pod. w postępowaniu przed organami odwoławczymi. Zatem i z tych powodów zarzut skargi kasacyjnej naruszenia art. 228 § 1 pkt 2 ord. pod. jest chybiony."

Zatem w takim przypadku fiskus jest zobowiązany wezwać podatnika do uzupełnienia w ciągu 7 dni braków, a nie oznajmiać, że pismo się nie pojawiło i doszło do przekroczenia terminu składania pisma. Obecnie art. 168 par. 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że podania, wnioski, odwołania, wyjaśnienia mogą być wnoszone ustnie, pisemnie, przy użyciu środków elektronicznych, przez portal podatkowy. Ten przepis natomiast nie odnotowuje faksu, aczkolwiek taką formę komunikacji dopuszczał tylko do czerwca 2010 r.

W odpowiedzi na to zapytanie Podsekretarz Stanu w MF Paweł Gruza zgodził się z tezami z ww. wyroku NSA.

Minister Gruza przypomniał, że jednym ze sposobów wnoszenia podań, wymienionych w art. 168 § 1Ordynacji podatkowej, jest wniesienia podania pisemnie. Podanie wniesione na piśmie powinno być - co do zasady - podpisane przez wnoszącego. Wymaga tego wyraźnie art. 168 § 3 Ordynacji podatkowej. Minister zauważył, że formę pisemną ma właściwie każde podanie, poza wniesionym ustnie czy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Charakteru pisemnego nie sposób odmówić także podaniu wysłanemu faksem.

W ocenie Ministra nie zmienia tego fakt, że art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej, przed zmianą dokonaną z dniem 17 czerwca 2010 r., wskazywał wprost na możliwość wnoszenia podań m. in za pomocą telefaksu. Tego typu zmiany przepisu nie można traktować jako niedopuszczalności wnoszenia podań faksem, skoro tak wniesione podanie jest w istocie podaniem pisemnym.

Minister jednocześnie zaznaczył, że o zachowaniu terminu wniesienia pisma przesłanego za pomocą faksu decydowała i nadal decyduje nie data jego nadania, a data wpływu pisma do organu podatkowego.

Odpowiadając wprost na pytania posłów Minister stwierdził, że podań wniesionych faksem - jako podań pisemnych - w żadnym wypadku nie można traktować jako niebyłych. Tym niemniej zauważyć w takim przypadku należy brak własnoręcznego podpisu osoby, od której to podanie pochodzi. Zdaniem Ministra posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu podatkowego wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu podatkowego jest w takiej sytuacji wezwanie 2 wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku formalnego w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

Podatek od darowizn: kiedy zapłacisz, a kiedy unikniesz fiskusa

Wiele osób jest przekonanych, że darowizny w rodzinie są zawsze wolne od podatku. To nieprawda. Zwolnienie istnieje, ale tylko pod warunkiem, że obdarowany zgłosi darowiznę w terminie i udokumentuje przekazanie pieniędzy.

KSeF 2.0: księgowi (biura rachunkowe) będą nakłaniani do wystawiania faktur? Uwaga na odpowiedzialność karno-skarbową

Wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur wielu przedsiębiorców może próbować przerzucić na księgowych nie tylko nowe obowiązki, ale i odpowiedzialność. Eksperci ostrzegają: wystawienie faktury w imieniu klienta to nie tylko pomoc w formalnościach, lecz także osobiste ryzyko karno-skarbowe. Zanim biura rachunkowe zgodzą się na taką współpracę, powinny dokładnie rozważyć, gdzie kończy się ich rola, a zaczyna odpowiedzialność za cudzy biznes.

MCU rusza 1 listopada 2025 – jak uzyskać certyfikat KSeF?

1 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów uruchomi Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) – nową funkcjonalność, która umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom i wydawanie certyfikatów KSeF. Certyfikaty te staną się podstawowym narzędziem uwierzytelnienia w systemie KSeF 2.0.

REKLAMA

KSeF za 3 miesiące wejdzie w życie. Czego księgowi boją się najbardziej?

KSeF to wciąż głęboka niepewność. Za 3 miesiące wchodzi w życie. Czego księgowi boją się najbardziej? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fillup k24.

W KSeF 2.0 NIP jest kluczowy

Od 1 lutego 2026 r. każdy przedsiębiorca będzie odbierał e-faktury w KSeF. Tego samego dnia obowiązek wystawiania obejmie największe firmy, czyli te z obrotem powyżej 200 mln zł za 2024 r. Od 1 kwietnia 2026 r. dołączają pozostali, niezależnie od formy prawnej. Do końca 2026 r. działa okres przejściowy – można wystawiać poza KSeF, o ile w danym miesiącu łączna sprzedaż na takich fakturach nie przekroczy 10 tys. zł brutto. Po przekroczeniu limitu dokumenty wystawia się już w KSeF.

REKLAMA