REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem

Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem
Pismo do urzędu skarbowego można wysłać także faxem

REKLAMA

REKLAMA

Posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu podatkowego wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu podatkowego jest w takiej sytuacji wezwanie wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku formalnego w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

Takie stanowisko zajął Minister Rozwoju i Finansów (z jego upoważnienia odpowiadał Paweł Gruza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów) w odpowiedzi z 4 stycznia 2018 r. na zapytanie poselskie nr 6404.

REKLAMA

Autopromocja

W tym zapytaniu posłowie Adam Ołdakowski, Jerzy Gosiewski zapytali Ministra czy złożenie pisma do organu administracji skarbowej faksem przez podatnika jest traktowane, jakby to pismo nie było złożone? Czy fiskus musi zaakceptować taką formę wysyłania dokumentów i poinformować podatnika o ewentualnym obowiązku uzupełnienia braków?

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Posłowie powołali się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 listopada 2017 r. (sygn. II FSK 2811/15), w którym Naczelny Sąd Administracyjny podjął decyzję, że wysłanie przez podatnika pisma (podania, odwołania itd.) z wykorzystaniem do tego urządzeń, których nie ma w przepisach (np. faxu), nie zwalnia go z terminu złożenia pisma. Takie podanie należy potraktować jak podanie pisemne, tylko że z brakami formalnymi.

Jak stwierdził NSA w ww. wyroku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Nie można bowiem z uwagi na pisemną formę odwołania wniesionego faksem uznać, że nie jest ono w ogóle podaniem bo tej formy (sposobu) wniesienia nie dopuszcza art. 168 § 1 ord. pod. Jest to odwołanie ale z brakiem formalnym. Oznacza to, że użyte w art. 169 § 1 ord. pod. określenie "podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa" należy rozumieć szeroko, a więc obejmujące także sposób wniesienia podania nieprzewidziany w art. 168 § 1 ord. pod. Z art. 228 § 1 pkt 1-3 ord. pod. wynika, że "organ odwoławczy stwierdza w formie postanowienia:

1) niedopuszczalność odwołania;

2) uchybienie terminowi do wniesienia odwołania;

3) pozostawienie odwołania bez rozpatrzenia jeżeli nie spełnia warunków wynikających z art. 222."

W przepisie tym nie mieści się sytuacja, w której strona nie uzupełniłaby braku formalnego podania, albo wniosła go w formie nieprzewidzianej w art. 168 § 1 ord. pod. W przypadku bowiem, gdyby strona nie uzupełniła braków formalnych podania w zakreślonym terminie to organ odwoławczy byłby obwiązany wydać postanowienie z art. 169 § 4 w związku z art. 235 ord. pod. Przepis art. 169 § 4 ord. pod. staje się odpowiedni w sprawach nieuregulowanych w art. 220-234 ord. pod. w postępowaniu przed organami odwoławczymi. Zatem i z tych powodów zarzut skargi kasacyjnej naruszenia art. 228 § 1 pkt 2 ord. pod. jest chybiony."

Zatem w takim przypadku fiskus jest zobowiązany wezwać podatnika do uzupełnienia w ciągu 7 dni braków, a nie oznajmiać, że pismo się nie pojawiło i doszło do przekroczenia terminu składania pisma. Obecnie art. 168 par. 1 Ordynacji podatkowej stanowi, że podania, wnioski, odwołania, wyjaśnienia mogą być wnoszone ustnie, pisemnie, przy użyciu środków elektronicznych, przez portal podatkowy. Ten przepis natomiast nie odnotowuje faksu, aczkolwiek taką formę komunikacji dopuszczał tylko do czerwca 2010 r.

W odpowiedzi na to zapytanie Podsekretarz Stanu w MF Paweł Gruza zgodził się z tezami z ww. wyroku NSA.

REKLAMA

Minister Gruza przypomniał, że jednym ze sposobów wnoszenia podań, wymienionych w art. 168 § 1Ordynacji podatkowej, jest wniesienia podania pisemnie. Podanie wniesione na piśmie powinno być - co do zasady - podpisane przez wnoszącego. Wymaga tego wyraźnie art. 168 § 3 Ordynacji podatkowej. Minister zauważył, że formę pisemną ma właściwie każde podanie, poza wniesionym ustnie czy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Charakteru pisemnego nie sposób odmówić także podaniu wysłanemu faksem.

W ocenie Ministra nie zmienia tego fakt, że art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej, przed zmianą dokonaną z dniem 17 czerwca 2010 r., wskazywał wprost na możliwość wnoszenia podań m. in za pomocą telefaksu. Tego typu zmiany przepisu nie można traktować jako niedopuszczalności wnoszenia podań faksem, skoro tak wniesione podanie jest w istocie podaniem pisemnym.

Minister jednocześnie zaznaczył, że o zachowaniu terminu wniesienia pisma przesłanego za pomocą faksu decydowała i nadal decyduje nie data jego nadania, a data wpływu pisma do organu podatkowego.

Odpowiadając wprost na pytania posłów Minister stwierdził, że podań wniesionych faksem - jako podań pisemnych - w żadnym wypadku nie można traktować jako niebyłych. Tym niemniej zauważyć w takim przypadku należy brak własnoręcznego podpisu osoby, od której to podanie pochodzi. Zdaniem Ministra posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu podatkowego wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu podatkowego jest w takiej sytuacji wezwanie 2 wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku formalnego w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy renta inwalidzka wyklucza ulgę dla seniora? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Pracujesz i pobierasz rentę inwalidzką? Zastanawiasz się, czy możesz skorzystać z ulgi dla seniorów? Skarbówka wydała interpretację, która może Cię zainteresować! Sprawdź, jakie są zasady i czy przysługuje Ci zwolnienie z podatku dochodowego.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

REKLAMA

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

REKLAMA

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA