REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych /shutterstock.com
Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W bieżącym roku pojawiło się dużo zmian w zakresie wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. Z początkiem marca zmienił się organ uprawniony do wydawania tego rodzaju opinii, natomiast od czerwca uległy zmianie zasady wnoszenia skarg na wydane interpretacje.

REKLAMA

Kompetencje w jednych rękach

Do 1 marca br. do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych było uprawnionych pięć ośrodków. Byli nimi dyrektorzy izb skarbowych zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy i Łodzi. Jednak po wejściu w życie nowych przepisów organem uprawnionym do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych stał się dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Dyrektor KIS otrzymał powyższe kompetencje jako wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Obecnie bez względu na miejsce zamieszkania składającego wniosek o interpretację należy go kierować do KIS w Bielsku-Białej. Wysokość opłat za wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie uległa zmianie. Trzeba je jednak wpłacać na rachunek bielskiego KIS. Obowiązują również nowe formularze wniosków o interpretację podatkową.

Co istotne, wprowadzone zmiany obowiązują we wszystkich wszczętych i niezakończonych przed 1 marca postępowaniach o indywidualną interpretację podatkową.

Dodatkowe właściwości KIS

Oprócz uprawnień do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych dyrektor KIS otrzymał 1 marca również szereg innych uprawnień. Należy do nich wydawanie decyzji o zmianie interpretacji indywidualnej na etapie rozpatrywania wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Poza tym dyrektor KIS może stwierdzić wygaśnięcie indywidualnej interpretacji, jeśli jest ona sprzeczna z wydaną w identycznym stanie prawnym interpretacją ogólną. Ma on również prawo do uchylenia wydanej już interpretacji indywidualnej i wydania postanowienia wskazującego, że do stanu opisanego we wniosku powinna być zastosowana interpretacja ogólna wydana wcześniej. Powyższe postanowienie może ulec zmianie w przypadku zmiany wskazanej w nim interpretacji ogólnej lub w sytuacji, kiedy wskazana w postanowieniu interpretacja ogólna nie odpowiada problemowi poruszanemu we wniosku o indywidualną interpretację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja w 3 miesiące

REKLAMA

Wnioskujący o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej powinien ją otrzymać w ciągu 3 miesięcy liczonych od dnia wpłynięcia wniosku do KIS. Oczywiście do powyższego terminu nie mogą być wliczone terminy do dokonania określonych czynności wskazane w prawie podatkowym, okresy, w których postępowanie zostało zawieszone, czy opóźnienia powstałe z zaniedbania wnioskującego lub z przyczyn niezależnych od podatkowego organu.

Podatnik ubiegający się o uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej ma również prawo do otrzymania informacji, kiedy zostanie wydana dana interpretacja. KIS ma obowiązek udostępnienia takiej informacji niezwłocznie. Jeżeli zapytanie o termin zostanie złożone przed właściwym złożeniem wniosku o interpretację, odpowiedź powinna być przekazana zainteresowanemu nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania dla niego interpretacji bądź rozstrzygnięcia jego sprawy w inny sposób.

Jeśli KIS nie wyda wnioskującemu indywidualnej interpretacji podatkowej we wskazanym powyżej terminie, obowiązuje tzw. milcząca interpretacja. W takim przypadku w następnym dniu po upływie obowiązującego terminu uznaje się, że została wydana interpretacja potwierdzająca słuszność stanowiska wnioskującego w pełnym zakresie.

Skrócona droga odwoławcza

Wprowadzone 1 marca zmiany to nie jedyne nowe uregulowania dotyczące indywidualnych interpretacji podatkowych. 1 czerwca została wprowadzona skrócona droga odwoławcza w sprawie wydanych indywidualnych interpretacji. Wprowadzone zmiany likwidują możliwość odwołania do organu podatkowego czy składania zażaleń na wydane interpretacje. Obecnie podatnik, który ma zastrzeżenia do wydanych postanowień, może zaskarżyć wydaną interpretację do wojewódzkiego sądu administracyjnego (WSA). Nie ma już obowiązku uprzedniego wzywania dyrektora KIS do usunięcia naruszenia prawa. Przedsiębiorca może zaskarżyć wydaną decyzję w ciągu 30 dni, które są liczone od daty dostarczenia interpretacji zainteresowanemu. Skarga musi być złożona za pośrednictwem dyrektora KIS, który będzie mógł ją uwzględnić w ciągu 30 dni, a tym samym zmienić rozstrzygnięcie sprawy z urzędu.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Powyższe rozwiązanie obowiązuje w odniesieniu do interpretacji wydanych po 31 maja br. W przypadku wcześniejszych postanowień obowiązuje poprzedni system składania skarg, który uwzględnia uprzednie wezwanie dyrektora KIS do usunięcia naruszenia prawa, a dopiero później – zaskarżenie wydanego postępowania do sądu administracyjnego. Przedsiębiorca, który nie zgadza się z wydaną dla niego interpretacją podatkową, powinien skorzystać z odpowiedniej, przewidzianej przepisami drogi odwoławczej.


Dodatkowe narzędzia w rękach podatnika

REKLAMA

Od 1 stycznia br. zostały wprowadzone dodatkowe narzędzia ochrony przed zakwestionowaniem zasadności rozliczeń podatkowych. Utrwalona praktyka interpretacyjna oraz opinia zabezpieczająca nawiązują do indywidualnych przypadków transakcji i rozliczeń podatkowych.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że utrwalona praktyka interpretacyjna jest oparta na orzecznictwie wynikającym z wydanych dotychczas interpretacji indywidualnych. Polega na określeniu sposobu oraz zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dominujących w wydanych indywidualnych interpretacjach podatkowych. Żeby określić utrwaloną praktykę interpretacyjną, trzeba porównać te indywidualne interpretacje, które dotyczyły identycznych stanów faktycznych bądź odnosiły się do identycznych przyszłych zdarzeń w takim samym stanie prawnym. Co ważne, zastosowanie mają wyłącznie te indywidualne interpretacje, które zostały wydane w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym dostosowało się do stanowiska dominującego, oraz te wydane w ciągu 12 miesięcy przed początkiem tego okresu rozliczeniowego. Odmienne okresy obowiązują w przypadku rocznych okresów rozliczeniowych (wówczas analizie poddane są interpretacje z okresu 2 lat) oraz miesięcznych okresów rozliczeniowych (analiza interpretacji będzie obejmowała okres 13 miesięcy). Ułatwieniem w analizie indywidualnych interpretacji podatkowych w odpowiednim okresie będzie zlecenie tego zadania doświadczonej kancelarii prawnopodatkowej. Wskaże ona nie tylko orzeczenia mające zastosowanie do stanu faktycznego przedsiębiorcy, ale też pomoże dowieść swoich praw przed organem podatkowym.

Innym narzędziem chroniącym przed zakwestionowaniem rozliczeń podatkowych jest opinia zabezpieczająca. Jak sama nazwa wskazuje, jej wydanie ma zabezpieczać przed zastosowaniem klauzuli o unikaniu opodatkowania wobec konkretnej czynności (np. transakcji czy restrukturyzacji). Od 1 marca br. opinię zabezpieczającą wydaje szef KAS.

Interpretacja ogólna i objaśnienia podatkowe

Mimo wprowadzonych w ordynacji podatkowej zmian podatnik może skorzystać również z interpretacji ogólnej. Minister finansów może ją wydać z własnej inicjatywy, o jej wydanie może też wnioskować podatnik. Interpretacja ogólna ma taki sam zakres ochrony, jak interpretacja indywidualna. Istotne znaczenie ma data jej publikacji.

1 stycznia br. pojawiło się jeszcze jedno narzędzie ochrony podatnika w postaci objaśnień podatkowych. Mają one w przystępny sposób przybliżać podatnikom obowiązujące prawo podatkowe. Wydawane przez ministra finansów objaśnienia mają taki sam zakres ochrony, jak interpretacje indywidualne. W tym przypadku również istotna jest data publikacji objaśnienia.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA