REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych

Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych /shutterstock.com
Zasady wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W bieżącym roku pojawiło się dużo zmian w zakresie wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych. Z początkiem marca zmienił się organ uprawniony do wydawania tego rodzaju opinii, natomiast od czerwca uległy zmianie zasady wnoszenia skarg na wydane interpretacje.

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje w jednych rękach

Do 1 marca br. do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych było uprawnionych pięć ośrodków. Byli nimi dyrektorzy izb skarbowych zlokalizowanych w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy i Łodzi. Jednak po wejściu w życie nowych przepisów organem uprawnionym do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych stał się dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Dyrektor KIS otrzymał powyższe kompetencje jako wyspecjalizowany organ Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Obecnie bez względu na miejsce zamieszkania składającego wniosek o interpretację należy go kierować do KIS w Bielsku-Białej. Wysokość opłat za wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie uległa zmianie. Trzeba je jednak wpłacać na rachunek bielskiego KIS. Obowiązują również nowe formularze wniosków o interpretację podatkową.

Co istotne, wprowadzone zmiany obowiązują we wszystkich wszczętych i niezakończonych przed 1 marca postępowaniach o indywidualną interpretację podatkową.

REKLAMA

Dodatkowe właściwości KIS

Oprócz uprawnień do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych dyrektor KIS otrzymał 1 marca również szereg innych uprawnień. Należy do nich wydawanie decyzji o zmianie interpretacji indywidualnej na etapie rozpatrywania wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Poza tym dyrektor KIS może stwierdzić wygaśnięcie indywidualnej interpretacji, jeśli jest ona sprzeczna z wydaną w identycznym stanie prawnym interpretacją ogólną. Ma on również prawo do uchylenia wydanej już interpretacji indywidualnej i wydania postanowienia wskazującego, że do stanu opisanego we wniosku powinna być zastosowana interpretacja ogólna wydana wcześniej. Powyższe postanowienie może ulec zmianie w przypadku zmiany wskazanej w nim interpretacji ogólnej lub w sytuacji, kiedy wskazana w postanowieniu interpretacja ogólna nie odpowiada problemowi poruszanemu we wniosku o indywidualną interpretację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interpretacja w 3 miesiące

Wnioskujący o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej powinien ją otrzymać w ciągu 3 miesięcy liczonych od dnia wpłynięcia wniosku do KIS. Oczywiście do powyższego terminu nie mogą być wliczone terminy do dokonania określonych czynności wskazane w prawie podatkowym, okresy, w których postępowanie zostało zawieszone, czy opóźnienia powstałe z zaniedbania wnioskującego lub z przyczyn niezależnych od podatkowego organu.

Podatnik ubiegający się o uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej ma również prawo do otrzymania informacji, kiedy zostanie wydana dana interpretacja. KIS ma obowiązek udostępnienia takiej informacji niezwłocznie. Jeżeli zapytanie o termin zostanie złożone przed właściwym złożeniem wniosku o interpretację, odpowiedź powinna być przekazana zainteresowanemu nie później niż w dniu roboczym następującym po dniu wydania dla niego interpretacji bądź rozstrzygnięcia jego sprawy w inny sposób.

Jeśli KIS nie wyda wnioskującemu indywidualnej interpretacji podatkowej we wskazanym powyżej terminie, obowiązuje tzw. milcząca interpretacja. W takim przypadku w następnym dniu po upływie obowiązującego terminu uznaje się, że została wydana interpretacja potwierdzająca słuszność stanowiska wnioskującego w pełnym zakresie.

Skrócona droga odwoławcza

Wprowadzone 1 marca zmiany to nie jedyne nowe uregulowania dotyczące indywidualnych interpretacji podatkowych. 1 czerwca została wprowadzona skrócona droga odwoławcza w sprawie wydanych indywidualnych interpretacji. Wprowadzone zmiany likwidują możliwość odwołania do organu podatkowego czy składania zażaleń na wydane interpretacje. Obecnie podatnik, który ma zastrzeżenia do wydanych postanowień, może zaskarżyć wydaną interpretację do wojewódzkiego sądu administracyjnego (WSA). Nie ma już obowiązku uprzedniego wzywania dyrektora KIS do usunięcia naruszenia prawa. Przedsiębiorca może zaskarżyć wydaną decyzję w ciągu 30 dni, które są liczone od daty dostarczenia interpretacji zainteresowanemu. Skarga musi być złożona za pośrednictwem dyrektora KIS, który będzie mógł ją uwzględnić w ciągu 30 dni, a tym samym zmienić rozstrzygnięcie sprawy z urzędu.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Powyższe rozwiązanie obowiązuje w odniesieniu do interpretacji wydanych po 31 maja br. W przypadku wcześniejszych postanowień obowiązuje poprzedni system składania skarg, który uwzględnia uprzednie wezwanie dyrektora KIS do usunięcia naruszenia prawa, a dopiero później – zaskarżenie wydanego postępowania do sądu administracyjnego. Przedsiębiorca, który nie zgadza się z wydaną dla niego interpretacją podatkową, powinien skorzystać z odpowiedniej, przewidzianej przepisami drogi odwoławczej.


Dodatkowe narzędzia w rękach podatnika

Od 1 stycznia br. zostały wprowadzone dodatkowe narzędzia ochrony przed zakwestionowaniem zasadności rozliczeń podatkowych. Utrwalona praktyka interpretacyjna oraz opinia zabezpieczająca nawiązują do indywidualnych przypadków transakcji i rozliczeń podatkowych.

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że utrwalona praktyka interpretacyjna jest oparta na orzecznictwie wynikającym z wydanych dotychczas interpretacji indywidualnych. Polega na określeniu sposobu oraz zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dominujących w wydanych indywidualnych interpretacjach podatkowych. Żeby określić utrwaloną praktykę interpretacyjną, trzeba porównać te indywidualne interpretacje, które dotyczyły identycznych stanów faktycznych bądź odnosiły się do identycznych przyszłych zdarzeń w takim samym stanie prawnym. Co ważne, zastosowanie mają wyłącznie te indywidualne interpretacje, które zostały wydane w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym dostosowało się do stanowiska dominującego, oraz te wydane w ciągu 12 miesięcy przed początkiem tego okresu rozliczeniowego. Odmienne okresy obowiązują w przypadku rocznych okresów rozliczeniowych (wówczas analizie poddane są interpretacje z okresu 2 lat) oraz miesięcznych okresów rozliczeniowych (analiza interpretacji będzie obejmowała okres 13 miesięcy). Ułatwieniem w analizie indywidualnych interpretacji podatkowych w odpowiednim okresie będzie zlecenie tego zadania doświadczonej kancelarii prawnopodatkowej. Wskaże ona nie tylko orzeczenia mające zastosowanie do stanu faktycznego przedsiębiorcy, ale też pomoże dowieść swoich praw przed organem podatkowym.

Innym narzędziem chroniącym przed zakwestionowaniem rozliczeń podatkowych jest opinia zabezpieczająca. Jak sama nazwa wskazuje, jej wydanie ma zabezpieczać przed zastosowaniem klauzuli o unikaniu opodatkowania wobec konkretnej czynności (np. transakcji czy restrukturyzacji). Od 1 marca br. opinię zabezpieczającą wydaje szef KAS.

Interpretacja ogólna i objaśnienia podatkowe

Mimo wprowadzonych w ordynacji podatkowej zmian podatnik może skorzystać również z interpretacji ogólnej. Minister finansów może ją wydać z własnej inicjatywy, o jej wydanie może też wnioskować podatnik. Interpretacja ogólna ma taki sam zakres ochrony, jak interpretacja indywidualna. Istotne znaczenie ma data jej publikacji.

1 stycznia br. pojawiło się jeszcze jedno narzędzie ochrony podatnika w postaci objaśnień podatkowych. Mają one w przystępny sposób przybliżać podatnikom obowiązujące prawo podatkowe. Wydawane przez ministra finansów objaśnienia mają taki sam zakres ochrony, jak interpretacje indywidualne. W tym przypadku również istotna jest data publikacji objaśnienia.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA