REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnioski grupowe o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Wnioski grupowe o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych
Wnioski grupowe o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce w najnowszej nowelizacji Ordynacji podatkowej wprowadzić tzw. wnioski grupowe o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Wnioski grupowe byłyby obowiązkowe w przypadku gdy stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmują podmioty powiązane. Ma to sprzyjać ograniczeniu nadużyć związanych z wykorzystywaniem indywidualnych interpretacji podatkowych przez grupy podatników, w tym przez podatkowe grupy kapitałowe. Obowiązkowy wniosek grupowy ma dotyczyć również opinii zabezpieczających.

W uzasadnieniu do projektu opublikowanego na stronie Rządowego Centrum Legislacji napisano, że interpretacja indywidualna daje podatnikowi gwarancję, że stosując się do niej, nie poniesie negatywnych konsekwencji. Oznacza to, że jeżeli urząd skarbowy nie uwzględni interpretacji przy wydawaniu decyzji, to podatnik, który zastosował się do niej, nie zapłaci odsetek za zwłokę i nie będzie odpowiadał za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe. Jeżeli interpretacja zostanie doręczona podatnikowi przed zdarzeniem, którego dotyczy, to ochrona będzie polegała także na zwolnieniu z obowiązku zapłaty podatku.

REKLAMA

REKLAMA

"Powyższa moc ochronna bywa jednak nadużywana" - zauważa resort finansów. Wyjaśniono, że w publikowanych przez MF ostrzeżeniach przed optymalizacją podatkową wskazywano przykłady sytuacji, w których o interpretacje wnioskowały spółki w organizacji lub spółki, które nie prowadzą jeszcze działalności.

Zauważono, że transakcje przekształceń majątkowych przedsiębiorstw lub zbycia kluczowych składników majątku są co do zasady unikalne; nie ma bowiem dwóch dużych przedsiębiorstw, które działałyby w ten sam sposób i z wykorzystaniem tych samych składników majątku.

Jak napisano. sytuacja, w której wnioski o interpretacje indywidualne, dotyczące unikalnych transakcji - obejmujące np. kombinację sprzedaży nieruchomości i darowizny w ramach PGK (podatkowych grup kapitałowych - PAP) lub sprzedaż przedsiębiorstwa - są identyczne jak wiele innych wniosków, dotyczących innych przedsiębiorców z innych branż, musi prowokować pytania odnośnie do przyczyn takich anomalii oraz ich skutków dla podatników.

REKLAMA

Wątpliwości fiskusa budzi to, czy opis sytuacji przedstawiony w „hurtowo produkowanych" wnioskach należycie oddaje przebieg transakcji u określonego przedsiębiorcy. "Celem zmian wprowadzanych w zakresie przepisów o interpretacjach indywidualnych jest ograniczenie tego rodzaju nadużyć" - poinformowano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Finansów pisze w uzasadnieniu do projektu, że często podatnicy uczestniczący w różnego rodzaju łańcuchach restrukturyzacyjnych, których celem jest optymalizacja podatkowa, występując z wnioskami indywidualnymi, opisują stan faktyczny jedynie ze swojej perspektywy pomijając powiązania z innymi uczestnikami takiego łańcucha. W konsekwencji otrzymują interpretację zawierającą indywidualną ocenę ich rozliczeń podatkowych.

"Zwykle, z perspektywy pojedynczych podatników te rozliczenia są oceniane jako prawidłowe. Natomiast organ wydający interpretację nie ma możliwości oceny całego łańcucha transakcji oraz roli podmiotów uczestniczących w takiej grupie. Aktualne rozwiązanie, z uwagi na fakultatywny wybór rodzaju wniosku w przypadku grupy podatników objętych tym samym stanem faktycznym lub mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym (wniosek indywidualny lub wspólny - PAP), nie pozwala na pełną ocenę, czy planowane transakcje mają na celu nadużycie prawa podatkowego" - informuje MF.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dlatego resort finansów proponuje w projekcie stworzenie możliwości (a obowiązku, gdy stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe dotyczy podmiotów powiązanych) wystąpienia o interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie tzw. wniosku grupowego.

"Regulacje dotyczące tego typu wniosku miałyby zastosowanie w przypadku gdy stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną obejmowałby transakcje lub inne czynności dokonywane z udziałem podmiotów powiązanych, tj. podmiotem krajowym, podmiotem zagranicznym lub podmiotem, który ma stać się podmiotem krajowym lub zagranicznym" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Zgodnie z projektem w takim wniosku podatnik musiałby wskazać główne korzyści, które wynikają zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio z planowanych transakcji lub innych czynności. Poza tym wniosek grupowy musiałby zawierać opis występujących powiązań między podmiotami czy też wskazanie transakcji lub innych czynności dokonanych, od których miałyby zależeć wspomniane korzyści.

Ponadto, wnioskodawcy musieliby wskazać wartości przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub prawa majątkowego objętych stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym, których wartość rynkowa lub nominalna na dzień złożenia wniosku grupowego wynosi co najmniej 10 mln zł.

Ochrona interpretacji byłaby wyłączona, jeśli podane we wniosku grupowym wartości głównych korzyści przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części lub prawa majątkowego odbiegałyby co najmniej o 25 proc. od wartości rzeczywistych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w przypadku wniosków grupowych miałby aż 6 miesięcy na wydanie interpretacji (przy zwykłych wnioskach termin wynosi 3 miesiące) od dnia otrzymania wniosku.

Jednocześnie zaproponowano, by możliwość występowania z wnioskiem o interpretację indywidualną miały podmioty (np. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości) udzielające dofinansowań (różnego rodzaju dotacji dla beneficjentów środków unijnych pochodzących z programów pomocowych UE). Chodzi o sytuacje, gdy interpretacja przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie otrzymującego dofinansowanie ma wpływ na jego wysokość.

Jako skutek proponowanych zmian wskazano "uszczelnienie systemu interpretacji prawa podatkowego, a także ograniczenie nadużyć podatkowych związanych z agresywnym planowaniem podatkowym".

Zmiany mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc najprawdopodobniej jeszcze w 2018 roku

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa

(PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA