REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada proporcjonalnego rozliczenia kosztów związanych z działalnością zwolnioną i opodatkowaną

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód. Aby wyliczyć dochód, podatnik musi określić przychody podatkowe oraz koszty uzyskania tych przychodów. Zaznaczyć należy, że nie wszystkie przychody i nie wszystkie koszty ich uzyskania są uwzględniane przy ustalaniu dochodu.

Dotyczy to przychodów uzyskiwanych ze źródeł, z których dochody są wolne od podatku oraz przychodów ze źródeł nie podlegających opodatkowaniu podatkami dochodowymi (przychody z działalności rolniczej, oprócz działów specjalnych produkcji rolnej, przychody z gospodarki leśnej oraz przychody wynikające z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy).

REKLAMA

REKLAMA

Pośród szerokiego katalogu kosztów uzyskania przychodów, podatnik ponosi koszty dotyczące przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł (zwolnionymi od podatku albo nie podlegającymi opodatkowaniu).

Zobacz także: Jak rozliczyć przychody z innych źródeł

Dla ustalenia dochodu do opodatkowania podatnik powinien rozdzielić koszty podatkowe na koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których podatnik nie płaci podatku.

REKLAMA

Sposób ustalenia kosztów podatkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć koszty poniesione w celu uzyskania przychodów zarówno ze źródeł podlegających opodatkowaniu, jak i ze źródeł, z których dochód jest wolny od podatku albo nie podlega opodatkowaniu i nie jest możliwe rozdzielenie kosztów na poszczególne źródła przychodów?

W takich przypadkach podatnik przydziela koszty do poszczególnych źródeł przychodów w takim stosunku, w jakim przychody z tych źródeł pozostają w ogólnej kwocie przychodów (art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Taki sam sposób ustalenia kosztów podatkowych stosuje się w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródła, z którego część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania (art. 15 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22 ust. 3a ustawy o PIT).

Opisany sposób ustalenia kosztów podatkowych podatnik zastosuje, o ile:

- ponosi koszty w celu uzyskania przychodów zarówno ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, jak i nie podlegających albo wolnych od opodatkowania,
- nie ma możliwości wyodrębnienia kosztów uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł przychodów.

Metoda proporcjonalnego rozliczenia i zarachowania kosztów uzyskania przychodów dotyczy więc jedynie tych kosztów, których podatnik nie może przyporządkować do źródła przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu i do przychodów z innych źródeł (np. przychodów z działalności leśnej).

Dotyczyć to może np. kosztów pośrednich, które często są kosztami wspólnymi i nie są związane z konkretnym źródłem przychodów (np. koszty zarządu, funkcjonowania firmy).

Zobacz także: Jak rozliczać w czasie koszty bezpośrednie i pośrednie

Ponadto sposób podziału kosztów na źródła przychodów ma zastosowanie nie tylko w przypadku, gdy jedno źródło przychodów dostarcza dochód podlegający opodatkowaniu (najem), a drugie źródło „inny dochód” (działalność rolnicza), lecz także wówczas, gdy chodzi o konkretne źródła, z ramach których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego podatku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA