REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowej przed rejestracją biura rachunkowego mogą być kosztem

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny

REKLAMA

REKLAMA

Zostały poniesione wydatki na uzyskanie uprawnień samodzielnej księgowej przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Ostatnia faktura za studia została opłacona 4 miesiące przed zarejestrowaniem firmy działającej jako biuro rachunkowe (jednoosobowa działalność gospodarcza na podatkowej księdze przychodów i rozchodów). Czy wydatki na zdobycie uprawnień księgowych będą kosztem uzyskania przychodów?

W ustawie o podatku dochodowym odosób fizycznych nie ma przepisu, który zabraniałby zaliczenie takich wydatkówdo kosztów uzyskania przychodów tylko dlatego, że zostały poniesione przedrejestracją działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik musi wykazać, że wydatkina podnoszenie kwalifikacji poniesione przed rejestracją działalnościgospodarczej, w której będą wykorzystywane zdobyte kwalifikacje, spełniająogólne warunki zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodu. Trzeba wykazać,że zdobycie uprawnień było warunkiem uzyskania prawa do prowadzeniadziałalności gospodarczej.

Zdaniem Ministerstwa Finansów niemogą to być wydatki na wiedzę ogólną, która może być zastosowana w wieludziedzinach życia (nawet jeżeli jest to wiedza przydatna także w prowadzeniufirmy).

W przypadku usług księgowych posiadanie określonych kwalifikacji jest wymogiemwynikającym z przepisów, stąd wydatki takie mogą być kosztem uzyskaniaprzychodu nawet, gdy zostały poniesione przed rejestracją firmy.

REKLAMA

Kwalifikację kosztową tych wydatków potwierdzająinterpretacje indywidualne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie 21 czerwca 2010r. (nr IPPB1/415-387/10-2/MT) odniósł się do możliwości zaliczenia do kosztówuzyskania przychodów wydatków na zdobycie kwalifikacji poniesionych przedzałożeniem firmy.Jej właściciel planował sporządzaćaudyty energetyczne i świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynków inieruchomości.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury warunkiemniezbędnym do sporządzania świadectw energetycznych jest m.in. ukończenietrwających minimum rok studiów podyplomowych i uzyskanie dyplomu audytorauprawnionego do sporządzania świadectw energetycznych. Organ podatkowy jakowarunek uznania wydatków na edukację poniesionych przed rozpoczęciemprowadzenia działalności gospodarczej wskazał dwie cechy:

  • wydatki muszą być związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i które mają z nią związek,
  • wydatki nie służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością (takie wydatki, co do zasady, mają charakter osobisty).

Ostateczne wnioski z tej interpretacjisą korzystne dla podatnika - wydatki na zdobycie kwalifikacji, które sąwymagane przez przepisy prawa jako warunek świadczenia określonych usług, mogąbyć kosztem uzyskania przychodu nawet, gdy zostały poniesione przed rejestracjądziałalności gospodarczej.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalnościnależy zaksięgować w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów(pozostałe wydatki) w dacie rozpoczęcia działalności gospodarczej. W kolumnie 2(data zdarzenia gospodarczego) należy wpisać datę poniesienia wydatku.

Kłopoty zzaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zdobycie uprawnień dosamodzielnego wykonywania zawodu księgowej w ramach własnej działalnościgospodarczej mogą mieć osoby, które w okresie zdobywania tych uprawnieńpracowały na stanowisku pracy związanym z wykonywaniem usług księgowych. Wzależności od okoliczności, wydatki te mogą być zakwalifikowane jako „wydatkina podnoszenie kwalifikacji przez pracownika”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA