REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?
Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Odsetki od pożyczki, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną są zapłatą za pożyczkę i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie faktycznej zapłaty. Stosuje się tu więc ogólną zasadę zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów.

Stan faktyczny

Spółka z o.o. zamierza połączyć się z inną spółką z o.o. poprzez jej przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.

REKLAMA

Autopromocja

W konsekwencji połączenia cały majątek spółki przejmowanej zostanie przeniesiony na spółkę przejmującą. Spółka przejmowana jest zobowiązana do spłaty pożyczki wobec innego podmiotu. Po połączeniu spółka przejmująca rozważa zaciągnięcie innej pożyczki na spłatę tej pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną.

Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej od innego podmiotu w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną będą stanowiły koszt uzyskania przychodu spółki przejmującej.

Łączenie się spółek

W wyniku łączenia się spółek w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych na spółkę przejmującą przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, lecz przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka przejmowana posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Proces ten określany jest jako sukcesja uniwersalna.

Również przepisy prawa podatkowego przewidują, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych albo osobowych spółek handlowych albo osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Opisaną zasadę sukcesji uniwersalnej stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

W opisanej sytuacji na skutek połączenia się spółek przez przejęcie, spółka przejmowana utraci podmiotowości prawnej, natomiast spółka przejmująca zachowa ciągłość prawną i organizacyjną. Na skutek połączenia, nie powstanie nowa jednostka.

Spółka przejmująca stanie się następcą prawnym przejętej spółki i wstąpi w jej wszelkie prawa i obowiązki (również podatkowe). Będąc następcą prawnym, spółka przejmująca będzie ponosić wydatki związane ze spłatą pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną, a na spłatę tej pożyczki będzie zmuszona sama pożyczyć środki finansowe.

Koszty przy łączeniu spółek

Kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Pośród kosztów niestanowiących kosztów podatkowych znajdują się wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Co do zasady wydatki na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) są kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

Wydatkami na nabycie są wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie tych udziałów, bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne ich nabycie.

Takiego charakteru nie mają jednak wydatki związane z pożyczką, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną. Wydatki takie nie warunkują bowiem skutecznego nabycia udziałów.

Rozróżnić bowiem należy wydatki na nabycie udziałów od źródeł ich finansowania.

REKLAMA

Odsetki od pożyczki, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną (pożyczka nie była zaciągnięta od podmiotu powiązanego) są zapłatą za pożyczkę i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie faktycznej zapłaty, a więc zgodnie z ogólną zasadą zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem przepisów art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 tej ustawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA