REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?
Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmującą na spłatę pożyczki spółki przejmowanej są kosztem podatkowym?

REKLAMA

REKLAMA

Odsetki od pożyczki, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną są zapłatą za pożyczkę i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie faktycznej zapłaty. Stosuje się tu więc ogólną zasadę zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów.

Stan faktyczny

Spółka z o.o. zamierza połączyć się z inną spółką z o.o. poprzez jej przejęcie w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W konsekwencji połączenia cały majątek spółki przejmowanej zostanie przeniesiony na spółkę przejmującą. Spółka przejmowana jest zobowiązana do spłaty pożyczki wobec innego podmiotu. Po połączeniu spółka przejmująca rozważa zaciągnięcie innej pożyczki na spłatę tej pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną.

Czy odsetki od pożyczki zaciągniętej od innego podmiotu w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną będą stanowiły koszt uzyskania przychodu spółki przejmującej.

Łączenie się spółek

W wyniku łączenia się spółek w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 kodeksu spółek handlowych na spółkę przejmującą przechodzi nie tylko majątek spółki przejmowanej, lecz przechodzą na nią wszystkie prawa i obowiązki, jakie spółka przejmowana posiadała na dzień wykreślenia jej z rejestru sądowego. Proces ten określany jest jako sukcesja uniwersalna.

REKLAMA

Również przepisy prawa podatkowego przewidują, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych albo osobowych spółek handlowych albo osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Opisaną zasadę sukcesji uniwersalnej stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

W opisanej sytuacji na skutek połączenia się spółek przez przejęcie, spółka przejmowana utraci podmiotowości prawnej, natomiast spółka przejmująca zachowa ciągłość prawną i organizacyjną. Na skutek połączenia, nie powstanie nowa jednostka.

Spółka przejmująca stanie się następcą prawnym przejętej spółki i wstąpi w jej wszelkie prawa i obowiązki (również podatkowe). Będąc następcą prawnym, spółka przejmująca będzie ponosić wydatki związane ze spłatą pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną, a na spłatę tej pożyczki będzie zmuszona sama pożyczyć środki finansowe.

Koszty przy łączeniu spółek

Kosztem uzyskania przychodu jest koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pośród kosztów niestanowiących kosztów podatkowych znajdują się wydatki na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Co do zasady wydatki na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) są kosztem uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

Wydatkami na nabycie są wszelkie koszty bezpośrednio warunkujące nabycie tych udziałów, bez których poniesienia nie byłoby możliwe skuteczne ich nabycie.

Takiego charakteru nie mają jednak wydatki związane z pożyczką, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną. Wydatki takie nie warunkują bowiem skutecznego nabycia udziałów.

Rozróżnić bowiem należy wydatki na nabycie udziałów od źródeł ich finansowania.

Odsetki od pożyczki, którą spółka przejmująca zamierza wziąć w celu spłaty pożyczki zaciągniętej przez spółkę przejmowaną (pożyczka nie była zaciągnięta od podmiotu powiązanego) są zapłatą za pożyczkę i stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie faktycznej zapłaty, a więc zgodnie z ogólną zasadą zaliczania odsetek do kosztów uzyskania przychodów.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, z zastrzeżeniem przepisów art. 16 ust. 1 pkt 60 i pkt 61 tej ustawy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA