REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód sportowy w kosztach podatkowych

Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Samochód sportowy w kosztach podatkowych
Samochód sportowy w kosztach podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Samochody w firmie mogą być wykorzystywane w różny sposób, począwszy od użytku mieszanego na cele prywatne i działalności gospodarczej, kończąc na wykorzystaniu jedynie w ramach działalności gospodarczej. W jednej z ostatnich spraw, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał pozytywną interpretację, przedmiotem zapytania była możliwość zakwalifikowania wydatków poniesionych na wytworzenie samochodu wyścigowego w postaci odpisów amortyzacyjnych oraz wydatków związanych z jego eksploatacją do kosztów podatkowych (interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2021 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.335.2021.3.MB).

Samochód w firmie

Podatnik będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu PIT oraz VAT, świadczący usługi marketingowe i reklamowe, postanowił w ramach działalności zbudować samochód wyścigowy, który wykorzystywałby do świadczenia usług reklamowo-marketingowych, polegających na sprzedaży powierzchni reklamowej na samochodzie oraz strojach kierowców uczestniczących w wyścigach. Sprzedaż usług odbywać się będzie na podstawie umów, a świadczenia reklamowe będą dodatkowo upowszechniane w telewizji, prasie, internecie w związku z wydarzeniem, jakim są wyścigi samochodowe.

REKLAMA

Autopromocja

Co istotne, samochód nie będzie podlegał rejestracji i homologacji. Będzie przeznaczony jedynie do użytku na torach wyścigowych. Dodatkowo we wniosku podatnik wskazał, że samochód będzie zaklasyfikowany do środków trwałych, a wartość początkowa na potrzeby amortyzacji zostanie określona jako koszt nabycia zużytych rzeczowych składników majątku, usług obcych, wynagrodzenia za pracę oraz innych wydatków kwalifikowanych do wartości początkowej.

W szczególności podatnik zaznaczył we wniosku, że pojazd nie będzie samochodem osobowym w rozumieniu przepisów o CIT, w związku z czym nie powinien podlegać ograniczeniom wynikającym z ustawy o PIT.

Samochód sportowy w kosztach

Podatnik w związku z takim stanem faktycznym zadał pytania w zakresie kwalifikacji kosztów amortyzacji opisanego pojazdu oraz wydatków eksploatacyjnych do kosztów uzyskania przychodu. W ocenie wnioskodawcy odpowiedź powinna być pozytywna, tj. podatnik ma prawo do zaliczenia całości odpisów amortyzacyjnych oraz wydatków eksploatacyjnych do kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie Dyrektora KIS stanowisko podatnika jest prawidłowe. Organ podatkowy wskazał na warunki kwalifikacji wydatku do kosztów uzyskania przychodów, tj. sytuacje dotyczące wydatku spełniającego łącznie poniższe kryteria:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • został poniesiony przez podatnika,
  • poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • poniesiony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • jest definitywny (rzeczywisty) i wartość wydatku nie zostanie zwrócona w jakiejkolwiek formie,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie znajduje się w kosztach nieuznawanych za koszty podatkowe.

REKLAMA

W przypadku przychodów z działalności gospodarczej kosztami ich uzyskania są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Bardzo istotnym warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu jest wykazanie, na podstawie dokumentów i innych dowodów, związku przyczynowego między wydatkiem a przychodem, który powinien być obiektywny i nie może wynikać z działań sprzecznych z prawem czy wcześniejszych zaniedbań.

Mając na uwadze powyższe, organ podatkowy uznał, że w przedmiotowej sprawie występuje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionym wydatkiem na wytworzenie pojazdu a osiąganiem przychodów ze świadczenia usług marketingowo-reklamowych. Ponadto wytworzony pojazd nie jest samochodem osobowym w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Tym samym, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. W konsekwencji podatnik wydatki na wytworzenie pojazdu oraz wydatki eksploatacyjne będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Podobne wnioski wynikają z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 28 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 731/19, gdzie WSA uchylił niekorzystną dla podatnika interpretację podatkową z uwagi na nieuzasadnione kreowanie przez organ podatkowy rzeczywistości, w oderwaniu od opisu przedstawionego przez podatnika.

Powyższe stanowisko zarówno organów podatkowych, jak i sądów administracyjnych jest bardzo korzystne dla podatników. W wielu przypadkach oznaczać ono będzie możliwość realizacji hobby w ramach działalności gospodarczej, jeżeli hobby połączy się z działalnością marketingowo-reklamową. Samochód wyścigowy jest więc tylko symbolem. I tak długo, jak będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy, podatnik może, zamiast samochodu, wytworzyć żaglówkę do startu w regatach, samolot do pokazów lotniczych, motorówkę do wyścigów motorowych itd.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA