REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na spotkanie z kontrahentami a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Monika Pogroszewska
Monika Pogroszewska
Wydatki na spotkanie z kontrahentami a koszty podatkowe
Wydatki na spotkanie z kontrahentami a koszty podatkowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firma może odliczyć wydatki na spotkania szkoleniowo-integracyjne, w których biorą udział jej kontrahenci prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 grudnia 2022 r. (sygn. akt. II FSK 1130/20).

Całkiem co innego stwierdził NSA w wyroku z 19 października 2022 r. (sygn. akt II FSK 572/22). Wtedy uznał, że kosztem uzyskania przychodu są tylko wydatki na integrację pracowników etatowych, bo – jak orzekł – kto prowadzi działalność samodzielnie i na własny koszt, „kieruje się zasadami zwiększania zysku” i „nikt go do tego nie motywuje”.

Na różnice między tamtym a najnowszym orzeczeniem zwróciła uwagę sędzia Jolanta Strumiłło, uzasadniając wyrok. Podkreśliła, że każdy stan faktyczny należy oceniać indywidualnie.
W każdym z wyroków sądy wskazują, że przepisy należy interpretować odrębnie w stosunku do każdego stanu faktycznego – tłumaczyła sędzia Strumiłło.

REKLAMA

REKLAMA

Spotkanie z kontrahentami w czterech różnych celach

Spór z fiskusem wygrała spółka z branży IT, która zamierzała organizować spotkania z kontrahentami w różnych celach, a jednym z nich miała być integracja. Uczestnikami spotkań byłyby osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, współpracujące ze spółką na podstawie kontraktów B2B oraz na podstawie umów zlecenia.
We wniosku o interpretacje spółka wymieniła cztery cele spotkań. Po pierwsze chciałaby umożliwić kluczowym podwykonawcom i partnerom wymianę wiedzy oraz doświadczeń z pracy nad projektami. Po drugie zarząd spółki planował zaznajamiać uczestników spotkań z wizją i strategią rozwoju na najbliższe kwartały. Po trzecie nowi partnerzy mieliby poznać pozostałych członków zespołu, co w przyszłości ułatwiałoby komunikację. Czwartym celem byłaby integracja. Spółka nie kryła, że chciałaby budować pozytywny wizerunek w oczach obecnych partnerów i zleceniobiorców oraz przyszłych potencjalnych osób zainteresowanych tego typu partnerstwem.

Chciała się upewnić, że wszystkie związane z tym wydatki będzie mogła odliczyć od przychodu. Wymieniła wśród nich wydatki na: transport uczestników (bilety lotnicze, kolejowe, autobusowe i taksówki), zakwaterowanie (w apartamencie hotelowym albo w wynajętym domku lub willi), wyżywienie, opłacenie spikera lub osoby prowadzącej szkolenie.

Fiskus: Przeważy integracja

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że aspekty integracyjne tych spotkań będą dominować nad pozostałymi i należy w tej sytuacji zastosować ograniczenie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Przepis ten wyklucza z podatkowych kosztów wydatki na reprezentację, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

REKLAMA

Argumentem fiskusa było to, że spółka sama wskazała jako jeden z celów spotkań budowę pozytywnego wizerunku w oczach obecnych partnerów i zleceniobiorców oraz przyszłych potencjalnych osób zainteresowanych partnerstwem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyroki NSA różnią się od siebie, bo dotyczą innych stanów faktycznych. Czasem integracja jest głównym celem spotkania, a czasem jednym z wielu, nawet pobocznym

Za mniej istotne dyrektor KIS uznał to, że podczas spotkań będą odbywać się także szkolenia podwykonawców i partnerów, a zarząd spółki będzie przedstawiać strategię rozwoju.

Spotkania będą miały przede wszystkim charakter reprezentacyjny. Partnerzy mogą dowiedzieć się o wizji i strategii spółki bez oferowania im wyjazdu integracyjnego – argumentował dyrektor KIS.

Fiskus musi zbadać sprawę

W skardze do sądu firma zarzuciła fiskusowi, że spośród wielu zasadniczych celów spotkań wybrał ostatni ze wskazanych, jej zdaniem najmniej istotny, natomiast pozostałe zignorował.

WSA uchylił interpretację (sygn. akt I SA/Gl 1205/19). Stwierdził, że nie wiadomo, dlaczego fiskus przyjął, iż wydatki na integracyjną część spotkania dominują nad pozostałymi. Nie wyjaśnił też, dlaczego uważa, że głównym celem spotkań będzie kreowanie wizerunku spółki.

Sąd nie podzielił też opinii dyrektora KIS, że informacje o strategii firmy nie muszą być przekazane podczas spotkania integracyjnego.

Te same zastrzeżenia pod adresem dyrektora KIS miał sąd kasacyjny. W uzasadnieniu sędzia Jolanta Strumiłło podkreśliła, że w tej sprawie integracja miała być tylko jednym z punktów spotkań. Nie wiadomo więc, dlaczego organ ustosunkował się tylko do tego punktu, ignorując pozostałe – orzekł NSA.

Przedsiębiorca nie potrzebuje motywacji

Z kolei wspomniany wyrok z 19 października 2022 r. (sygn. akt II FSK 572/22) dotyczył wyłącznie spotkań integracyjnych. Spółka wyjaśniła, że będą brać w nich udział m.in. osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą, które współpracują z nią na podstawie kontraktów B2B.

Fiskus uznał, że spółka może odliczyć wydatki tylko w takim zakresie, w jakim dotyczą one osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Natomiast wydatki dotyczące osób współpracujących z nią na podstawie B2B to reprezentacja, wyłączona z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

WSA w Rzeszowie uchylił tę interpretację (sygn. akt I SA/Rz 94/22). Orzekł, że spółka powinna móc odliczyć te wydatki w całości. Powinna tylko zaliczyć je do kosztów pośrednich, bez przyporządkowania do konkretnego źródła przychodów, bo – jak stwierdził sąd – dotyczą one całokształtu jej działalności,

W tej sprawie NSA przyznał rację fiskusowi. Orzekł, że wydatki na organizację spotkań, w których biorą udział osoby prowadzące działalność gospodarczą, nie są dla spółki kosztem uzyskania przychodu. Współpracownicy jako przedsiębiorcy kierują się bowiem zasadami zwiększania zysku, chcą, aby prowadzona przez nich działalność przynosiła im jak największe korzyści. Z istoty działalności gospodarczej wynika, że nikt ich do tego nie motywuje – stwierdził NSA. Uznał, że nie można uzasadniać organizacji spotkań integracyjnych dla współpracowników koniecznością motywowania ich do lepszego prowadzenia ich własnego biznesu.

Fiskus pozytywnie o szkoleniach

Spory dotyczące spotkań integracyjnych trwają od wielu lat, bo fiskus konsekwentnie nie zgadza się na odliczanie wydatków na spotkania z kontrahentami prowadzącymi działalność gospodarczą. Taki pogląd wyraził też w interpretacji z 20 października 2022 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.418.2022.2.AP). Natomiast inaczej potraktował część szkoleniową spotkań. Stwierdził, że spółka może odliczyć wydatki na udział kontrahentów w tej części. ©℗

Wyrok NSA z 8 grudnia 2022 r., sygn. akt. II FSK 1130/20

Monika Pogroszewska

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA