REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów
Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który wynajmie mieszkanie w pobliżu miejsca wykonywania działalności, może wydatki na ten cel zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce pracy znajduje się daleko od miejsca jego zamieszkania.

Wielu przedsiębiorców świadczy usługi poza miejscem zamieszkania. W niektórych przypadkach okres świadczenia usług jest na tyle długi a odległość do domu tak duża, że konieczne jest wynajęcie mieszkania, aby móc wykonać zamówienie. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy miejsce świadczenia usług znajduje się poza Polską. Na szczęście wynajem takiego mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Firma w Polsce, praca w Belgii

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, który ma firmę w Polsce ale w ostatnim okresie spędzał praktycznie cały czas w Belgii, gdzie wykonywał zlecenie dla klienta z tamtego kraju. Wprawdzie świadczy on usługi informatyczne, jednak nie mógł pracować zdalnie ze względu na bezpieczeństwo danych oraz istnienie zespołu roboczego, który działał w siedzibie klienta.

Aby móc wykonać pracę na miejscu, przedsiębiorca wynajął mieszkanie w Belgii, w pobliżu siedziby klienta. Spędzał w nim większość każdego miesiąca, ale na kilka dni zawsze wracał do kraju.

REKLAMA

Podatnik poprosił Izbę Skarbową o wyjaśnienie, czy może wpisać wydatki na najem mieszkania do kosztów uzyskania przychodu. Jego zdaniem, powinny one być kosztem podatkowym, jako że nie może on dojeżdżać do miejsca wykonywania pracy, więc bez wynajmu nie byłby w stanie wykonywać zlecenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

To koszt, ale musi zostać właściwie udowodniony

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 14 listopada 2014 roku (sygnatura IBPBI/1/415-1118/14/AB) przyznał rację przedsiębiorcy. W interpretacji czytamy, że w ustawie jest zapisana zasada, że kosztem podatkowym są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, które służą osiągnieciu, zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów. A taki warunek spełniają koszty wynajmu mieszkania, jako że służy ono właśnie osiągnieciu i zachowaniu źródła przychodów.

Z tym, że – jak zaznaczyli urzędnicy – mieszkanie wynajmowane na firmę powinno służyć w całości działalności gospodarczej. Poza tym zwrócili uwagę na konieczność dokładnego udokumentowania wydatków. Ich zdaniem, konieczne jest nie tylko posiadanie umowy oraz poświadczeń dokonania przelewów, ale również podatnik powinien posiadać dokumenty, które potwierdzą, że w okolicy wynajmowanego mieszkania wykonywał usługi. Tylko wówczas będzie można wykazać, że istnieje bezsporny związek między wydatkiem a przychodem.

Wprawdzie podatnik, który uzyskał interpretację, świadczył usługi za granicą, ale ta zasada – że wynajem można wrzucić w koszty, jeśli jest związany z wykonywaną działalnością – powinna działać także w kraju. Pod warunkiem, że odległość między miejscem zamieszkania a miejscem wykonywania usług jest na tyle duża, że uniemożliwia dojazdy. Tyle tylko, że – jak czytamy w interpretacji – trzeba posiadać dokumenty, potwierdzające, że rzeczywiście w danej okolicy wykonywało się usługi, a więc konieczna jest np. pisemna umowa z klientem, w której wskazane będzie miejsce wykonania pracy.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA