REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów
Czynsz za najem mieszkania może być kosztem uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który wynajmie mieszkanie w pobliżu miejsca wykonywania działalności, może wydatki na ten cel zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce pracy znajduje się daleko od miejsca jego zamieszkania.

Wielu przedsiębiorców świadczy usługi poza miejscem zamieszkania. W niektórych przypadkach okres świadczenia usług jest na tyle długi a odległość do domu tak duża, że konieczne jest wynajęcie mieszkania, aby móc wykonać zamówienie. Dzieje się tak na przykład wtedy, gdy miejsce świadczenia usług znajduje się poza Polską. Na szczęście wynajem takiego mieszkania można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Firma w Polsce, praca w Belgii

REKLAMA

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, który ma firmę w Polsce ale w ostatnim okresie spędzał praktycznie cały czas w Belgii, gdzie wykonywał zlecenie dla klienta z tamtego kraju. Wprawdzie świadczy on usługi informatyczne, jednak nie mógł pracować zdalnie ze względu na bezpieczeństwo danych oraz istnienie zespołu roboczego, który działał w siedzibie klienta.

Aby móc wykonać pracę na miejscu, przedsiębiorca wynajął mieszkanie w Belgii, w pobliżu siedziby klienta. Spędzał w nim większość każdego miesiąca, ale na kilka dni zawsze wracał do kraju.

Podatnik poprosił Izbę Skarbową o wyjaśnienie, czy może wpisać wydatki na najem mieszkania do kosztów uzyskania przychodu. Jego zdaniem, powinny one być kosztem podatkowym, jako że nie może on dojeżdżać do miejsca wykonywania pracy, więc bez wynajmu nie byłby w stanie wykonywać zlecenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

To koszt, ale musi zostać właściwie udowodniony

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 14 listopada 2014 roku (sygnatura IBPBI/1/415-1118/14/AB) przyznał rację przedsiębiorcy. W interpretacji czytamy, że w ustawie jest zapisana zasada, że kosztem podatkowym są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, które służą osiągnieciu, zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów. A taki warunek spełniają koszty wynajmu mieszkania, jako że służy ono właśnie osiągnieciu i zachowaniu źródła przychodów.

Z tym, że – jak zaznaczyli urzędnicy – mieszkanie wynajmowane na firmę powinno służyć w całości działalności gospodarczej. Poza tym zwrócili uwagę na konieczność dokładnego udokumentowania wydatków. Ich zdaniem, konieczne jest nie tylko posiadanie umowy oraz poświadczeń dokonania przelewów, ale również podatnik powinien posiadać dokumenty, które potwierdzą, że w okolicy wynajmowanego mieszkania wykonywał usługi. Tylko wówczas będzie można wykazać, że istnieje bezsporny związek między wydatkiem a przychodem.

Wprawdzie podatnik, który uzyskał interpretację, świadczył usługi za granicą, ale ta zasada – że wynajem można wrzucić w koszty, jeśli jest związany z wykonywaną działalnością – powinna działać także w kraju. Pod warunkiem, że odległość między miejscem zamieszkania a miejscem wykonywania usług jest na tyle duża, że uniemożliwia dojazdy. Tyle tylko, że – jak czytamy w interpretacji – trzeba posiadać dokumenty, potwierdzające, że rzeczywiście w danej okolicy wykonywało się usługi, a więc konieczna jest np. pisemna umowa z klientem, w której wskazane będzie miejsce wykonania pracy.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA