| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Ubezpieczenie kosztów leczenia oraz NNW pracownika w zagranicznej podróży służbowej

Ubezpieczenie kosztów leczenia oraz NNW pracownika w zagranicznej podróży służbowej

Wydatki ponoszone przez pracodawcę na wykup dla swoich pracowników polis ubezpieczeniowych dotyczących kosztów leczenia oraz następstw nieszczęśliwych wypadków mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, ponieważ ich sfinansowanie leży w interesie pracodawcy, jak również może pośrednio przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł.

Polecamy: Wideoszkolenie: Przejazdy i dojazdy w podróżach służbowych

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu daje podatnikowi możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wszelkich wydatków (z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem wykazania, że mają one bezpośredni, bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie może wpływać na wielkość osiągniętego przychodu. Można zatem przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, o ile nie zostały sklasyfikowane w katalogu kosztów niestanowiących kosztów podatkowych.

Zaznaczenia wymaga, że podróże służbowe pracowników podejmowane są w celu realizacji zadań służbowych, a te z kolei są wyrazem zamiaru uzyskania przychodu przez pracodawcę. Ponadto, nabycie ubezpieczenia podróżnego dla pracowników determinowane jest zazwyczaj chęcią zabezpieczenia się pracodawcy przed ewentualnymi nieprzewidzianymi wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów leczenia za granicą bądź kosztów transportu zwłok do kraju.

Zauważyć bowiem należy, że obowiązki pokrycia powyższych wydatków wynikają z odpowiednich regulacji Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej jako Rozporządzenie). W myśl § 19 Rozporządzenia, pracodawca zobowiązany jest do zwrotu pracownikowi udokumentowanych i niezbędnych kosztów leczenia w przypadku choroby lub wypadku za granicą. Pracodawca ponosi także koszty transportu zwłok do kraju w sytuacji ewentualnego zgonu pracownika.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Mając powyższe na uwadze można stwierdzić, że wykupienie polisy zwalniające pracodawcę z konieczności ponoszenia potencjalnych i nierzadko bardzo wysokich kosztów leczenia za granicą lub kosztów będących następstwem nieszczęśliwych wypadków określonych w § 19 Rozporządzenia, jest racjonalnym wydatkiem leżącym w interesie samego pracodawcy.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

SANPRO

Doradztwo personalne, rekrutacja, organizacja zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »