REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odpis na zfśs jest kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?

Co do zasady, zfśs powinien zostać utworzony przez pracodawcę, który na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają co najmniej 20 pracowników. Nie znaczy to jednak, że zfśs nie może być utworzony przez pracodawcę zatrudniającego poniżej 20 pracowników. 

REKLAMA

Autopromocja

Decyzja dla takich firm o utworzeniu zfśs jest wówczas dobrowolna. A obowiązek mają pracodawcy zatrudniający pracowników ponad liczbę 20. Z kolei obowiązek utworzenia zfśs mają natomiast jednostki budżetu państwa bez względu na liczbę pracowników.

Fundusz należy tworzyć dokonując corocznego odpisu podstawowego naliczanego w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych.

Pracodawca ma obowiązek wtedy w terminie do końca maja każdego roku kalendarzowego wpłacić (na wyodrębniony do tego właśnie celu) rachunek bankowy 75% równowartości odpisów. Pozostałe 25% w terminie do dnia 30 września.

Środki jakie zgromadził pracodawca na rachunku zfśs mogą zostać wykorzystane na takie cele jak np. finansowanie firmowych obiektów socjalnych oraz co najczęściej ma miejsce, na finansowanie działalności socjalnej dla pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Ryczałt

Polecamy: serwis PIT

Polecamy: serwis VAT

Zgromadzone przez pracodawcę pieniądze na zfśs mogą być wydatkowane na m.in.: dofinansowanie czy finansowanie czesnego w żłobkach czy przedszkolach dla dzieci zatrudnionych, pokrywanie kosztów różnego rodzaju form wypoczynku pracowników i ich rodzin, popularne bony towarowe, pożyczki dla pracowników, różnego rodzaju pomoc rzeczowa dla potrzebujących pracowników. 

REKLAMA

Pracodawca przed przyznaniem ww. świadczeń z zfśs powinien przedtem opracować regulamin, w którym zostaną określone kryteria dochodowe uprawniające pracowników do otrzymania pomocy z funduszu i w określonej wysokości w zależności od uzyskiwanych dochodów. W zależności od zapisów regulaminu, nie każdy pracownik będzie uprawniony do otrzymania „pomocy” z zfśs. 

Jeśli zaś chodzi o zaliczenie przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów, odpisów na ww. fundusz. Zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami o podatku dochodowym (PIT i CIT) oraz przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, odpisy i zwiększenia na zfśs stanowią koszty uzyskania przychodów jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały faktycznie wpłacone na rachunek zfśs. 

A więc dokonanie samego odpisu nie umożliwia jeszcze podatnikowi zaliczenia dokonanych odpisów do kosztów uzyskania przychodów, należy jeszcze odpisane fundusze, faktycznie wpłacić na wyodrębniony rachunek ZFŚS.

Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe w swoich interpretacjach, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2010 r., sygn. IPPB5/423-83/10-4/JC.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA