REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na organizację spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów w CIT

Katarzyna  Czapińska
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki ponoszone na organizację spotkań biznesowych w siedzibie spółki (takie jak napoje, drobny poczęstunek) uznawane są za koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT). Natomiast przeprowadzanie spotkań biznesowych poza siedzibą spółki w np. lokalach gastronomicznych lub restauracjach, zalicza się do kosztów reprezentacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 listopada 2010 r. ((I SA/Gl 648/10).

REKLAMA

Autopromocja

W ramach prowadzonej działalności, spółka organizuje spotkania biznesowe z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi, w trakcie których prowadzone są negocjacje handlowe. Spotkania takie, zwłaszcza, jeśli są czasochłonne, przeprowadzane są często poza siedzibą spółki, np. w restauracji. Zdarza się również, że spotkania z kontrahentem organizowane są w siedzibie spółki.

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, pytając w nim, czy istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją takich spotkań?

Zdaniem spółki do dobrych obyczajów handlowych i przyjętych praktyk należy podjęcie zaproszonego kontrahenta obiadem lub innym posiłkiem na koszt zapraszającego. Spółka podkreśliła, że spotkania te nie mają charakteru wytwornego obiadu (kolacji czy lunchu), czy specjalnie zorganizowanej imprezy.

Ich wyłącznym celem jest omówienie bieżących spraw biznesowych, a nie chęć okazania przepychu czy wytworności. Posiłki zamawiane są z obowiązującego menu, a wydatki są dokumentowane fakturami VAT. Jeżeli chodzi o spotkania lub ich część, odbywające się w siedzibie spółki, w ich trakcie kontrahenci są podejmowani drobnym poczęstunkiem oraz napojami (kawa, herbata). Zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań można zaliczyć w koszty podatkowe, niezależnie od tego, gdzie mają one miejsce.

W koszty można wliczyć tylko drobny poczęstunek w siedzibie spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ wydał interpretację, w której uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Zauważył, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji.

Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Tym samym, zdaniem organu, spotkanie organizowane poza lokalem przedsiębiorstwa, jako spełniające przesłanki uznania je za reprezentację, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów dla spółki. Natomiast wydatki ponoszone przez spółkę na drobny poczęstunek serwowany w trakcie spotkań biznesowych z kontrahentami w jej siedzibie, mogą stanowić zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów. Spółka złożyła skargę do WSA.

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Sąd poparł argumentację organów podatkowych. Zdaniem sądu, przerzucanie akcentu na to, czy spotkania biznesowe poza siedzibą spółki mają charakter wystawny czy nie wykracza poza unormowania ustawowe (ustawodawca nie daje podatnikowi prawa do tak szerokiej interpretacji przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy, ponieważ wówczas wyłączenie to stałoby się „iluzoryczne”).

WSA podkreślił, że obowiązki podatkowe muszą wynikać wprost z przepisów, a nie z uznaniowego dokonywania kwalifikacji przez podatnika.

Powszechnie przyjęta praktyka biznesowa, a nie wystawność

REKLAMA

Kwestia klasyfikacji poszczególnych wydatków jako kosztów reprezentacji budzi w praktyce wiele wątpliwości i jest często przedmiotem indywidualnych interpretacji. Wejście w życie od 1 stycznia 2007 r. nowych przepisów nie przyniosło oczekiwanej przez podatników zmiany podejścia organów podatkowych na bardziej biznesowe w zakresie wydatków związanych z organizacją spotkań biznesowych poza siedzibą spółki połączonych z konsumpcją.

Zgodnie z przepisami, nie należy traktować wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne jako niebędących kosztami uzyskania przychodów. Nie będą one mogły być zaliczone do kosztów podatkowych wówczas, gdy będą miały charakter reprezentacyjny.

Zatem decydujące znaczenie będzie miał charakter spotkania, a nie typ poniesionych wydatków.

Sytuację komplikuje fakt, że w ustawy o CIT nie ma zdefiniowanego jednoznacznie pojęcia reprezentacji, a wymieniona tam lista wydatków ma charakter jedynie przykładowy.

Natomiast zgodnie z orzecznictwem, za typowe koszty reprezentacji uznaje się m.in. koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów krajowych i zagranicznych oraz koszty uczestnictwa podatnika w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym np. koszty hoteli, zakwaterowania, podróży.

Polecamy: serwis Koszty

Zaproszenie kontrahenta do restauracji w celu przeprowadzenia rozmów biznesowych w dzisiejszych realiach należy uznać raczej za ogólnie przyjęte biznesowe zachowanie, a nie za działanie naznaczone okazałością, czy mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Pogląd ten podzielił Dyrektor Izby Skarbowej, który stwierdził: „Zaproszenie kontrahenta na kawę, „zwykły” lunch, czy obiad do restauracji nie jest działaniem charakterze nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka” (indywidualna interpretacja z 27 sierpnia 2009, sygn. IPPB5/4240-24/09-2/AM).

Zatem, wydatki poniesione w związku z takim spotkaniem powinny być traktowane jako standardowy koszt ponoszony w celu uzyskania przychodu i stanowić koszt podatkowy na zasadach ogólnych.

Niestety takie podejście jest jedynie wyjątkiem od reguły, a organy podatkowe zgodnie stwierdzają, iż tego typu wydatki stanowią koszty reprezentacji i tym samym nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Również przedmiotowe orzeczenie WSA nie odbiega od tej przyjętej linii interpretacyjnej.

Źródło: www.taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

REKLAMA

VAT-R - nowa wersja formularza od 1 stycznia 2025 r. Na czym polega procedura SME

Od 1 stycznia 2025 r. będzie obowiązywała (18) wersja formularza VAT-R. Zmiany są spowodowane wprowadzeniem do ustawy o VAT od nowego roku procedury SME, czyli zwolnienia z VAT dla podmiotów zagranicznych w Polsce. Dlatego wprowadzono zmiany umożliwiające rejestrację do VAT przez te pomioty, gdy utracą prawo do stosowania procedury SME lub rezygnację ze statusu podatnika VAT w Polsce w związku z korzystaniem ze zwolnienia.

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Kwota wolna od podatku po przekroczeniu limitu 85 528 zł. Jak wtedy działa ulga podatkowa dla młodych, do ukończenia 26. roku życia?

Suma przychodów wolnych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Co się dzieje po przekroczeniu tego limitu? Jak działa kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r.: Czy właściciele centrów handlowych i najemcy zapłacą więcej? W projekcie nowelizacji wiele niejasności a nowe przepisy mają obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Nowelizacja ta wprowadzić ma istotne zmiany w kwestii podatku od nieruchomości. Zakładany termin jej wejścia w życie to już 1 stycznia 2025 r. 

REKLAMA

Podatek od pustostanów i flipów - nowe podatki od nieruchomości już na horyzoncie. Jest zapowiedź reformy mieszkaniowej, autorstwa Lewicy

Wprowadzenie podatku od pustostanów, podatku fliperskiego, a także zwiększenie środków na odnowę zasobu komunalnego czy wspieranie spółdzielni mieszkaniowych. Takie rozwiązania zawiera nowa reforma mieszkaniowa, którą proponuje Lewica.

Podatki 2025: Podatnicy i gminy potrzebują objaśnień podatkowych do nowych przepisów dot. podatku od nieruchomości

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, która ma wejść w życie od 2025 roku czeka już tylko na czeka na podpis Prezydenta RP. Ta nowelizacja jest największa od wielu lat, wprowadza nowe, kluczowe definicje w szczególności budowli, prac budowlanych czy trwałego związania z gruntem. Wprawdzie zgodnie z uzasadnieniem, nowelizacja ma nie zmieniać zakresów opodatkowania, jednak nowe przepisy budzą bardzo dużo wątpliwości. Potrzebna jest więc aktywność Ministra Finansów, żeby na starcie wyjaśnił, co oznaczają nowe przepisy.

REKLAMA