REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na organizację spotkań biznesowych są kosztem uzyskania przychodów w CIT

Katarzyna Czapińska
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA


Wydatki ponoszone na organizację spotkań biznesowych w siedzibie spółki (takie jak napoje, drobny poczęstunek) uznawane są za koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT). Natomiast przeprowadzanie spotkań biznesowych poza siedzibą spółki w np. lokalach gastronomicznych lub restauracjach, zalicza się do kosztów reprezentacji zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 listopada 2010 r. ((I SA/Gl 648/10).

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności, spółka organizuje spotkania biznesowe z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi, w trakcie których prowadzone są negocjacje handlowe. Spotkania takie, zwłaszcza, jeśli są czasochłonne, przeprowadzane są często poza siedzibą spółki, np. w restauracji. Zdarza się również, że spotkania z kontrahentem organizowane są w siedzibie spółki.

W związku z powyższym spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, pytając w nim, czy istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku z organizacją takich spotkań?

Zdaniem spółki do dobrych obyczajów handlowych i przyjętych praktyk należy podjęcie zaproszonego kontrahenta obiadem lub innym posiłkiem na koszt zapraszającego. Spółka podkreśliła, że spotkania te nie mają charakteru wytwornego obiadu (kolacji czy lunchu), czy specjalnie zorganizowanej imprezy.

Ich wyłącznym celem jest omówienie bieżących spraw biznesowych, a nie chęć okazania przepychu czy wytworności. Posiłki zamawiane są z obowiązującego menu, a wydatki są dokumentowane fakturami VAT. Jeżeli chodzi o spotkania lub ich część, odbywające się w siedzibie spółki, w ich trakcie kontrahenci są podejmowani drobnym poczęstunkiem oraz napojami (kawa, herbata). Zdaniem spółki, wydatki na organizację spotkań można zaliczyć w koszty podatkowe, niezależnie od tego, gdzie mają one miejsce.

REKLAMA

W koszty można wliczyć tylko drobny poczęstunek w siedzibie spółki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ wydał interpretację, w której uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Zauważył, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o CIT, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji.

Reprezentacja to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Tym samym, zdaniem organu, spotkanie organizowane poza lokalem przedsiębiorstwa, jako spełniające przesłanki uznania je za reprezentację, nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodów dla spółki. Natomiast wydatki ponoszone przez spółkę na drobny poczęstunek serwowany w trakcie spotkań biznesowych z kontrahentami w jej siedzibie, mogą stanowić zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów. Spółka złożyła skargę do WSA.

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Sąd poparł argumentację organów podatkowych. Zdaniem sądu, przerzucanie akcentu na to, czy spotkania biznesowe poza siedzibą spółki mają charakter wystawny czy nie wykracza poza unormowania ustawowe (ustawodawca nie daje podatnikowi prawa do tak szerokiej interpretacji przepisu art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy, ponieważ wówczas wyłączenie to stałoby się „iluzoryczne”).

WSA podkreślił, że obowiązki podatkowe muszą wynikać wprost z przepisów, a nie z uznaniowego dokonywania kwalifikacji przez podatnika.

Powszechnie przyjęta praktyka biznesowa, a nie wystawność

Kwestia klasyfikacji poszczególnych wydatków jako kosztów reprezentacji budzi w praktyce wiele wątpliwości i jest często przedmiotem indywidualnych interpretacji. Wejście w życie od 1 stycznia 2007 r. nowych przepisów nie przyniosło oczekiwanej przez podatników zmiany podejścia organów podatkowych na bardziej biznesowe w zakresie wydatków związanych z organizacją spotkań biznesowych poza siedzibą spółki połączonych z konsumpcją.

Zgodnie z przepisami, nie należy traktować wszystkich wydatków na usługi gastronomiczne jako niebędących kosztami uzyskania przychodów. Nie będą one mogły być zaliczone do kosztów podatkowych wówczas, gdy będą miały charakter reprezentacyjny.

Zatem decydujące znaczenie będzie miał charakter spotkania, a nie typ poniesionych wydatków.

Sytuację komplikuje fakt, że w ustawy o CIT nie ma zdefiniowanego jednoznacznie pojęcia reprezentacji, a wymieniona tam lista wydatków ma charakter jedynie przykładowy.

Natomiast zgodnie z orzecznictwem, za typowe koszty reprezentacji uznaje się m.in. koszty związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów krajowych i zagranicznych oraz koszty uczestnictwa podatnika w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym np. koszty hoteli, zakwaterowania, podróży.

Polecamy: serwis Koszty

Zaproszenie kontrahenta do restauracji w celu przeprowadzenia rozmów biznesowych w dzisiejszych realiach należy uznać raczej za ogólnie przyjęte biznesowe zachowanie, a nie za działanie naznaczone okazałością, czy mające na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Pogląd ten podzielił Dyrektor Izby Skarbowej, który stwierdził: „Zaproszenie kontrahenta na kawę, „zwykły” lunch, czy obiad do restauracji nie jest działaniem charakterze nadzwyczajnym. Jest to powszechnie spotykana praktyka” (indywidualna interpretacja z 27 sierpnia 2009, sygn. IPPB5/4240-24/09-2/AM).

Zatem, wydatki poniesione w związku z takim spotkaniem powinny być traktowane jako standardowy koszt ponoszony w celu uzyskania przychodu i stanowić koszt podatkowy na zasadach ogólnych.

Niestety takie podejście jest jedynie wyjątkiem od reguły, a organy podatkowe zgodnie stwierdzają, iż tego typu wydatki stanowią koszty reprezentacji i tym samym nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Również przedmiotowe orzeczenie WSA nie odbiega od tej przyjętej linii interpretacyjnej.

Źródło: www.taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA