REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

Różnice dotyczą rodzaju samochodu. Ustawodawca przewidział bowiem ograniczenia w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów niektórych wydatków na samochody osobowego i zrezygnował z takich samych ograniczeń w przypadku samochodów ciężarowych.

Autopromocja

Remont, a ulepszenie

Celem remontu jest utrzymanie samochodu w stanie umożliwiającym dalsze korzystanie z niego, albo przywrócenie go do pierwotnej używalności. Konsekwencją remontu nie jest więc podniesienie walorów samochodu ponad te, które posiadał w momencie nabycia.

Przeprowadzając remont zamierzamy odtworzyć te wartości poprzez np. wymianę zużytych części. Konieczność przeprowadzenia remontu samochodu jest najczęściej wynikiem jego eksploatacji przez podatnika. Remontem będą więc konieczne naprawy, wymiana zużytych części.

Ulepszenie środka trwałego może być skutkiem jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji. Istotna jest również wartość nakładów, ponieważ o ulepszeniu możemy mówić, jeśli wydatki na ulepszenie przekroczyły 3 500 zł. Cechą ulepszenia samochodu jest również wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości, którą posiadał w dniu przyjęcia do używania. Ulepszenie może polegać między innymi na zakupie klimatyzacji do samochodu, zamontowaniu instalacji gazowej.

Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli samochód stanowi środek trwały firmy i został wpisany do ewidencji środków trwałych, wydatki poniesione na remont podatnik zaliczy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście nie należy zapominać o ogólnej zasadzie zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. A więc kosztem uzyskania przychodów będą wydatki na remont samochodu wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i w celu uzyskania przychodów.
Podatnicy powinni również pamiętać, że wydatki na remonty powypadkowe zaliczą do kosztów podatkowych, tylko jeśli wykupili ubezpieczenie dobrowolne samochodu.

Wydatki na ulepszenie samochodu podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. Tego rodzaju koszty zwiększają wartość początkową środka trwałego (określoną np. w cenie nabycia samochodu) i dlatego można je rozliczać stopniowo, właśnie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ważne jest jednak, że firmowe samochody osobowe podatnik może zamortyzować tylko do równowartości w złotych 20 000 euro. Odpisy z tytułu zużycia samochodów osobowych w części ustalonej od wartości przewyższającej równowartości 20 000 euro nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik ponosząc koszty udoskonalenia samochodu, podwyższa jego wartość początkową, co może się przełożyć na ograniczenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 23 ust. 1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 50, art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Urlop na żądanie. Jak zgłosić? Kiedy przysługuje?

Co trzeba wiedzieć o urlopie na żądanie? Kiedy przysługuje? Jak skutecznie zgłosić taki urlop? Czy pracodawca może odmówić takiego urlopu? Jakie są wytyczne Państwowej Inspekcji Pracy? A co wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego?

Podatek (opłata) od posiadania psa 2024/2025. Kto zapłaci 173,57 zł? Do kiedy? Czy trzeba płacić podatek lub opłatę od posiadania innych zwierząt (np. kota)?

Potocznie zwany „podatek od psów”, to tak naprawdę opłata lokalna czyli opłata pobierana przez niektóre gminy. A opłata tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2024 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy?

Ile razy można dać darowiznę dziecku bez podatku w 2024 r.?

Darowiznę pieniężną dziecku można dać bez podatku wielokrotnie, bo nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie kwoty wolne od podatku obowiązują w 2024 roku.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Zgłoś zaprzestanie działalności i sporządź remanent likwidacyjny. Wystrzegaj się popełnienia tych błędów.

Likwidujesz działalność gospodarczą? Wystrzegaj się popełnienia błędów. Decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków prawnych i podatkowych. Jednym z aspektów, który często umyka uwadze podatników w trakcie likwidacji firmy, są obowiązki związane z VAT.

Najem miejsca postojowego. Można z tego tytułu odliczyć VAT. Ale czy wiesz, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje?

Odliczanie VAT związanego z używaniem samochodów osobowych podlega szczególnym regulacjom. Dotyczą one również odliczania VAT z tytułu najmu miejsca postojowego. Sprawdź, jak to zrobić, by nie narazić się na sankcje.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA