REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Remont i ulepszenie samochodu stanowiącego środek trwały firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli wykorzystujesz w prowadzonej działalności gospodarczej samochód, pamiętaj o różnych zasadach zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na remont samochodu i wydatków na jego ulepszenie.

Różnice dotyczą rodzaju samochodu. Ustawodawca przewidział bowiem ograniczenia w zakresie możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów niektórych wydatków na samochody osobowego i zrezygnował z takich samych ograniczeń w przypadku samochodów ciężarowych.

REKLAMA

Autopromocja

Remont, a ulepszenie

REKLAMA

Celem remontu jest utrzymanie samochodu w stanie umożliwiającym dalsze korzystanie z niego, albo przywrócenie go do pierwotnej używalności. Konsekwencją remontu nie jest więc podniesienie walorów samochodu ponad te, które posiadał w momencie nabycia.

Przeprowadzając remont zamierzamy odtworzyć te wartości poprzez np. wymianę zużytych części. Konieczność przeprowadzenia remontu samochodu jest najczęściej wynikiem jego eksploatacji przez podatnika. Remontem będą więc konieczne naprawy, wymiana zużytych części.

Ulepszenie środka trwałego może być skutkiem jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, modernizacji. Istotna jest również wartość nakładów, ponieważ o ulepszeniu możemy mówić, jeśli wydatki na ulepszenie przekroczyły 3 500 zł. Cechą ulepszenia samochodu jest również wzrost jego wartości użytkowej w stosunku do wartości, którą posiadał w dniu przyjęcia do używania. Ulepszenie może polegać między innymi na zakupie klimatyzacji do samochodu, zamontowaniu instalacji gazowej.

Jak rozliczyć koszty uzyskania przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli samochód stanowi środek trwały firmy i został wpisany do ewidencji środków trwałych, wydatki poniesione na remont podatnik zaliczy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Oczywiście nie należy zapominać o ogólnej zasadzie zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. A więc kosztem uzyskania przychodów będą wydatki na remont samochodu wykorzystywanego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i w celu uzyskania przychodów.
Podatnicy powinni również pamiętać, że wydatki na remonty powypadkowe zaliczą do kosztów podatkowych, tylko jeśli wykupili ubezpieczenie dobrowolne samochodu.

Wydatki na ulepszenie samochodu podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych jedynie poprzez odpisy amortyzacyjne. Tego rodzaju koszty zwiększają wartość początkową środka trwałego (określoną np. w cenie nabycia samochodu) i dlatego można je rozliczać stopniowo, właśnie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Ważne jest jednak, że firmowe samochody osobowe podatnik może zamortyzować tylko do równowartości w złotych 20 000 euro. Odpisy z tytułu zużycia samochodów osobowych w części ustalonej od wartości przewyższającej równowartości 20 000 euro nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik ponosząc koszty udoskonalenia samochodu, podwyższa jego wartość początkową, co może się przełożyć na ograniczenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

Podstawa prawna:
- art. 22 ust. 1, art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 23 ust. 1 pkt 4, art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c), art. 16 ust. 1 pkt 4, art. 16 ust. 1 pkt 50, art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA