REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych
Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Przepisy dokładnie określają jak taki prawidłowo wystawiony dowód księgowy powinien wyglądać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dowód określający zmniejszenie kosztu (zwiększenie przychodu) powinien zawierać:

- datę wystawienia,

- miesiąc, w którym dokonywane jest zmniejszenie,

REKLAMA

- dane dokumentu (faktura, rachunek) stanowiącego podstawę do pomniejszenia kosztu lub powiększenia przychodu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kwotę pomniejszenia lub powiększenia,

- podpis osoby sporządzającej.

Wydatek, który został wyksięgowany, na nowo staje się kosztem w dacie opłacenia. Należy pamiętać, że ponowne księgowanie kosztu powoduje konieczność wystawienia dokumentu księgowego.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Dokument księgowy wystawiony w takim przypadku, oprócz wymienionych wyżej pozycji, powinien dodatkowo zawierać wskazanie na dowód potwierdzający uregulowanie zobowiązania, o które zostają zwiększone koszty uzyskania przychodu.

Kasa fiskalna a księgowanie przychodów

Zapis dotyczący możliwości księgowania zapisów z kasy fiskalnej na podstawie miesięcznego wydruku, czyli § 20 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z dnia 26 sierpnia 2003 roku budził przed tegoroczną zmianą wiele wątpliwości.

O ile kwestia dokonywania zapisów na podstawie dziennych raportów była jasna, o tyle zapis mówiący o tym, iż „zapisów można dokonać na koniec każdego miesiąca (…) na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych” wzbudzał wątpliwości co do poprawności prowadzenia KPiR. Przepisy z dnia 26 sierpnia 2003 roku obligowały do księgowania zestawienia zgodnie z dokładnym opisem zamieszczonym w Rozporządzeniu.

Nowy zapis wprowadzony Rozporządzeniem z dnia 30 kwietnia 2013 roku (Dz. U. z 2013 r. poz. 551) w brzmieniu: „(…) na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu”, sprawia że kwestia księgowania raportów miesięcznych nie powinna już sprawiać przedsiębiorcy trudności.

Korygowanie w KPiR danych wynikających z raportów powinno odbywać się na podstawie prowadzonych odrębnie ewidencji do kasy fiskalnej. Dla wszelkich zwrotów towarów, uznanych reklamacji czy jakichkolwiek pomyłek powinny być prowadzone szczegółowe ewidencje – sporządzone zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi, które zawiera Rozporządzenie.

Nowelizacja Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) z dnia 30 kwietnia 2013 roku weszła w życie w dniu 11 maja 2013 roku.

Polecamy: Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Remanent na koniec i początek roku

Nieterminowe płatności wpływają również na zmiany w sposobie rozliczenia remanentu (spisu z natury). Wartość spisu zgodnie z brzmieniem §29 ust. 4a zmniejsza się o kwotę, o którą podatnik:

Kwota zmniejszenia nie może być wyższa niż wycena towarów.

Jeśli zaległa faktura została opłacona w trakcie roku i koszty uzyskania przychodów uległy ponownemu zwiększeniu, nie dokonuje się zmniejszenia wartości spisu.

Ustawodawca pierwotnie planował wprowadzenie przepisu działającego również wstecz. W związku z tym, że ten zamiar nie wszedł w życie, zmiana Rozporządzenia nie wpłynie na wyliczanie remanentu początkowego za rok 2013.


Koszty związane z pojazdem niefirmowym

Zmiany wprowadzone kwietniowym Rozporządzeniem znoszą konieczność podawania numeru rejestracyjnego na fakturach dotyczących użytkowania pojazdu niefirmowego. Oznacza to, iż poprawnie rozliczona faktura nie musi już zawierać odniesienia do konkretnego pojazdu i wystarczą dane z faktury pokrywające się z danymi firmowy przedsiębiorcy. Zapisu do KPiR dokonuje się w dalszym ciągu na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków dokonywanego po zakończeniu miesiąca.

Podsumowanie

Z uwagi na rozpiętość zmian przepisów w 2013 r., Rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR w brzmieniu z sierpnia 2003 r. nie mogło pozostać w tej samej formie. Wprowadzona Rozporządzeniem nowelizacja KPiR rozwiała wątpliwości jakie powstały z początkiem stycznia w sprawie księgowań korekt kosztów, jak również wdrożyła kwietniową zmianę przepisów dotyczącą kas fiskalnych.

Z jednej strony katalog obowiązków przedsiębiorcy został poszerzony, nowe dokumenty księgowe, dodatkowe oznaczenia w remanencie rocznym. Z drugiej strony Rozporządzenie ułatwiło podatnikowi księgowania: od 11 maja 2013 r. przedsiębiorca może już śmiało księgować raporty miesięczne, a nie jak do tej pory zestawienie raportów dobowych; w momencie kiedy na fakturze nie ma numeru rejestracyjnego pojazdu, przedsiębiorca nie musi już występować o korektę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł powstał na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 551).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

REKLAMA

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA