REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych
Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

REKLAMA

REKLAMA

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Przepisy dokładnie określają jak taki prawidłowo wystawiony dowód księgowy powinien wyglądać.

REKLAMA

Dowód określający zmniejszenie kosztu (zwiększenie przychodu) powinien zawierać:

- datę wystawienia,

- miesiąc, w którym dokonywane jest zmniejszenie,

- dane dokumentu (faktura, rachunek) stanowiącego podstawę do pomniejszenia kosztu lub powiększenia przychodu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- kwotę pomniejszenia lub powiększenia,

- podpis osoby sporządzającej.

Wydatek, który został wyksięgowany, na nowo staje się kosztem w dacie opłacenia. Należy pamiętać, że ponowne księgowanie kosztu powoduje konieczność wystawienia dokumentu księgowego.

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Dokument księgowy wystawiony w takim przypadku, oprócz wymienionych wyżej pozycji, powinien dodatkowo zawierać wskazanie na dowód potwierdzający uregulowanie zobowiązania, o które zostają zwiększone koszty uzyskania przychodu.

Kasa fiskalna a księgowanie przychodów

REKLAMA

Zapis dotyczący możliwości księgowania zapisów z kasy fiskalnej na podstawie miesięcznego wydruku, czyli § 20 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z dnia 26 sierpnia 2003 roku budził przed tegoroczną zmianą wiele wątpliwości.

O ile kwestia dokonywania zapisów na podstawie dziennych raportów była jasna, o tyle zapis mówiący o tym, iż „zapisów można dokonać na koniec każdego miesiąca (…) na podstawie danych wynikających z miesięcznych zestawień raportów dobowych” wzbudzał wątpliwości co do poprawności prowadzenia KPiR. Przepisy z dnia 26 sierpnia 2003 roku obligowały do księgowania zestawienia zgodnie z dokładnym opisem zamieszczonym w Rozporządzeniu.

Nowy zapis wprowadzony Rozporządzeniem z dnia 30 kwietnia 2013 roku (Dz. U. z 2013 r. poz. 551) w brzmieniu: „(…) na podstawie danych wynikających z raportów miesięcznych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodu”, sprawia że kwestia księgowania raportów miesięcznych nie powinna już sprawiać przedsiębiorcy trudności.

Korygowanie w KPiR danych wynikających z raportów powinno odbywać się na podstawie prowadzonych odrębnie ewidencji do kasy fiskalnej. Dla wszelkich zwrotów towarów, uznanych reklamacji czy jakichkolwiek pomyłek powinny być prowadzone szczegółowe ewidencje – sporządzone zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi, które zawiera Rozporządzenie.

Nowelizacja Rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) z dnia 30 kwietnia 2013 roku weszła w życie w dniu 11 maja 2013 roku.

Polecamy: Karta podatkowa 2014 - wyższe stawki i nowy wniosek PIT-16

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Remanent na koniec i początek roku

Nieterminowe płatności wpływają również na zmiany w sposobie rozliczenia remanentu (spisu z natury). Wartość spisu zgodnie z brzmieniem §29 ust. 4a zmniejsza się o kwotę, o którą podatnik:

Kwota zmniejszenia nie może być wyższa niż wycena towarów.

Jeśli zaległa faktura została opłacona w trakcie roku i koszty uzyskania przychodów uległy ponownemu zwiększeniu, nie dokonuje się zmniejszenia wartości spisu.

Ustawodawca pierwotnie planował wprowadzenie przepisu działającego również wstecz. W związku z tym, że ten zamiar nie wszedł w życie, zmiana Rozporządzenia nie wpłynie na wyliczanie remanentu początkowego za rok 2013.


Koszty związane z pojazdem niefirmowym

Zmiany wprowadzone kwietniowym Rozporządzeniem znoszą konieczność podawania numeru rejestracyjnego na fakturach dotyczących użytkowania pojazdu niefirmowego. Oznacza to, iż poprawnie rozliczona faktura nie musi już zawierać odniesienia do konkretnego pojazdu i wystarczą dane z faktury pokrywające się z danymi firmowy przedsiębiorcy. Zapisu do KPiR dokonuje się w dalszym ciągu na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków dokonywanego po zakończeniu miesiąca.

Podsumowanie

REKLAMA

Z uwagi na rozpiętość zmian przepisów w 2013 r., Rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR w brzmieniu z sierpnia 2003 r. nie mogło pozostać w tej samej formie. Wprowadzona Rozporządzeniem nowelizacja KPiR rozwiała wątpliwości jakie powstały z początkiem stycznia w sprawie księgowań korekt kosztów, jak również wdrożyła kwietniową zmianę przepisów dotyczącą kas fiskalnych.

Z jednej strony katalog obowiązków przedsiębiorcy został poszerzony, nowe dokumenty księgowe, dodatkowe oznaczenia w remanencie rocznym. Z drugiej strony Rozporządzenie ułatwiło podatnikowi księgowania: od 11 maja 2013 r. przedsiębiorca może już śmiało księgować raporty miesięczne, a nie jak do tej pory zestawienie raportów dobowych; w momencie kiedy na fakturze nie ma numeru rejestracyjnego pojazdu, przedsiębiorca nie musi już występować o korektę.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł powstał na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 kwietnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 551).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA