REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Przykładowo jeżeli są to meble biurowe lub artykuły biurowe - na potrzeby biura, jeżeli są to produkty spożywcze - do degustacji dla klientów, artykuły chemiczne- do utrzymania czystości w firmie, lub po prostu na wystawę sklepową.

Autopromocja

Zakupiony towar do dalszej odsprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest zaksięgowany w kolumnie 10 „zakup towarów i materiałów handlowych”.

Po przekazaniu go na cele wewnętrzne należy dokonać korekty w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów i koszt wprowadzić do kolumny 13 „pozostałe koszty”.

Zmiana przeznaczenia towaru handlowego nie powoduje konieczności korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.

Pan Bartosz Hałas prowadzi hurtownię ze sprzętem elektronicznym. Zakupił od producenta sprzętu komputerowego, firmy X, drukarki laserowe. Otrzymał fakturę nr 2389/2010 z dnia 4-04-2010 na 5 drukarek, na kwotę 5 x 1000,00 = 5000,00 netto Postanowił przeznaczyć jedną drukarkę dla swojej hurtowni w celów wystawiania dokumentów księgowych i magazynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzenie to należy udokumentować za pomocą protokołu przekazania towaru na inne cele.

Pieczątka firmy                                                                                           dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                                 Protokół przekazania
Hurtownia sprzętu elektronicznego przekazuje drukarkę laserową (szt. 1) zakupioną od firmy X dnia 4-04-2010 na potrzeby wewnętrzne. Przekazany towar przeznaczony będzie do wystawiania dokumentów magazynowych, księgowych i in.

                                                                                              Podpis właściciela
                                                                                                 Bartosz Hałas

Podstawą zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie Dowód Wewnętrzny.

Pieczątka firmy                                                                                        dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                    Dowód wewnętrzny nr 5/2010

Przeksięgowanie w koszty towaru: drukarka laserowa szt. 1 x 1000,00 = 1000,00.

                                                                                     podpis wystawcy dokumentu


Ewidencja w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

Lp.

Data zdarzenia

Nr dowodu księgowego

Nazwa kontrahenta

Opis zdarzenia gospodarczego

Zakup towarów

Pozostałe wydatki

Razem

1

2

3

4

 

6

 

10

 

13

14

1

4.04.2010

Fa 2389/2010

Firma X

Zakup towarów do dalszej odsprzedaży

5000

2

5.04.2010

DW 5/2010

pan Bartosz Chałas

Przekazanie towaru na potrzeby wewnętrzne firmy

-1000

1000

1000

4000

1000

  

Podobnie postępuje się w przypadku zniszczenia zakupionego towaru, np. z powodu pożaru, kradzieży, zalania lub zniszczenia mechanicznego. Należy udokumentować takie zdarzenie protokołem zniszczenia i na podstawie Dowodu wewnętrznego wyksięgować go z kolumny 10 i zaksięgować w koszty (kol. 13).

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA