Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy
REKLAMA
REKLAMA
Przykładowo jeżeli są to meble biurowe lub artykuły biurowe - na potrzeby biura, jeżeli są to produkty spożywcze - do degustacji dla klientów, artykuły chemiczne- do utrzymania czystości w firmie, lub po prostu na wystawę sklepową.
REKLAMA
Zakupiony towar do dalszej odsprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest zaksięgowany w kolumnie 10 „zakup towarów i materiałów handlowych”.
Po przekazaniu go na cele wewnętrzne należy dokonać korekty w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów i koszt wprowadzić do kolumny 13 „pozostałe koszty”.
Zmiana przeznaczenia towaru handlowego nie powoduje konieczności korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.
Pan Bartosz Hałas prowadzi hurtownię ze sprzętem elektronicznym. Zakupił od producenta sprzętu komputerowego, firmy X, drukarki laserowe. Otrzymał fakturę nr 2389/2010 z dnia 4-04-2010 na 5 drukarek, na kwotę 5 x 1000,00 = 5000,00 netto Postanowił przeznaczyć jedną drukarkę dla swojej hurtowni w celów wystawiania dokumentów księgowych i magazynowych.
Zdarzenie to należy udokumentować za pomocą protokołu przekazania towaru na inne cele.
Pieczątka firmy dnia 5 kwietnia 2010 r.
Protokół przekazania
Hurtownia sprzętu elektronicznego przekazuje drukarkę laserową (szt. 1) zakupioną od firmy X dnia 4-04-2010 na potrzeby wewnętrzne. Przekazany towar przeznaczony będzie do wystawiania dokumentów magazynowych, księgowych i in.
Podpis właściciela
Bartosz Hałas
Podstawą zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie Dowód Wewnętrzny.
Pieczątka firmy dnia 5 kwietnia 2010 r.
Dowód wewnętrzny nr 5/2010
Przeksięgowanie w koszty towaru: drukarka laserowa szt. 1 x 1000,00 = 1000,00.
podpis wystawcy dokumentu
Ewidencja w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:
Lp. | Data zdarzenia | Nr dowodu księgowego | Nazwa kontrahenta | … | Opis zdarzenia gospodarczego | … | Zakup towarów | … | Pozostałe wydatki | Razem |
1 | 2 | 3 | 4 |
| 6 |
| 10 |
| 13 | 14 |
1 | 4.04.2010 | Fa 2389/2010 | Firma X | Zakup towarów do dalszej odsprzedaży | 5000 | |||||
2 | 5.04.2010 | DW 5/2010 | pan Bartosz Chałas | Przekazanie towaru na potrzeby wewnętrzne firmy | -1000 | 1000 | 1000 | |||
4000 | 1000 |
Podobnie postępuje się w przypadku zniszczenia zakupionego towaru, np. z powodu pożaru, kradzieży, zalania lub zniszczenia mechanicznego. Należy udokumentować takie zdarzenie protokołem zniszczenia i na podstawie Dowodu wewnętrznego wyksięgować go z kolumny 10 i zaksięgować w koszty (kol. 13).
Polecamy: VAT 2011
Polecamy: Podatki 2011
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat