REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w pkpir towar handlowy przekazany na potrzeby wewnętrzne firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Kozdroń
Ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym przeznaczeniem towarów handlowych w ramach prowadzonej działalność gospodarczej jest ich dalsza odsprzedaż. Często zdarza się jednak, że firmy część zakupionego towaru przeznaczają na potrzeby wewnętrzne.

Przykładowo jeżeli są to meble biurowe lub artykuły biurowe - na potrzeby biura, jeżeli są to produkty spożywcze - do degustacji dla klientów, artykuły chemiczne- do utrzymania czystości w firmie, lub po prostu na wystawę sklepową.

REKLAMA

Autopromocja

Zakupiony towar do dalszej odsprzedaży w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jest zaksięgowany w kolumnie 10 „zakup towarów i materiałów handlowych”.

Po przekazaniu go na cele wewnętrzne należy dokonać korekty w kolumnie 10 księgi przychodów i rozchodów i koszt wprowadzić do kolumny 13 „pozostałe koszty”.

Zmiana przeznaczenia towaru handlowego nie powoduje konieczności korekty VAT naliczonego przy ich zakupie.

Pan Bartosz Hałas prowadzi hurtownię ze sprzętem elektronicznym. Zakupił od producenta sprzętu komputerowego, firmy X, drukarki laserowe. Otrzymał fakturę nr 2389/2010 z dnia 4-04-2010 na 5 drukarek, na kwotę 5 x 1000,00 = 5000,00 netto Postanowił przeznaczyć jedną drukarkę dla swojej hurtowni w celów wystawiania dokumentów księgowych i magazynowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzenie to należy udokumentować za pomocą protokołu przekazania towaru na inne cele.

Pieczątka firmy                                                                                           dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                                 Protokół przekazania
Hurtownia sprzętu elektronicznego przekazuje drukarkę laserową (szt. 1) zakupioną od firmy X dnia 4-04-2010 na potrzeby wewnętrzne. Przekazany towar przeznaczony będzie do wystawiania dokumentów magazynowych, księgowych i in.

                                                                                              Podpis właściciela
                                                                                                 Bartosz Hałas

Podstawą zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów będzie Dowód Wewnętrzny.

Pieczątka firmy                                                                                        dnia 5 kwietnia 2010 r.

                                    Dowód wewnętrzny nr 5/2010

Przeksięgowanie w koszty towaru: drukarka laserowa szt. 1 x 1000,00 = 1000,00.

                                                                                     podpis wystawcy dokumentu


Ewidencja w podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

Lp.

Data zdarzenia

Nr dowodu księgowego

Nazwa kontrahenta

Opis zdarzenia gospodarczego

Zakup towarów

Pozostałe wydatki

Razem

1

2

3

4

 

6

 

10

 

13

14

1

4.04.2010

Fa 2389/2010

Firma X

Zakup towarów do dalszej odsprzedaży

5000

2

5.04.2010

DW 5/2010

pan Bartosz Chałas

Przekazanie towaru na potrzeby wewnętrzne firmy

-1000

1000

1000

4000

1000

  

Podobnie postępuje się w przypadku zniszczenia zakupionego towaru, np. z powodu pożaru, kradzieży, zalania lub zniszczenia mechanicznego. Należy udokumentować takie zdarzenie protokołem zniszczenia i na podstawie Dowodu wewnętrznego wyksięgować go z kolumny 10 i zaksięgować w koszty (kol. 13).

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Podatki 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA