REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
/
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Pojęcie optymalizacji podatkowej jest w obecnych czasach nieco kontrowersyjne, a to wskutek czarnego PR, jaki organizują mu kraje obawiające się odpływu ze swojego terytorium licznych podmiotów gospodarczych, szukających lepszych warunków dla prowadzenia działalności. Prawda jednak wygląda w ten sposób, że optymalizacja podatkowa, zwana też unikaniem opodatkowania, przeprowadzona zgodnie z prawem nie grozi żadnymi konsekwencjami (w przeciwieństwie do uchylania się od opodatkowania, które jest nielegalne, a w związku z tym karalne). Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze metody legalnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Ale najpierw: czym tak naprawdę jest optymalizacja podatkowa? Otóż jest to po prostu całokształt działań, które będąc zgodne z prawem prowadzą do znaczącego obniżenia, a w pewnych sytuacjach nawet zniesienia obowiązku podatkowego.

A teraz czas na wspomniane metody.

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicę – opcja pierwsza

Opcja pierwsza polega na przeniesieniu/założeniu działalności w jurysdykcji określanej mianem raju podatkowego (oazy podatkowej). Są to najczęściej niewielkie, egzotyczne kraje bądź terytoria zależne (Bahamy, Seszele, Mauritius), przyciągające na swoje terytorium jak największą liczbę przedsiębiorstw, oferując znaczące korzyści podatkowe, z których najczęściej spotykaną jest całkowite zwolnienie z podatku dochodowego, pod warunkiem, ze całość zysku osiągana jest poza granicami tegoż państwa. Ale uwaga! Ze względu na niekorzystny wizerunek rajów, o którym mowa we wstępie, firma prowadząca tam działalność, może niesłusznie zostać podejrzana o nieuczciwość, mimo że taki krok, podobnie jak wszystkie poniższe jest całkowicie legalny i opłacalny.

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicą – opcja druga

W tym przypadku wybiera się kraj, nie będący rajem podatkowym, ale oferujący korzystniejsze warunki podatkowe i możliwości działania niż kraj rodzimy. Może to być np. Wielka Brytania, USA czy Irlandia, słynące z przyjaznego nastawienia do biznesu. Taki krok, łączy się także z podniesieniem prestiżu firmy, działającej pod szyldem uznanej jurysdykcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystanie rozwiązań prawnych oferowanych przez zagraniczne jurysdykcje

O ile samo przeniesienie działalności gospodarczej za granicę samo w sobie jest przejawem optymalizacji podatkowej, można rozszerzyć jej zakres, wykorzystując wszelkie rozwiązania prawne wybranej jurysdykcji do maksymalnego obniżenia zobowiązań podatkowych. Przykładem niech będzie wypłata wynagrodzeń w formie pensji dyrektorskich i dywidend w spółkach brytyjskich.

Stworzenie biznesowej struktury międzynarodowej...

Mowa tu o stworzeniu takiej konstrukcji (spółka międzynarodowa, holding zagraniczny), który działa w oparciu o rozwiązania prawa podatkowego kilku krajów, czerpiąc z nich to, co najkorzystniejsze. Przykładem państwa, pod którego szyldem można powoływać takie struktury może być Malta.

...lub innej struktury, mającej możliwość korzystania z atrakcyjniejszych rozwiązań podatkowych

Jak np. podatkowe grupy kapitałowe, spółki osobowe czy spółki europejskie.

Wykorzystanie istniejących rozwiązań prawnych

Wielu polskich przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że niemal na co dzień, stosując się do litery rodzimego prawa przeprowadza optymalizację podatkową. Takie procedury jak stosowanie ulg podatkowych, odliczeń, zwolnień, czy też wybierając najodpowiedniejszą dla nich formę opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy lub opodatkowanie na zasadach ogólnych), również są metodami optymalizacji podatkowej.

Inne...

Do optymalizacji podatkowej zalicza się także prowadzenie biznesu w granicach specjalnych stref ekonomicznych.

Podsumowanie

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw.

Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna jej metoda; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Polecamy: Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA