REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Pojęcie optymalizacji podatkowej jest w obecnych czasach nieco kontrowersyjne, a to wskutek czarnego PR, jaki organizują mu kraje obawiające się odpływu ze swojego terytorium licznych podmiotów gospodarczych, szukających lepszych warunków dla prowadzenia działalności. Prawda jednak wygląda w ten sposób, że optymalizacja podatkowa, zwana też unikaniem opodatkowania, przeprowadzona zgodnie z prawem nie grozi żadnymi konsekwencjami (w przeciwieństwie do uchylania się od opodatkowania, które jest nielegalne, a w związku z tym karalne). Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze metody legalnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Ale najpierw: czym tak naprawdę jest optymalizacja podatkowa? Otóż jest to po prostu całokształt działań, które będąc zgodne z prawem prowadzą do znaczącego obniżenia, a w pewnych sytuacjach nawet zniesienia obowiązku podatkowego.

A teraz czas na wspomniane metody.

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicę – opcja pierwsza

Opcja pierwsza polega na przeniesieniu/założeniu działalności w jurysdykcji określanej mianem raju podatkowego (oazy podatkowej). Są to najczęściej niewielkie, egzotyczne kraje bądź terytoria zależne (Bahamy, Seszele, Mauritius), przyciągające na swoje terytorium jak największą liczbę przedsiębiorstw, oferując znaczące korzyści podatkowe, z których najczęściej spotykaną jest całkowite zwolnienie z podatku dochodowego, pod warunkiem, ze całość zysku osiągana jest poza granicami tegoż państwa. Ale uwaga! Ze względu na niekorzystny wizerunek rajów, o którym mowa we wstępie, firma prowadząca tam działalność, może niesłusznie zostać podejrzana o nieuczciwość, mimo że taki krok, podobnie jak wszystkie poniższe jest całkowicie legalny i opłacalny.

REKLAMA

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicą – opcja druga

W tym przypadku wybiera się kraj, nie będący rajem podatkowym, ale oferujący korzystniejsze warunki podatkowe i możliwości działania niż kraj rodzimy. Może to być np. Wielka Brytania, USA czy Irlandia, słynące z przyjaznego nastawienia do biznesu. Taki krok, łączy się także z podniesieniem prestiżu firmy, działającej pod szyldem uznanej jurysdykcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystanie rozwiązań prawnych oferowanych przez zagraniczne jurysdykcje

O ile samo przeniesienie działalności gospodarczej za granicę samo w sobie jest przejawem optymalizacji podatkowej, można rozszerzyć jej zakres, wykorzystując wszelkie rozwiązania prawne wybranej jurysdykcji do maksymalnego obniżenia zobowiązań podatkowych. Przykładem niech będzie wypłata wynagrodzeń w formie pensji dyrektorskich i dywidend w spółkach brytyjskich.

Stworzenie biznesowej struktury międzynarodowej...

Mowa tu o stworzeniu takiej konstrukcji (spółka międzynarodowa, holding zagraniczny), który działa w oparciu o rozwiązania prawa podatkowego kilku krajów, czerpiąc z nich to, co najkorzystniejsze. Przykładem państwa, pod którego szyldem można powoływać takie struktury może być Malta.

...lub innej struktury, mającej możliwość korzystania z atrakcyjniejszych rozwiązań podatkowych

Jak np. podatkowe grupy kapitałowe, spółki osobowe czy spółki europejskie.

Wykorzystanie istniejących rozwiązań prawnych

Wielu polskich przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że niemal na co dzień, stosując się do litery rodzimego prawa przeprowadza optymalizację podatkową. Takie procedury jak stosowanie ulg podatkowych, odliczeń, zwolnień, czy też wybierając najodpowiedniejszą dla nich formę opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy lub opodatkowanie na zasadach ogólnych), również są metodami optymalizacji podatkowej.

Inne...

Do optymalizacji podatkowej zalicza się także prowadzenie biznesu w granicach specjalnych stref ekonomicznych.

Podsumowanie

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw.

Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna jej metoda; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Polecamy: Samochód w firmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA