REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć?

Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
Legalna optymalizacja podatkowa - co warto wiedzieć? /fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw. Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna metoda optymalizacji podatkowej; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Pojęcie optymalizacji podatkowej jest w obecnych czasach nieco kontrowersyjne, a to wskutek czarnego PR, jaki organizują mu kraje obawiające się odpływu ze swojego terytorium licznych podmiotów gospodarczych, szukających lepszych warunków dla prowadzenia działalności. Prawda jednak wygląda w ten sposób, że optymalizacja podatkowa, zwana też unikaniem opodatkowania, przeprowadzona zgodnie z prawem nie grozi żadnymi konsekwencjami (w przeciwieństwie do uchylania się od opodatkowania, które jest nielegalne, a w związku z tym karalne). Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze metody legalnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ale najpierw: czym tak naprawdę jest optymalizacja podatkowa? Otóż jest to po prostu całokształt działań, które będąc zgodne z prawem prowadzą do znaczącego obniżenia, a w pewnych sytuacjach nawet zniesienia obowiązku podatkowego.

A teraz czas na wspomniane metody.

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicę – opcja pierwsza

Opcja pierwsza polega na przeniesieniu/założeniu działalności w jurysdykcji określanej mianem raju podatkowego (oazy podatkowej). Są to najczęściej niewielkie, egzotyczne kraje bądź terytoria zależne (Bahamy, Seszele, Mauritius), przyciągające na swoje terytorium jak największą liczbę przedsiębiorstw, oferując znaczące korzyści podatkowe, z których najczęściej spotykaną jest całkowite zwolnienie z podatku dochodowego, pod warunkiem, ze całość zysku osiągana jest poza granicami tegoż państwa. Ale uwaga! Ze względu na niekorzystny wizerunek rajów, o którym mowa we wstępie, firma prowadząca tam działalność, może niesłusznie zostać podejrzana o nieuczciwość, mimo że taki krok, podobnie jak wszystkie poniższe jest całkowicie legalny i opłacalny.

REKLAMA

Przeniesienie bądź założenie działalności gospodarczej za granicą – opcja druga

W tym przypadku wybiera się kraj, nie będący rajem podatkowym, ale oferujący korzystniejsze warunki podatkowe i możliwości działania niż kraj rodzimy. Może to być np. Wielka Brytania, USA czy Irlandia, słynące z przyjaznego nastawienia do biznesu. Taki krok, łączy się także z podniesieniem prestiżu firmy, działającej pod szyldem uznanej jurysdykcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystanie rozwiązań prawnych oferowanych przez zagraniczne jurysdykcje

O ile samo przeniesienie działalności gospodarczej za granicę samo w sobie jest przejawem optymalizacji podatkowej, można rozszerzyć jej zakres, wykorzystując wszelkie rozwiązania prawne wybranej jurysdykcji do maksymalnego obniżenia zobowiązań podatkowych. Przykładem niech będzie wypłata wynagrodzeń w formie pensji dyrektorskich i dywidend w spółkach brytyjskich.

Stworzenie biznesowej struktury międzynarodowej...

Mowa tu o stworzeniu takiej konstrukcji (spółka międzynarodowa, holding zagraniczny), który działa w oparciu o rozwiązania prawa podatkowego kilku krajów, czerpiąc z nich to, co najkorzystniejsze. Przykładem państwa, pod którego szyldem można powoływać takie struktury może być Malta.

...lub innej struktury, mającej możliwość korzystania z atrakcyjniejszych rozwiązań podatkowych

Jak np. podatkowe grupy kapitałowe, spółki osobowe czy spółki europejskie.

Wykorzystanie istniejących rozwiązań prawnych

Wielu polskich przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że niemal na co dzień, stosując się do litery rodzimego prawa przeprowadza optymalizację podatkową. Takie procedury jak stosowanie ulg podatkowych, odliczeń, zwolnień, czy też wybierając najodpowiedniejszą dla nich formę opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy lub opodatkowanie na zasadach ogólnych), również są metodami optymalizacji podatkowej.

Inne...

Do optymalizacji podatkowej zalicza się także prowadzenie biznesu w granicach specjalnych stref ekonomicznych.

Podsumowanie

Optymalizacja podatkowa, pod warunkiem ze przeprowadzana jest zgodnie z przepisami rodzimego kraju bądź zagranicznej jurysdykcji, jest całkowicie legalna i można podjąć się jej bez obaw.

Rzadko kiedy stosowana jest tylko jedna jej metoda; najczęściej jest ich kilka, ale muszą one być odpowiednio dopasowane do rodzaju działalności, rodzaju struktury oraz planów biznesowych konkretnej firmy.

Polecamy: Samochód w firmie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA