REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najpowszechniej zakładanych form działalności gospodarczych w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Jej równie chętnie tworzoną brytyjską odpowiedniczką jest spółka typu Limited (spółka Ltd). Czym te dwie struktury się od siebie różnią, a jakie mają cechy wspólne? Którą bardziej opłaca się założyć? Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy obydwu rodzajów przedsiębiorstw.

Zanim firma zacznie działać, trzeba ją oczywiście najpierw zarejestrować. I już tutaj zaczynają się pierwsze znaczące różnice.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co prawda sam proces rejestracji jest bardzo podobny; trwa około 24 godzin, można przeprowadzić go elektronicznie, osobiście bądź przez pośrednika, ale jedną rzeczą jest firmę zarejestrować, a drugą rozpocząć jej działanie.

W przypadku spółki Ltd, pracę można zacząć już po 3 dniach (po tym czasie firma może już wystawiać faktury), spółka z o.o. ma przed sobą dłuższą drogę: wpis do Krajowego Rejestru Sądowego może trwać nawet tydzień, a przesłanie firmowych dokumentów do Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i ZUS to kolejne 3 tygodnie. Spółka z ograniczona odpowiedzialnością ma więc prawie miesiąc opóźnienia w stosunku do spółki Ltd.

Cechą wspólną obu firm jest konieczność wpłaty kapitału zakładowego; różnicą – jego minimalna wysokość. Dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to 5000 zł, a dla spółki Ltd – 1 GBP. Jak widać, brytyjska spółka jest „tańsza”.

REKLAMA

Z momentem rejestracji, obie struktury nabywają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą założenia obu firm; Ltd i Sp. z o.o. jest ochrona udziałowców przed roszczeniami ze strony wierzycieli. Majątek firmy i majątki udziałowców to dwie różne sprawy, a odpowiedzialność ogranicza się do wysokości wniesionego wkładu. Są jednak wyjątki: w przypadku spółki z o.o. prywatnym majątkiem za długi spółki będą odpowiadać członkowie zarządu, a w przypadku spółki Ltd, wierzyciele mają prawo zgłaszać pretensje do pokrycia zobowiązań z prywatnego majątku udziałowców, jeżeli padli ofiarą oszustwa ze strony firmy.

Kolejne różnice wynikają nie tyle z konstrukcji spółek, a z warunków w jakich działają; Spółka Ltd cieszy się bardzo wysoką kwotą wolną od podatku, wynosząca obecnie 12500 GBP, podczas gdy spółka Ltd może liczyć najwyżej na 8000, a w przy wzrastających dochodach na 3091zł, 1zł a nawet 0 zł. Różnica jest więc kolosalna.

Inny zakres obowiązków spoczywa na obu strukturach w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku odprowadzania składek ubezpieczeń społecznych swoich wspólników i członków zarządu, ale pod pewnym warunkiem, jakim jest odpowiedni rozkład udziałów; nie może on sprawiać wrażenia, że został przeprowadzony tylko po to, aby uniknąć obowiązku opłat ubezpieczeniowych. Jeżeli okaże się on „zbyt podejrzany”, sąd może wydać nakaz odprowadzenia pełnych składek na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Natomiast składki ubezpieczeniowe spółek Ltd zależą od wysokości dochodu. Należy je odprowadzać, kiedy dochód miesięczny przekracza 732 GBP.

Następna różnica pomiędzy, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a spółka Limited również wynika ze środowiska w jakim powstały i w jakim działają; chodzi tu o prestiż.  Spółka z o.o. jest strukturą rozpoznawalną i popularną przede wszystkim na lokalnym, polskim rynku. W przeciwieństwie do niej, spółka typu Limited jest znana i wysoko ceniona pod każdą szerokością geograficzną. Renoma i prestiż firmy brytyjskiej, połączona z potęgą gospodarki Zjednoczonego Królestwa sprawiają, że jest ona o wiele bardziej pożądania i szanowana jako potencjalny partner biznesowy na całym świecie. Można rzec, że sam kraj pochodzenia otwiera przed spółkami Ltd drzwi, które spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi wyważać, często niestety nieskutecznie. Spółka Limited  łatwiej więc może osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA