REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najpowszechniej zakładanych form działalności gospodarczych w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Jej równie chętnie tworzoną brytyjską odpowiedniczką jest spółka typu Limited (spółka Ltd). Czym te dwie struktury się od siebie różnią, a jakie mają cechy wspólne? Którą bardziej opłaca się założyć? Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy obydwu rodzajów przedsiębiorstw.

Zanim firma zacznie działać, trzeba ją oczywiście najpierw zarejestrować. I już tutaj zaczynają się pierwsze znaczące różnice.

REKLAMA

REKLAMA

Co prawda sam proces rejestracji jest bardzo podobny; trwa około 24 godzin, można przeprowadzić go elektronicznie, osobiście bądź przez pośrednika, ale jedną rzeczą jest firmę zarejestrować, a drugą rozpocząć jej działanie.

W przypadku spółki Ltd, pracę można zacząć już po 3 dniach (po tym czasie firma może już wystawiać faktury), spółka z o.o. ma przed sobą dłuższą drogę: wpis do Krajowego Rejestru Sądowego może trwać nawet tydzień, a przesłanie firmowych dokumentów do Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i ZUS to kolejne 3 tygodnie. Spółka z ograniczona odpowiedzialnością ma więc prawie miesiąc opóźnienia w stosunku do spółki Ltd.

Cechą wspólną obu firm jest konieczność wpłaty kapitału zakładowego; różnicą – jego minimalna wysokość. Dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to 5000 zł, a dla spółki Ltd – 1 GBP. Jak widać, brytyjska spółka jest „tańsza”.

REKLAMA

Z momentem rejestracji, obie struktury nabywają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą założenia obu firm; Ltd i Sp. z o.o. jest ochrona udziałowców przed roszczeniami ze strony wierzycieli. Majątek firmy i majątki udziałowców to dwie różne sprawy, a odpowiedzialność ogranicza się do wysokości wniesionego wkładu. Są jednak wyjątki: w przypadku spółki z o.o. prywatnym majątkiem za długi spółki będą odpowiadać członkowie zarządu, a w przypadku spółki Ltd, wierzyciele mają prawo zgłaszać pretensje do pokrycia zobowiązań z prywatnego majątku udziałowców, jeżeli padli ofiarą oszustwa ze strony firmy.

Kolejne różnice wynikają nie tyle z konstrukcji spółek, a z warunków w jakich działają; Spółka Ltd cieszy się bardzo wysoką kwotą wolną od podatku, wynosząca obecnie 12500 GBP, podczas gdy spółka Ltd może liczyć najwyżej na 8000, a w przy wzrastających dochodach na 3091zł, 1zł a nawet 0 zł. Różnica jest więc kolosalna.

Inny zakres obowiązków spoczywa na obu strukturach w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku odprowadzania składek ubezpieczeń społecznych swoich wspólników i członków zarządu, ale pod pewnym warunkiem, jakim jest odpowiedni rozkład udziałów; nie może on sprawiać wrażenia, że został przeprowadzony tylko po to, aby uniknąć obowiązku opłat ubezpieczeniowych. Jeżeli okaże się on „zbyt podejrzany”, sąd może wydać nakaz odprowadzenia pełnych składek na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Natomiast składki ubezpieczeniowe spółek Ltd zależą od wysokości dochodu. Należy je odprowadzać, kiedy dochód miesięczny przekracza 732 GBP.

Następna różnica pomiędzy, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a spółka Limited również wynika ze środowiska w jakim powstały i w jakim działają; chodzi tu o prestiż.  Spółka z o.o. jest strukturą rozpoznawalną i popularną przede wszystkim na lokalnym, polskim rynku. W przeciwieństwie do niej, spółka typu Limited jest znana i wysoko ceniona pod każdą szerokością geograficzną. Renoma i prestiż firmy brytyjskiej, połączona z potęgą gospodarki Zjednoczonego Królestwa sprawiają, że jest ona o wiele bardziej pożądania i szanowana jako potencjalny partner biznesowy na całym świecie. Można rzec, że sam kraj pochodzenia otwiera przed spółkami Ltd drzwi, które spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi wyważać, często niestety nieskutecznie. Spółka Limited  łatwiej więc może osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA