REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najpowszechniej zakładanych form działalności gospodarczych w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Jej równie chętnie tworzoną brytyjską odpowiedniczką jest spółka typu Limited (spółka Ltd). Czym te dwie struktury się od siebie różnią, a jakie mają cechy wspólne? Którą bardziej opłaca się założyć? Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy obydwu rodzajów przedsiębiorstw.

Zanim firma zacznie działać, trzeba ją oczywiście najpierw zarejestrować. I już tutaj zaczynają się pierwsze znaczące różnice.

REKLAMA

Autopromocja

Co prawda sam proces rejestracji jest bardzo podobny; trwa około 24 godzin, można przeprowadzić go elektronicznie, osobiście bądź przez pośrednika, ale jedną rzeczą jest firmę zarejestrować, a drugą rozpocząć jej działanie.

W przypadku spółki Ltd, pracę można zacząć już po 3 dniach (po tym czasie firma może już wystawiać faktury), spółka z o.o. ma przed sobą dłuższą drogę: wpis do Krajowego Rejestru Sądowego może trwać nawet tydzień, a przesłanie firmowych dokumentów do Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i ZUS to kolejne 3 tygodnie. Spółka z ograniczona odpowiedzialnością ma więc prawie miesiąc opóźnienia w stosunku do spółki Ltd.

Cechą wspólną obu firm jest konieczność wpłaty kapitału zakładowego; różnicą – jego minimalna wysokość. Dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to 5000 zł, a dla spółki Ltd – 1 GBP. Jak widać, brytyjska spółka jest „tańsza”.

Z momentem rejestracji, obie struktury nabywają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą założenia obu firm; Ltd i Sp. z o.o. jest ochrona udziałowców przed roszczeniami ze strony wierzycieli. Majątek firmy i majątki udziałowców to dwie różne sprawy, a odpowiedzialność ogranicza się do wysokości wniesionego wkładu. Są jednak wyjątki: w przypadku spółki z o.o. prywatnym majątkiem za długi spółki będą odpowiadać członkowie zarządu, a w przypadku spółki Ltd, wierzyciele mają prawo zgłaszać pretensje do pokrycia zobowiązań z prywatnego majątku udziałowców, jeżeli padli ofiarą oszustwa ze strony firmy.

Kolejne różnice wynikają nie tyle z konstrukcji spółek, a z warunków w jakich działają; Spółka Ltd cieszy się bardzo wysoką kwotą wolną od podatku, wynosząca obecnie 12500 GBP, podczas gdy spółka Ltd może liczyć najwyżej na 8000, a w przy wzrastających dochodach na 3091zł, 1zł a nawet 0 zł. Różnica jest więc kolosalna.

Inny zakres obowiązków spoczywa na obu strukturach w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku odprowadzania składek ubezpieczeń społecznych swoich wspólników i członków zarządu, ale pod pewnym warunkiem, jakim jest odpowiedni rozkład udziałów; nie może on sprawiać wrażenia, że został przeprowadzony tylko po to, aby uniknąć obowiązku opłat ubezpieczeniowych. Jeżeli okaże się on „zbyt podejrzany”, sąd może wydać nakaz odprowadzenia pełnych składek na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Natomiast składki ubezpieczeniowe spółek Ltd zależą od wysokości dochodu. Należy je odprowadzać, kiedy dochód miesięczny przekracza 732 GBP.

Następna różnica pomiędzy, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a spółka Limited również wynika ze środowiska w jakim powstały i w jakim działają; chodzi tu o prestiż.  Spółka z o.o. jest strukturą rozpoznawalną i popularną przede wszystkim na lokalnym, polskim rynku. W przeciwieństwie do niej, spółka typu Limited jest znana i wysoko ceniona pod każdą szerokością geograficzną. Renoma i prestiż firmy brytyjskiej, połączona z potęgą gospodarki Zjednoczonego Królestwa sprawiają, że jest ona o wiele bardziej pożądania i szanowana jako potencjalny partner biznesowy na całym świecie. Można rzec, że sam kraj pochodzenia otwiera przed spółkami Ltd drzwi, które spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi wyważać, często niestety nieskutecznie. Spółka Limited  łatwiej więc może osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA