REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka Ltd i spółka z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Spółka Ltd i spółka z o.o. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najpowszechniej zakładanych form działalności gospodarczych w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Jej równie chętnie tworzoną brytyjską odpowiedniczką jest spółka typu Limited (spółka Ltd). Czym te dwie struktury się od siebie różnią, a jakie mają cechy wspólne? Którą bardziej opłaca się założyć? Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy obydwu rodzajów przedsiębiorstw.

Zanim firma zacznie działać, trzeba ją oczywiście najpierw zarejestrować. I już tutaj zaczynają się pierwsze znaczące różnice.

REKLAMA

Co prawda sam proces rejestracji jest bardzo podobny; trwa około 24 godzin, można przeprowadzić go elektronicznie, osobiście bądź przez pośrednika, ale jedną rzeczą jest firmę zarejestrować, a drugą rozpocząć jej działanie.

REKLAMA

W przypadku spółki Ltd, pracę można zacząć już po 3 dniach (po tym czasie firma może już wystawiać faktury), spółka z o.o. ma przed sobą dłuższą drogę: wpis do Krajowego Rejestru Sądowego może trwać nawet tydzień, a przesłanie firmowych dokumentów do Urzędu Skarbowego, Głównego Urzędu Statystycznego i ZUS to kolejne 3 tygodnie. Spółka z ograniczona odpowiedzialnością ma więc prawie miesiąc opóźnienia w stosunku do spółki Ltd.

Cechą wspólną obu firm jest konieczność wpłaty kapitału zakładowego; różnicą – jego minimalna wysokość. Dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest to 5000 zł, a dla spółki Ltd – 1 GBP. Jak widać, brytyjska spółka jest „tańsza”.

Z momentem rejestracji, obie struktury nabywają osobowość prawną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotą założenia obu firm; Ltd i Sp. z o.o. jest ochrona udziałowców przed roszczeniami ze strony wierzycieli. Majątek firmy i majątki udziałowców to dwie różne sprawy, a odpowiedzialność ogranicza się do wysokości wniesionego wkładu. Są jednak wyjątki: w przypadku spółki z o.o. prywatnym majątkiem za długi spółki będą odpowiadać członkowie zarządu, a w przypadku spółki Ltd, wierzyciele mają prawo zgłaszać pretensje do pokrycia zobowiązań z prywatnego majątku udziałowców, jeżeli padli ofiarą oszustwa ze strony firmy.

REKLAMA

Kolejne różnice wynikają nie tyle z konstrukcji spółek, a z warunków w jakich działają; Spółka Ltd cieszy się bardzo wysoką kwotą wolną od podatku, wynosząca obecnie 12500 GBP, podczas gdy spółka Ltd może liczyć najwyżej na 8000, a w przy wzrastających dochodach na 3091zł, 1zł a nawet 0 zł. Różnica jest więc kolosalna.

Inny zakres obowiązków spoczywa na obu strukturach w odniesieniu do składek ubezpieczeniowych. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie ma obowiązku odprowadzania składek ubezpieczeń społecznych swoich wspólników i członków zarządu, ale pod pewnym warunkiem, jakim jest odpowiedni rozkład udziałów; nie może on sprawiać wrażenia, że został przeprowadzony tylko po to, aby uniknąć obowiązku opłat ubezpieczeniowych. Jeżeli okaże się on „zbyt podejrzany”, sąd może wydać nakaz odprowadzenia pełnych składek na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Natomiast składki ubezpieczeniowe spółek Ltd zależą od wysokości dochodu. Należy je odprowadzać, kiedy dochód miesięczny przekracza 732 GBP.

Następna różnica pomiędzy, spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a spółka Limited również wynika ze środowiska w jakim powstały i w jakim działają; chodzi tu o prestiż.  Spółka z o.o. jest strukturą rozpoznawalną i popularną przede wszystkim na lokalnym, polskim rynku. W przeciwieństwie do niej, spółka typu Limited jest znana i wysoko ceniona pod każdą szerokością geograficzną. Renoma i prestiż firmy brytyjskiej, połączona z potęgą gospodarki Zjednoczonego Królestwa sprawiają, że jest ona o wiele bardziej pożądania i szanowana jako potencjalny partner biznesowy na całym świecie. Można rzec, że sam kraj pochodzenia otwiera przed spółkami Ltd drzwi, które spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi wyważać, często niestety nieskutecznie. Spółka Limited  łatwiej więc może osiągnąć sukces na arenie międzynarodowej.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA