REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma w Anglii – korzyści podatkowe /Fot. Fotolia
Firma w Anglii – korzyści podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek zapłaty różnego rodzaju podatków jest ściśle i stale związany z każdą legalną formą zarabiania pieniędzy. Oczywiście ilość samych podatków oraz ich wysokość zależy od tego, jakie decyzje podjęły władze konkretnej jurysdykcji. Kiedy jednak przedsiębiorca bądź pracownik najemny uznają, że w danym państwie obowiązek podatkowy staje się zbyt uciążliwy, może podjąć działania nazywane optymalizacją podatkową – całkowicie legalne procedury zmierzające do obniżenia, a w pewnych przypadkach nawet likwidacji zobowiązań podatkowych (uwaga, optymalizacji podatkowej nie wolno mylić z unikaniem opodatkowania, które jest niezgodne z prawem).

Jedną z metod optymalizacji jest przeniesienie działalności gospodarczej do jurysdykcji oferującej korzystniejsze rozwiązania podatkowe, chociażby do Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

REKLAMA

Korzyści podatkowe oferowane przez brytyjskie prawo.

Bez wątpienia jednym z największych „wabików” przyciągających biznes do Zjednoczonego Królestwa jest obowiązująca tam bardzo wysoka kwota wolna od podatku (stale zwiększana). Obecnie wynosi ona 125000 GBP, czyli w przeliczeniu na złotówki około 60000 zł! To w porównaniu z kwotą obowiązująca w naszym kraju suma wręcz ogromna; polski biznesmen zapłaci podatki, jeżeli jego dochody przekroczą 8000 zł (choć w pewnych warunkach ta kwota jest jeszcze niższa: 3091zł, 1zł lub nie ma jej wcale!).

Nie bez znaczenia jest także prostota przepisów i wyraźnie progi podatkowe; są zaledwie trzy:

REKLAMA

- dochód w przedziale 12500 – 37500 GBP - podatek 20%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dochód w przedziale 37500 – 150000 GBP - podatek 40%

- dochód wyższy niż 150000 GBP - podatek 45%

Łatwo zapamiętać i nie trzeba przeprowadzać żadnych skomplikowanych obliczeń.

Optymalizacja podatkowa w Zjednoczonym Królestwie może także przybrać formę wypłaty wynagrodzeń w formie dywidend lub pensji dyrektorskich, podlegających jeszcze niższemu opodatkowaniu.

W Wielkiej Brytanii obowiązuje stosunkowo niewysoki CIT, wynoszący 19%.

Bardzo atrakcyjnie jawi się sprawa podatku VAT; obowiązek rejestracji firmy jako płatnika tego podatku pojawia się wtedy, kiedy obroty przedsiębiorstwa przekroczą 82000 GBP. Do tego momentu nie trzeba przejmować się formalnościami związanymi z VAT-em.

W kwestii składek na ubezpieczenia społeczne, Brytyjczycy opracowali rozwiązanie, o którym polski przedsiębiorca może co najwyżej pomarzyć. Otóż składki odprowadzane są dopiero wtedy, kiedy firma osiąga odpowiedni dochód – 8788 GBP. Jest to o wiele rozsądniejsze od rozwiązania polskiego, nakazującego zapłatę nawet kiedy firma przynosi straty.

Mimo że przepisy podatkowe Wielkiej Brytanii są stosunkowo proste i przejrzyste, początkujący biznesmen ma aż 21 miesięcy na ich opanowanie, ponieważ po tym czasie od rozpoczęcia pracy jest zobowiązany do złożenia pierwszego rozliczenia podatkowego. Takie rozwiązanie znacząco zmniejsza ryzyko popełnienia błędu.

Korzyści podatkowych nie można rozpatrywać jedynie przez pryzmat ich wysokości, ale należy spojrzeć na sprawę całościowo; nie bez znaczenia jest bowiem nastawienie urzędników w stosunku do płatników podatków, czyli przedsiębiorców. Wielka Brytania może poszczycić się tym, że urzędnik traktuje biznesmena bardziej jako partnera niż potencjalnego przestępcę podatkowego. Ma to wyraz chociażby w formie kontroli skarbowych, odbywających się rzadko (mniej więcej raz na 5 lat), nie angażują szefa przedsiębiorstwa, ponieważ urząd kontaktuje się z księgowymi, a co najważniejsze, zdarzające się niejasności lub błędy nie wywołują od razu dotkliwych kar, ale pytania odnośnie kwestii niejasnych i prośby co do naprawy ewentualnych nieprawidłowości. Brytyjski przedsiębiorca naprawdę musi się postarać, żeby urząd nałożył na niego karę; a już na pewno za nieprawidłowo opłacane podatki.

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA