REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w Anglii – korzyści podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firma w Anglii Limited
Kancelaria księgowa
Firma w Anglii – korzyści podatkowe /Fot. Fotolia
Firma w Anglii – korzyści podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek zapłaty różnego rodzaju podatków jest ściśle i stale związany z każdą legalną formą zarabiania pieniędzy. Oczywiście ilość samych podatków oraz ich wysokość zależy od tego, jakie decyzje podjęły władze konkretnej jurysdykcji. Kiedy jednak przedsiębiorca bądź pracownik najemny uznają, że w danym państwie obowiązek podatkowy staje się zbyt uciążliwy, może podjąć działania nazywane optymalizacją podatkową – całkowicie legalne procedury zmierzające do obniżenia, a w pewnych przypadkach nawet likwidacji zobowiązań podatkowych (uwaga, optymalizacji podatkowej nie wolno mylić z unikaniem opodatkowania, które jest niezgodne z prawem).

Jedną z metod optymalizacji jest przeniesienie działalności gospodarczej do jurysdykcji oferującej korzystniejsze rozwiązania podatkowe, chociażby do Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korzyści podatkowe oferowane przez brytyjskie prawo.

Bez wątpienia jednym z największych „wabików” przyciągających biznes do Zjednoczonego Królestwa jest obowiązująca tam bardzo wysoka kwota wolna od podatku (stale zwiększana). Obecnie wynosi ona 125000 GBP, czyli w przeliczeniu na złotówki około 60000 zł! To w porównaniu z kwotą obowiązująca w naszym kraju suma wręcz ogromna; polski biznesmen zapłaci podatki, jeżeli jego dochody przekroczą 8000 zł (choć w pewnych warunkach ta kwota jest jeszcze niższa: 3091zł, 1zł lub nie ma jej wcale!).

Nie bez znaczenia jest także prostota przepisów i wyraźnie progi podatkowe; są zaledwie trzy:

REKLAMA

- dochód w przedziale 12500 – 37500 GBP - podatek 20%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- dochód w przedziale 37500 – 150000 GBP - podatek 40%

- dochód wyższy niż 150000 GBP - podatek 45%

Łatwo zapamiętać i nie trzeba przeprowadzać żadnych skomplikowanych obliczeń.

Optymalizacja podatkowa w Zjednoczonym Królestwie może także przybrać formę wypłaty wynagrodzeń w formie dywidend lub pensji dyrektorskich, podlegających jeszcze niższemu opodatkowaniu.

W Wielkiej Brytanii obowiązuje stosunkowo niewysoki CIT, wynoszący 19%.

Bardzo atrakcyjnie jawi się sprawa podatku VAT; obowiązek rejestracji firmy jako płatnika tego podatku pojawia się wtedy, kiedy obroty przedsiębiorstwa przekroczą 82000 GBP. Do tego momentu nie trzeba przejmować się formalnościami związanymi z VAT-em.

W kwestii składek na ubezpieczenia społeczne, Brytyjczycy opracowali rozwiązanie, o którym polski przedsiębiorca może co najwyżej pomarzyć. Otóż składki odprowadzane są dopiero wtedy, kiedy firma osiąga odpowiedni dochód – 8788 GBP. Jest to o wiele rozsądniejsze od rozwiązania polskiego, nakazującego zapłatę nawet kiedy firma przynosi straty.

Mimo że przepisy podatkowe Wielkiej Brytanii są stosunkowo proste i przejrzyste, początkujący biznesmen ma aż 21 miesięcy na ich opanowanie, ponieważ po tym czasie od rozpoczęcia pracy jest zobowiązany do złożenia pierwszego rozliczenia podatkowego. Takie rozwiązanie znacząco zmniejsza ryzyko popełnienia błędu.

Korzyści podatkowych nie można rozpatrywać jedynie przez pryzmat ich wysokości, ale należy spojrzeć na sprawę całościowo; nie bez znaczenia jest bowiem nastawienie urzędników w stosunku do płatników podatków, czyli przedsiębiorców. Wielka Brytania może poszczycić się tym, że urzędnik traktuje biznesmena bardziej jako partnera niż potencjalnego przestępcę podatkowego. Ma to wyraz chociażby w formie kontroli skarbowych, odbywających się rzadko (mniej więcej raz na 5 lat), nie angażują szefa przedsiębiorstwa, ponieważ urząd kontaktuje się z księgowymi, a co najważniejsze, zdarzające się niejasności lub błędy nie wywołują od razu dotkliwych kar, ale pytania odnośnie kwestii niejasnych i prośby co do naprawy ewentualnych nieprawidłowości. Brytyjski przedsiębiorca naprawdę musi się postarać, żeby urząd nałożył na niego karę; a już na pewno za nieprawidłowo opłacane podatki.

Polecamy: Oferta specjalna: Pakiet książek – Nowa matryca stawek VAT Towary i Usługi z programem INFORLEX PKWiU + CN, stawki VAT i WIS na 2 m-ce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA