REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?

Uzupełnienie braków

W jednym z pytań i udzielanych odpowiedzi, które dotyczą stosowania MDR jest poruszony problem, czy w celu dokonania uzupełnienia, na wezwanie Szefa KAS, przekazanej uprzednio Szefowi KAS informacji MDR-1 (także w przypadku, gdy wskutek jej złożenia został już nadany NSP /tj. numer schematu podatkowego/) należy przekazać Szefowi KAS kompletną informację MDR-1, zawierającą także dokonane uzupełnienia? Czy należy postąpić analogicznie w przypadku zgłoszenia schematu podatkowego, który nie posiada NSP z wykorzystaniem informacji MDR-3?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi wskazano, że uzupełnienie informacji MDR-1 wymaga wypełnienia wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. Przy czym, obowiązkowo należy wypełnić dodatkowe wyjaśnienia, gdzie wskazać trzeba z jakich powodów składane jest uzupełnienie informacji. W sytuacji, w której uzupełnienie opisu schematu podatkowego dotyczy schematu zgłoszonego z wykorzystaniem informacji MDR-3 (z uwagi na nieposiadanie NSP) wymagane jest zaznaczenie pól „Rodzaj zgłaszanego schematu”, „Opis schematu podatkowego”, „Pełny opis zgłaszanego schematu podatkowego” oraz „Informacje dodatkowe o zgłaszanym schemacie podatkowym”, a także wypełnienia pól w nich obowiązkowych.

Korzystający niezależnie od zgłoszenia schematu podatkowego są zobowiązani do składania Szefowi KAS informacji o skorzystaniu ze schematu podatkowego lub o osiągniętej korzyści podatkowej związanej ze schematem na formularzu MDR-3. Potwierdzenie nadania NSP nie przesądza o tym, że uzgodnienie spełnia przesłanki do uznania za schemat podatkowy w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Potwierdzenie nadania numeru schematu podatkowego (NSP) wskazuje jedynie na fakt, że schemat podatkowy został prawidłowo zgłoszony do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pod kątem formalnym. Według objaśnień, sytuacja wskazana jest porównywana do innych obowiązków sprawozdawczych, wynikających z prawa podatkowego (tak jak w przypadku przyjęcia deklaracji podatkowej nie jest ona równoznaczna z potwierdzeniem prawidłowości zawartych w niej danych).

NSP a prawo

Otrzymanie NSP nie oznacza, że zgłoszony schemat podatkowy jest zgodny z prawem. Należy wskazać, że w wydawaniu NSP pojawiły się istotne opóźnienia. W związku z tym, wypełniając MDR-3 zamiast podania NSP, należy wpisać szeroki opis schematu, jak przy podstawowym raportowaniu na MDR-1. Przy uzupełnianiu MDR-3 należy także wskazać odpowiedzi na pytanie czy w danym okresie korzystający dokonuje jakichkolwiek czynności będących elementem schematu. Odpowiedź twierdząca na pytanie w zakresie wykonywania jakiejkolwiek czynności, która jest elementem schematu, przekłada się na obowiązek złożenia MDR-3. Taki obowiązek również powstanie w sytuacji kiedy brak jest jakiejkolwiek korzyści podatkowej z danego schematu podatkowego. Jeżeli zaś korzystający nie wykonał w okresie rozliczeniowym żadnej czynności, która może stanowić element schematu podatkowego, wtedy obowiązek raportowania nie powstanie. Wskazanie w MDR-3 wyliczonej korzyści podatkowej osiągniętej z danego schematu jest dość problematyczne, bowiem w pierwszej kolejności należy ustalić, które dane należy porównać, a następnie określić, czy wysokość korzyści podatkowej to różnica w podatku pomiędzy faktycznym zachowaniem a sytuacją najbardziej niekorzystną podatkowo.

REKLAMA

Dodatkowo należy wskazać, że termin na złożenie MDR-3 nie jest precyzyjnie określony. Termin jest określony jako termin złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego. Jednak przy niektórych podatkach deklaracje są składane w różnych terminach, a w niektórych wypadkach deklaracja nie jest w ogóle składana. Oświadczenie MDR-3 jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia zgodnie z kodeksem karnym, więc nie ma zastosowania koncepcja czynnego żalu. Niezłożenie zaś oświadczenia MDR-3 jest to przestępstwo skarbowe, regulowane na podstawie kodeksu karnego skarbowego, do którego znajduje zastosowanie czynny żal. W wypadku zaś opóźnienia w złożeniu MDR-3 nie ma odniesień do kodeksu karnego skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy

Jeżeli przy opisie schematu popełnimy błędu MF radzi, żeby złożyć dodatkowe wyjaśnienia, gdyż nie ma możliwości korekty. Domyślić się można że używamy do tego samego formularza, jak ten, w którym popełniliśmy błędy.

Lista NSP

Ta niestety nie istnieje, na stronie https://mdr.mf.gov.pl/#/nsp można jedynie sprawdzić swój NSP ... jak się posiada jego numer, co niestety (patrz wyżej) jest obecnie dość problematyczne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Pełnomocnik

Tu odpowiedź MF  jest nieco niejasna. Fiskus wyjaśnia bowiem, iż nie może to być pełnomocnictwo na formularzu UPL-1, czyli do podpisywania elektronicznej deklaracji, ale też zauważa, iż: „Do informacji / zawiadomień o schematach podatkowych mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.” Czyli wychodzi, że pełnomocnik jednak może występować.

Zestawiając to z odpowiedzią nt. możliwych form podpisywania MDR, co można zrobić zarówno podpisem elektronicznym, jak i profilem zaufanym. Poza tym elektroniczny podpis to nie to samo co elektroniczne pełnomocnictwo i się nie wyklucza. Jak wyjaśnień MF pełnomocnictwo szczególne w formie dokumentu elektronicznego należy przekazać na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów: (/bx1qpt265q/SkrytkaESP), ale można tez posłużyć się PPS-1 w formie papierowej i je przesłać do Szefa KAS.

Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA