REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?

Uzupełnienie braków

W jednym z pytań i udzielanych odpowiedzi, które dotyczą stosowania MDR jest poruszony problem, czy w celu dokonania uzupełnienia, na wezwanie Szefa KAS, przekazanej uprzednio Szefowi KAS informacji MDR-1 (także w przypadku, gdy wskutek jej złożenia został już nadany NSP /tj. numer schematu podatkowego/) należy przekazać Szefowi KAS kompletną informację MDR-1, zawierającą także dokonane uzupełnienia? Czy należy postąpić analogicznie w przypadku zgłoszenia schematu podatkowego, który nie posiada NSP z wykorzystaniem informacji MDR-3?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi wskazano, że uzupełnienie informacji MDR-1 wymaga wypełnienia wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. Przy czym, obowiązkowo należy wypełnić dodatkowe wyjaśnienia, gdzie wskazać trzeba z jakich powodów składane jest uzupełnienie informacji. W sytuacji, w której uzupełnienie opisu schematu podatkowego dotyczy schematu zgłoszonego z wykorzystaniem informacji MDR-3 (z uwagi na nieposiadanie NSP) wymagane jest zaznaczenie pól „Rodzaj zgłaszanego schematu”, „Opis schematu podatkowego”, „Pełny opis zgłaszanego schematu podatkowego” oraz „Informacje dodatkowe o zgłaszanym schemacie podatkowym”, a także wypełnienia pól w nich obowiązkowych.

Korzystający niezależnie od zgłoszenia schematu podatkowego są zobowiązani do składania Szefowi KAS informacji o skorzystaniu ze schematu podatkowego lub o osiągniętej korzyści podatkowej związanej ze schematem na formularzu MDR-3. Potwierdzenie nadania NSP nie przesądza o tym, że uzgodnienie spełnia przesłanki do uznania za schemat podatkowy w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Potwierdzenie nadania numeru schematu podatkowego (NSP) wskazuje jedynie na fakt, że schemat podatkowy został prawidłowo zgłoszony do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pod kątem formalnym. Według objaśnień, sytuacja wskazana jest porównywana do innych obowiązków sprawozdawczych, wynikających z prawa podatkowego (tak jak w przypadku przyjęcia deklaracji podatkowej nie jest ona równoznaczna z potwierdzeniem prawidłowości zawartych w niej danych).

NSP a prawo

Otrzymanie NSP nie oznacza, że zgłoszony schemat podatkowy jest zgodny z prawem. Należy wskazać, że w wydawaniu NSP pojawiły się istotne opóźnienia. W związku z tym, wypełniając MDR-3 zamiast podania NSP, należy wpisać szeroki opis schematu, jak przy podstawowym raportowaniu na MDR-1. Przy uzupełnianiu MDR-3 należy także wskazać odpowiedzi na pytanie czy w danym okresie korzystający dokonuje jakichkolwiek czynności będących elementem schematu. Odpowiedź twierdząca na pytanie w zakresie wykonywania jakiejkolwiek czynności, która jest elementem schematu, przekłada się na obowiązek złożenia MDR-3. Taki obowiązek również powstanie w sytuacji kiedy brak jest jakiejkolwiek korzyści podatkowej z danego schematu podatkowego. Jeżeli zaś korzystający nie wykonał w okresie rozliczeniowym żadnej czynności, która może stanowić element schematu podatkowego, wtedy obowiązek raportowania nie powstanie. Wskazanie w MDR-3 wyliczonej korzyści podatkowej osiągniętej z danego schematu jest dość problematyczne, bowiem w pierwszej kolejności należy ustalić, które dane należy porównać, a następnie określić, czy wysokość korzyści podatkowej to różnica w podatku pomiędzy faktycznym zachowaniem a sytuacją najbardziej niekorzystną podatkowo.

REKLAMA

Dodatkowo należy wskazać, że termin na złożenie MDR-3 nie jest precyzyjnie określony. Termin jest określony jako termin złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego. Jednak przy niektórych podatkach deklaracje są składane w różnych terminach, a w niektórych wypadkach deklaracja nie jest w ogóle składana. Oświadczenie MDR-3 jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia zgodnie z kodeksem karnym, więc nie ma zastosowania koncepcja czynnego żalu. Niezłożenie zaś oświadczenia MDR-3 jest to przestępstwo skarbowe, regulowane na podstawie kodeksu karnego skarbowego, do którego znajduje zastosowanie czynny żal. W wypadku zaś opóźnienia w złożeniu MDR-3 nie ma odniesień do kodeksu karnego skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy

Jeżeli przy opisie schematu popełnimy błędu MF radzi, żeby złożyć dodatkowe wyjaśnienia, gdyż nie ma możliwości korekty. Domyślić się można że używamy do tego samego formularza, jak ten, w którym popełniliśmy błędy.

Lista NSP

Ta niestety nie istnieje, na stronie https://mdr.mf.gov.pl/#/nsp można jedynie sprawdzić swój NSP ... jak się posiada jego numer, co niestety (patrz wyżej) jest obecnie dość problematyczne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Pełnomocnik

Tu odpowiedź MF  jest nieco niejasna. Fiskus wyjaśnia bowiem, iż nie może to być pełnomocnictwo na formularzu UPL-1, czyli do podpisywania elektronicznej deklaracji, ale też zauważa, iż: „Do informacji / zawiadomień o schematach podatkowych mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.” Czyli wychodzi, że pełnomocnik jednak może występować.

Zestawiając to z odpowiedzią nt. możliwych form podpisywania MDR, co można zrobić zarówno podpisem elektronicznym, jak i profilem zaufanym. Poza tym elektroniczny podpis to nie to samo co elektroniczne pełnomocnictwo i się nie wyklucza. Jak wyjaśnień MF pełnomocnictwo szczególne w formie dokumentu elektronicznego należy przekazać na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów: (/bx1qpt265q/SkrytkaESP), ale można tez posłużyć się PPS-1 w formie papierowej i je przesłać do Szefa KAS.

Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA