REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

Mirosław Siwiński
Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?
Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?

Uzupełnienie braków

W jednym z pytań i udzielanych odpowiedzi, które dotyczą stosowania MDR jest poruszony problem, czy w celu dokonania uzupełnienia, na wezwanie Szefa KAS, przekazanej uprzednio Szefowi KAS informacji MDR-1 (także w przypadku, gdy wskutek jej złożenia został już nadany NSP /tj. numer schematu podatkowego/) należy przekazać Szefowi KAS kompletną informację MDR-1, zawierającą także dokonane uzupełnienia? Czy należy postąpić analogicznie w przypadku zgłoszenia schematu podatkowego, który nie posiada NSP z wykorzystaniem informacji MDR-3?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi wskazano, że uzupełnienie informacji MDR-1 wymaga wypełnienia wszystkich jej obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. Przy czym, obowiązkowo należy wypełnić dodatkowe wyjaśnienia, gdzie wskazać trzeba z jakich powodów składane jest uzupełnienie informacji. W sytuacji, w której uzupełnienie opisu schematu podatkowego dotyczy schematu zgłoszonego z wykorzystaniem informacji MDR-3 (z uwagi na nieposiadanie NSP) wymagane jest zaznaczenie pól „Rodzaj zgłaszanego schematu”, „Opis schematu podatkowego”, „Pełny opis zgłaszanego schematu podatkowego” oraz „Informacje dodatkowe o zgłaszanym schemacie podatkowym”, a także wypełnienia pól w nich obowiązkowych.

Korzystający niezależnie od zgłoszenia schematu podatkowego są zobowiązani do składania Szefowi KAS informacji o skorzystaniu ze schematu podatkowego lub o osiągniętej korzyści podatkowej związanej ze schematem na formularzu MDR-3. Potwierdzenie nadania NSP nie przesądza o tym, że uzgodnienie spełnia przesłanki do uznania za schemat podatkowy w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej. Potwierdzenie nadania numeru schematu podatkowego (NSP) wskazuje jedynie na fakt, że schemat podatkowy został prawidłowo zgłoszony do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pod kątem formalnym. Według objaśnień, sytuacja wskazana jest porównywana do innych obowiązków sprawozdawczych, wynikających z prawa podatkowego (tak jak w przypadku przyjęcia deklaracji podatkowej nie jest ona równoznaczna z potwierdzeniem prawidłowości zawartych w niej danych).

NSP a prawo

Otrzymanie NSP nie oznacza, że zgłoszony schemat podatkowy jest zgodny z prawem. Należy wskazać, że w wydawaniu NSP pojawiły się istotne opóźnienia. W związku z tym, wypełniając MDR-3 zamiast podania NSP, należy wpisać szeroki opis schematu, jak przy podstawowym raportowaniu na MDR-1. Przy uzupełnianiu MDR-3 należy także wskazać odpowiedzi na pytanie czy w danym okresie korzystający dokonuje jakichkolwiek czynności będących elementem schematu. Odpowiedź twierdząca na pytanie w zakresie wykonywania jakiejkolwiek czynności, która jest elementem schematu, przekłada się na obowiązek złożenia MDR-3. Taki obowiązek również powstanie w sytuacji kiedy brak jest jakiejkolwiek korzyści podatkowej z danego schematu podatkowego. Jeżeli zaś korzystający nie wykonał w okresie rozliczeniowym żadnej czynności, która może stanowić element schematu podatkowego, wtedy obowiązek raportowania nie powstanie. Wskazanie w MDR-3 wyliczonej korzyści podatkowej osiągniętej z danego schematu jest dość problematyczne, bowiem w pierwszej kolejności należy ustalić, które dane należy porównać, a następnie określić, czy wysokość korzyści podatkowej to różnica w podatku pomiędzy faktycznym zachowaniem a sytuacją najbardziej niekorzystną podatkowo.

REKLAMA

Dodatkowo należy wskazać, że termin na złożenie MDR-3 nie jest precyzyjnie określony. Termin jest określony jako termin złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego. Jednak przy niektórych podatkach deklaracje są składane w różnych terminach, a w niektórych wypadkach deklaracja nie jest w ogóle składana. Oświadczenie MDR-3 jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia zgodnie z kodeksem karnym, więc nie ma zastosowania koncepcja czynnego żalu. Niezłożenie zaś oświadczenia MDR-3 jest to przestępstwo skarbowe, regulowane na podstawie kodeksu karnego skarbowego, do którego znajduje zastosowanie czynny żal. W wypadku zaś opóźnienia w złożeniu MDR-3 nie ma odniesień do kodeksu karnego skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędy

Jeżeli przy opisie schematu popełnimy błędu MF radzi, żeby złożyć dodatkowe wyjaśnienia, gdyż nie ma możliwości korekty. Domyślić się można że używamy do tego samego formularza, jak ten, w którym popełniliśmy błędy.

Lista NSP

Ta niestety nie istnieje, na stronie https://mdr.mf.gov.pl/#/nsp można jedynie sprawdzić swój NSP ... jak się posiada jego numer, co niestety (patrz wyżej) jest obecnie dość problematyczne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Pełnomocnik

Tu odpowiedź MF  jest nieco niejasna. Fiskus wyjaśnia bowiem, iż nie może to być pełnomocnictwo na formularzu UPL-1, czyli do podpisywania elektronicznej deklaracji, ale też zauważa, iż: „Do informacji / zawiadomień o schematach podatkowych mają zastosowanie przepisy o pełnomocnictwie zawarte w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.” Czyli wychodzi, że pełnomocnik jednak może występować.

Zestawiając to z odpowiedzią nt. możliwych form podpisywania MDR, co można zrobić zarówno podpisem elektronicznym, jak i profilem zaufanym. Poza tym elektroniczny podpis to nie to samo co elektroniczne pełnomocnictwo i się nie wyklucza. Jak wyjaśnień MF pełnomocnictwo szczególne w formie dokumentu elektronicznego należy przekazać na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów: (/bx1qpt265q/SkrytkaESP), ale można tez posłużyć się PPS-1 w formie papierowej i je przesłać do Szefa KAS.

Mirosław Siwiński, radca prawny, doradca podatkowy, partner w Advicero Nexia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA