REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłaty podatku - problemy z odsetkami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Zwrot nadpłaty podatku - problemy z odsetkami
Zwrot nadpłaty podatku - problemy z odsetkami

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik dostanie zwrot nadpłaty z oprocentowaniem (odsetkami), tylko gdy naruszenie prawa unijnego stwierdzi Trybunał Sprawiedliwości UE. Orzeczenie polskiego sądu takiego przywileju nie daje

– Podatnik, który wygrywa przed sądem krajowym, dostaje po latach tylko to, co nadpłacił. Ten, kto może powołać się na orzeczenie trybunału, otrzyma również oprocentowanie za okres, w którym budżet dysponował jego pieniędzmi – potwierdza Artur Ratajczak, doradca podatkowy w kancelarii TaxCorner.

REKLAMA

Autopromocja

Eksperci są zgodni, że to niesprawiedliwość, która różnicuje sytuację podatników.

Niezgodność po latach

Sprawa dotyczy wyłącznie podatków zharmonizowanych, czyli: od czynności cywilnoprawnych, od towarów i usług oraz akcyzowego. Po wejściu do Unii Europejskiej Polska zobowiązała się bowiem ujednolicić i dostosować przepisy do regulacji unijnych. W praktyce jednak często dopiero po latach okazuje się, że implementacja była błędna. – O tym może orzekać zarówno sąd administracyjny, jak i Trybunał Sprawiedliwości UE – wyjaśnia Łukasz Adamczyk, doradca podatkowy w Kancelarii prof. Wierzbowski i Partnerzy.

– Jeśli naruszenie jest oczywiste, to zajmie się nim krajowy sąd administracyjny, jeśli nieoczywiste – to unijny trybunał – dodaje Artur Ratajczak.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dwóch trybach

Problemu nie byłoby, gdyby ordynacja podatkowa zakładała ten sam tryb zwrotu nadpłaty. A przewiduje dwa – zwykły i szczególny.

Zwykły to ten po wyroku sądu krajowego. Zakłada on, że podatnik zasadniczo nie ma prawa do oprocentowania nadpłaty podatku (art. 78 par. 3 pkt 3 ordynacji podatkowej). Odsetki należą się wyłącznie wówczas, gdy organ podatkowy nie zwróci nadpłaty w terminie przewidzianym w przepisach. Ale i wtedy oprocentowanie jest liczone tylko od dnia złożenia wniosku do organu podatkowego o ten zwrot. – W praktyce sytuacje, w których fiskus wypłaca odsetki, zdarzają się bardzo rzadko, bo organy podatkowe zwykle pilnują terminów – zauważa Artur Ratajczak.

W trybie szczególnym

Inaczej jest, gdy naruszenie prawa unijnego stwierdzi Trybunał Sprawiedliwości UE. Wówczas nadpłata powstaje w trybie szczególnym uregulowanym w art. 74 i 78 par. 5 ordynacji podatkowej. Zakłada on, że podatnik, który powołując się na takie rozstrzygnięcie, złoży – w ciągu 30 dni od jego publikacji – wniosek o zwrot nadpłaty, dostanie odsetki za cały okres, tj. od dnia zapłaty podatku do dnia zwrotu. Jeśli złoży wniosek po upływie 30 dni, to oprocentowanie będzie mu się należało do 30. dnia od dnia publikacji orzeczenia.

– Z orzecznictwa TSUE wynika, że państwa członkowskie nie mogą wprowadzać żadnych ograniczeń w dochodzeniu przez podatników odsetek od nadpłaty (C-591/10, C-565/11). Tymczasem polski ustawodawca nie wziął pod uwagę tego, że także sądy administracyjne mogą stwierdzać niezgodność przepisów krajowych z prawem UE – twierdzi Łukasz Adamczyk.

Bywa, że wyrok sądu krajowego zapada w czasie, gdy ten sam problem czeka na rozstrzygnięcie TSUE. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.) nakazuje zawiesić postępowanie tylko w tej konkretnej sprawie, w której pytanie trafiło do trybunału. Pozostałe postępowania – w tożsamych sprawach – mogą być kontynuowane. Teoretycznie sąd krajowy mógłby zawiesić postępowanie, ale nie musi. Zwłaszcza że prawo przewiduje taką możliwość tylko w sytuacji, gdy wątpliwości ma rozstrzygnąć Trybunał Konstytucyjny, a nie TSUE. Dopiero teraz, po nowelizacji prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi z 20 lutego 2015 r., zostanie dodany także TSUE.

Zdaniem Artura Ratajczaka niczego to jednak nie zmieni, bo przepis nadal będzie fakultatywny. – W związku z tym część sądów nadal będzie zawieszać postępowania, podczas gdy inne będą podejmować rozstrzygnięcia – przewiduje ekspert.

Z taką sytuacją mamy obecnie do czynienia w przypadku spółek komandytowo-akcyjnych. Mimo że kwestia ta wciąż czeka na rozstrzygnięcie TSUE, to Naczelny Sąd Administracyjny wydał już kilka wyroków (II FSK 1667/12, II FSK 1470/12, II FSK 1475/12, II FSK 1980/12).

Wprawdzie są one korzystne dla podatników, ale dla wielu to pyrrusowe zwycięstwo. Jeśli bowiem podatnik zaskarży interpretację wskazującą na konieczność zapłaty podatku i po korzystnym dla niego wyroku sądu krajowego złoży wniosek o zwrot nadpłaty, to organy podatkowe oddadzą mu jedynie nienależnie zapłacony podatek, bez oprocentowania – tłumaczy Artur Ratajczak. W takiej sytuacji podatnicy mimo korzystnego orzeczenia NSA mogą poczekać jeszcze na wyrok TSUE i dopiero po nim złożyć wniosek o zwrot nadpłaty. – Dostaną wtedy oprocentowanie w pełnej wysokości – wyjaśnia ekspert.

Podatnicy nie są traktowani tak samo

Artur Ratajczak doradca podatkowy w kancelarii TaxCorner

Przyjęcie, że odsetki od nadpłaty podatku należą się od dnia jego zapłaty, tylko gdy zapadnie wyrok TSUE stwierdzający naruszenie przez normę krajową prawa UE, może prowadzić do absurdalnej sytuacji. W bardziej korzystny sposób są traktowani ci podatnicy, w przypadku których naruszenie prawa unijnego jest kontrowersyjne, budzi wątpliwości i potrzebne jest rozstrzygnięcie TSUE. W gorszym położeniu są natomiast ci, w odniesieniu do których naruszenie prawa UE – ze względu na swoją oczywistość – nie wymaga rozstrzygnięcia TSUE.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Sposób liczenia odsetek po wyroku sądu krajowego i TSUE

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA