REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie instytucji mediacji do Ordynacji podatkowej

Zastosowanie mediacji w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia
Zastosowanie mediacji w postępowaniu podatkowym/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z propozycją wprowadzenia mediacji do nowego tekstu ustawy Ordynacja podatkowa, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, wystąpił Rzecznik Praw Obywatelskich. Stosowanie mediacji, zdaniem RPO, mogłoby przyczynić się do sprawniejszego załatwiania spraw podatkowych bez długotrwałego postępowania.

Analizując założenia do projektu nowej ordynacji podatkowej, Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do Ministra Finansów z zapytaniem, czy uwzględnia ona możliwość mediacji w postępowaniu podatkowym. Ma to duże znaczenie zarówno dla sądów, jak i organów podatkowych z kilku powodów – taka możliwość zwiększy zaufanie podatników do organów władzy publicznej oraz będzie dla nich stanowić formę wsparcia zwłaszcza w skomplikowanych przypadkach. Nastąpi też odciążenie sądownictwa administracyjnego. Zdarza się bowiem, że sprawy trwają przez wiele lat, trafiają do sądu, po czym ponownie są rozpatrywane, ponieważ ostateczne decyzje często są uchylane.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie trwają prace Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnej Prawa Podatkowego nad tekstem nowej ordynacji podatkowej, która ma zawierać mediację podatkową. Przedstawienie projektu zaplanowano na IV kwartał 2017 r.

– Postępowanie mediacyjne obecnie nie jest praktykowane przez organy podatkowe, dlatego że urzędnicy nie mają odpowiednich podstaw prawnych, które mogliby zastosować w postępowaniu ściśle podatkowym. Instytucja mediacji jest znana, ale tylko sądom administracyjnym w momencie, kiedy wpływa do nich konkretna skarga, mówi Katarzyna Łakoma, Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

REKLAMA

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych od 1 lipca 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Łukasza Domiana, adwokata z Ecovis System Rewident, obecna ordynacja podatkowa nie przewiduje alternatywnych sposobów rozwiązywania sporów zaistniałych pomiędzy podatnikiem a fiskusem. W postępowaniu podatkowym, poprzedzającym ewentualnie wszczęte postępowanie przed sądem administracyjnym, nie istnieje instytucja mediacji. Koncepcje, jakie pojawiły się w założeniach do nowej ordynacji podatkowej, czyli mediacja podatkowa oraz zasada ugodowego rozwiązywania sporów podatkowych, są właściwymi pomysłami.

– Należy przypuszczać, że stosowanie mediacji oraz zasad dyrektywy ugodowego załatwiania sporów sądowych skróci czas postępowania administracyjnego oraz obniży jego koszty zarówno dla podatnika, jak i Skarbu Państwa. Mediacja będzie prowadzona przez zawodowego mediatora, a koszty z nią związane oraz z jego wynagrodzenie mają być pokrywane przez Skarb Państwa, co będzie stanowić zachętę do korzystania przez podatnika z tej formy, dodaje Łukasz Domian.

Jak będzie działać klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania?

Katarzyna Łakoma z biura RPO uważa, że wprowadzenie instytucji mediacji do ordynacji podatkowej, nad którą obecnie toczą się prace w Ministerstwie Finansów, spowodowałoby znaczący wzrost standardów praw podatnika. Mógłby on zyskać poczucie, że może mieć jakikolwiek kontakt z urzędnikiem skarbowym, który rozpatruje jego sprawę i że ma realny wpływ na zawieraną ugodę. Dzięki mediacji obywatel byłby usatysfakcjonowany rozstrzygnięciem sprawy przez Urząd Skarbowy.


– Nie musiałby on wtedy występować do Sądu Administracyjnego, odwołując się od niekorzystnej dla niego decyzji. Takie odwołanie wiąże się z poniesieniem znacznych kosztów oraz przewlekłością postępowania. Obecnie na orzeczenie sądu administracyjnego czeka się średnio dwa lata od orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego, wyjaśnia Katarzyna Łakoma.

Nowa Ordynacja podatkowa będzie gotowa w październiku 2017 r.

Istotą mediacji jest to, że załatwiona sprawa jest korzystna zarówno dla organu skarbowego, jak i dla podatnika. W związku z tym obie strony wychodzą usatysfakcjonowane ustalonym sposobem zamknięcia sprawy. Wprowadzenie mediacji podatkowej do tekstu ordynacji podatkowej zapewne spotka się z przychylnym przyjęciem przez Polaków. Gdyby podatnicy mieli wiedzę na temat możliwości rozwiązania sporu sądowego na drodze porozumienia z fiskusem, na pewno skorzystaliby z takiego rozwiązania.

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA