REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja Ordynacji podatkowej - nowe obowiązki dla przedsiębiorców

Nowelizacja Ordynacji podatkowej - nowe obowiązki dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia
Nowelizacja Ordynacji podatkowej - nowe obowiązki dla przedsiębiorców/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko przedsiębiorców dokonało oceny projektu zmian ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa z 19 maja 2017 r, który zakłada m.in. wprowadzenie obowiązku przekazywania przez przedsiębiorców wyciągów za okresy dobowe z rachunków bankowych (tzw. JPK_WB). Ich zdaniem, nie negując celu nowelizacji jakim jest przeciwdziałanie przestępstwom na szkodę budżetu państwa, przedwczesne wydaje się nakładanie na przedsiębiorców nowych obowiązków.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem BCC, propozycję zobowiązania przedsiębiorców do przekazywania dobowo wyciągów z rachunków bankowych lub z rachunków w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, jak też wyłączenia spod zakresu tajemnicy skarbowej danych udostępnionych kontrahentowi podatnika, należy przekazać do dalszych prac. W szczególności, w celu ustalenia dotychczasowego poziomu wykorzystania przez organy Krajowej Administracji Skarbowej informacji pozostających w dyspozycji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Nie negując celu nowelizacji jakim jest przeciwdziałanie przestępstwom na szkodę budżetu państwa, przedwczesne wydaje się nakładanie na przedsiębiorców nowych obowiązków. Obecnie proponowany instrument walki z przestępczością podatkową jest przedstawiany do konsultacji w momencie, w którym dotychczas przyjęte przez ustawodawcę, a przywołane wyżej rozwiązania, nie funkcjonują nawet przez rok, co pozwoliłoby ocenić ich użyteczność do zamierzonego celu, zidentyfikować mankamenty i wprowadzić ewentualne ulepszenia.

W ciągu ostatniego roku, administracja skarbowa oraz inne organy państwa zostały wyposażone w szereg instrumentów pozwalających na prowadzenie skutecznej walki  z oszustwami podatkowymi. Wskazać chociażby należy na:

1. jednolity plik kontrolny (JPK),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania,

3. przepisy prawa karnego zaostrzające odpowiedzialność karną za wystawianie i posługiwanie się tzw. „pustymi” fakturami (wykorzystywanymi w oszukańczych transakcjach) oraz pozwalające na pozbawianie przestępców materialnych podstaw prowadzenia oszukańczych procederów (tzw. konfiskata rozszerzona).

Obecnie proponowany instrument walki z przestępczością podatkową jest zatem przedstawiany do konsultacji w momencie, w którym dotychczas przyjęte przez ustawodawcę, a przywołane wyżej rozwiązania, nie funkcjonują nawet przez rok, co pozwoliłoby ocenić ich użyteczność do zamierzonego celu, zidentyfikować mankamenty i wprowadzić ewentualne ulepszenia.

REKLAMA

Podkreślenia wymaga również fakt, iż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, za pośrednictwem których przedsiębiorcy posiadający rachunki w kraju realizowaliby obowiązek przekazywania wyciągów, są instytucjami obowiązanymi w rozumieniu ustawy z dnia z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2016, poz. 299 ze zm.). Instytucje obowiązane są natomiast zobligowane do rejestrowania transakcji o wartości przekraczającej 15.000 euro oraz każdej transakcji bez względu na jej wartość, jeżeli okoliczności wskazują, że może ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Następnie, instytucje obowiązane przekazują informacje o zarejestrowanych transakcjach Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, czyli Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Szef KAS może udostępniać przywołane informacje o transakcjach na pisemny  i uzasadniony wniosek dyrektorów izb administracji skarbowej oraz naczelników urzędów celno-skarbowych – wyłącznie w zakresie ich zadań. W uzasadnionych przypadkach Szef KAS może samodzielnie zwrócić się do organów Krajowej Administracji Skarbowej o zbadanie legalności pochodzenia określonych wartości majątkowych.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Z przywołanych wyżej względów, nie negując celu nowelizacji jakim jest przeciwdziałanie przestępstwom na szkodę budżetu państwa, przedwczesne wydaje się nakładanie na przedsiębiorców nowych obowiązków, w sposób naturalny wywołujących u nich obawy:

– przed upływem roku od wejścia w życie rozwiązań ustawowych takich jak JPK, klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, zaostrzenie sankcji za używanie „pustych” faktur czy tzw. konfiskata rozszerzona, które ze względu na krótki okres obowiązywania de facto nie zdążyły jeszcze posłużyć organom państwa do walki z przestępczością podatkową,

– bez wnikliwego zbadania dotychczasowej praktyki współdziałania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej – Szefa KAS z organami Krajowej Administracji Skarbowej  w zwalczaniu oszustw podatkowych z wykorzystaniem uprawnień dotychczas przysługujących Generalnemu Inspektorowi – Szefowi KAS.

Przedłożony projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada:

1. wprowadzenie obowiązku przekazywania przez przedsiębiorców Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej wyciągów za okresy dobowe z rachunków bankowych prowadzonych przez banki i rachunków w spółdzielczych kasach oszczędnościowokredytowych,

2. wyłączenie spod zakresu tajemnicy skarbowej danych udostępnionych kontrahentowi podatnika, a dotyczących m.in.:

– niezłożenia przez podatnika deklaracji podatkowej,

– nieujęcia przez podatnika w deklaracji podatkowej czynności, które był on obowiązany ująć,

– niedokonania zapłaty podatku wynikającego z deklaracji.

Wskazane przez projektodawców ratio legis proponowanych rozwiązań to dążenie do:

1. ograniczenia oszustw i nadużyć występujących w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych,

2. szybkiej identyfikacji transakcji „podejrzanych”,

3. weryfikacji spójności deklarowanych przychodów oraz kosztów z obrotami na rachunku.

Autor: dr Irena Ożóg, ekspert BCC ds. prawa podatkowego, minister ds. polityki podatkowej w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA