REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o VAT, Ordynacji podatkowej i Kks od 1 stycznia 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Zmiany w ustawie o VAT, Ordynacji podatkowej i Kks od 1 stycznia 2017 r.
Zmiany w ustawie o VAT, Ordynacji podatkowej i Kks od 1 stycznia 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie rozpoczęły się prace nad rządowym projektem ustawy nowelizującej przepisy ustawy o VAT, Ordynacji podatkowej oraz Kodeksu karnego skarbowego, określanej jako tzw. pakiet rozwiązań uszczelniających. Projektowane zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia oraz mechanizmu odpowiedzialności solidarnej nabywcy

Wśród proponowanych rozwiązań przewidziane zostało m.in. rozszerzenie katalogu towarów i usług objętych mechanizmem odwróconego obciążenia o procesory (ponad limit kwotowy 20 tys. zł), określone towary z kategorii złota i srebra, a także różnego rodzaju usługi budowlane (sprecyzowane w załączniku nr 14 do ustawy o VAT) oraz katalogu towarów objętych mechanizmem odpowiedzialności solidarnej nabywcy o dyski HDD oraz dyski SSD i folię typu stretch.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt zakłada także zaostrzenie warunków zwolnienia nabywcy z odpowiedzialności solidarnej oraz wprowadzenie dodatkowych wymogów, które musi spełnić sprzedawca, aby mógł złożyć kaucję gwarancyjną np. wymóg upoważnienia banku mającego siedzibę na terytorium kraju, prowadzącego rachunek wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, na który dokonywana jest zapłata z tytułu dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 13, do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku.

Polecamy: Biuletyn VAT

Zmiany w zakresie rejestrowania podatników VAT

Zgodnie z treścią projektowanych przepisów, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł odmówić rejestracji podmiotu jako podatnika VAT, w przypadku, gdy okaże się, że dane wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym nie są prawdziwe, podmiot nie istnieje lub gdy mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z nim. Projekt nowelizacji precyzuje także przesłanki warunkujące wykreślenie podatnika z rejestru (np. w przypadku, w którym podatnik ten składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje, w których nie wykazał sprzedaży oraz zakupów z kwotami podatku do odliczenia, chyba, że wynika to ze specyfiki prowadzonej przez niego działalności gospodarczej).

REKLAMA

Ponadto przewiduje się wprowadzenie odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika (ograniczonej do 500 tys. zł) za zaległości podatkowe podatnika reprezentowanego przez tego pełnomocnika, powstałe w związku z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej, z tytułu czynności wykonywanych w ciągu 6 miesięcy od dnia jego zarejestrowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Likwidacja rozliczeń za okresy kwartalne oraz wprowadzenie obowiązku składania deklaracji oraz informacji podsumowujących w formie elektronicznej

Postuluje się zlikwidowanie rozliczeń za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali podatnicy (począwszy od rozliczenia za pierwszy okres rozliczeniowy 2017 r.) oraz wprowadzenie od 1 stycznia 2018 r. powszechnego obowiązku składania przez podatników deklaracji w formie elektronicznej. W drodze wyjątku, do składania deklaracji w tej formie poczynając od 1 stycznia 2017 r. mają być obowiązani m.in. podatnicy VAT UE, a także podatnicy, którzy dokonują „krajowych” dostaw lub nabyć w systemie odwróconego obciążenia. Elektronizacja planowana jest także w stosunku do informacji podsumowujących. 

Przywrócenie sankcji VAT

W przypadku stwierdzenia, że podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej (a także w innych przypadkach określonych w projektowanych przepisach), naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej będzie mógł określić wysokość tego zobowiązania w prawidłowej wysokości oraz ustalić dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty zaniżenia tego zobowiązania. Projektowane przepisy przewidują również podwyższoną stawkę sankcji (100%) w odniesieniu do podatników dopuszczających się oszustw podatkowych. Od dodatkowego zobowiązania podatkowego naliczane mają być również odsetki za zwłokę zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej (wyłączona jednak będzie możliwość zastosowania podwyższonych stawek odsetek za zwłokę w przypadku takiego zobowiązania).

Zmiany w zakresie zasad zwrotu podatku VAT

Najistotniejsza zmiana w tym zakresie ma na celu ograniczenie stosowania zwrotu różnicy podatku w przyśpieszonym, 25-dniowym terminie jedynie do ściśle określonych przypadków. Jednym z wymogów przewidzianych przez ustawę jest posiadanie statusu podatnika VAT czynnego co najmniej przez 12 miesięcy poprzedzających okres, w rozliczeniu za który podatnik występuje z wnioskiem o zwrot.  Ponadto, jeżeli zasadność zwrotu będzie wymagała dodatkowej weryfikacji, 25-dniowy termin zwrotu będzie mógł zostać przedłużony do czasu zakończenia tej weryfikacji.

Modyfikacja zasad odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów

Zmiany, będące odpowiedzią na nieprawidłowe deklarowanie przez niektóre podmioty wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, mają w tym przypadku dotyczyć uzależnienia powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego m.in. z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, od uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od upływu miesiąca, w którym powstał ten obowiązek podatkowy. Jeżeli nastąpi to w terminie późniejszym, to podatnik będzie mógł uwzględnić podatek naliczony w deklaracji składanej „na bieżąco”.

Istotna zmiana dla instytucji finansowych - uchylenie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT

Jedną z kluczowych zmian z perspektywy instytucji finansowych, którą przewiduje projekt jest uchylenie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Dotychczas przepis ten umożliwiał zwolnienie od VAT dla szeregu czynności wsparcia realizowanych na rzecz instytucji finansowych. Obecnie, w związku z planowanym uchyleniem art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zakres zwolnienia dla usług wsparcia działalności banków, firm leasingowych i innych instytucji finansowych może zostać istotnie ograniczony i będzie wymagał ponownego zdefiniowania.

Uchylenie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT było rozważane już w przeszłości. Obecnie usunięcie wskazanego przepisu wydaje się jednak zdecydowanie bardziej prawdopodobne.

Zmiany w Kodeksie Karnym Skarbowym

W ramach pakietu rozwiązań uszczelniających postuluje się również zaostrzenie odpowiedzialności karnoskarbowej osób biorących udział w oszustwach podatkowych, m.in. poprzez wprowadzenie sankcji pozbawienia wolności za czyn polegający na wystawianiu lub posługiwaniu się „pustymi fakturami”. 

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zarejestruj się na webcast: Sankcja VAT powraca od 1 stycznia 2017 r. | 9 listopada 2016

Kontakt:

Przemysław Skorupa, Dyrektor w dziale Doradztwa Podatkowego
pskorupa@deloitteCE.com

Aleksandra Pacowska-Brudło, Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
apacowska@deloitteCe.com

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA