REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Dodatnia wartość firmy nie jest opodatkowana PCC przy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, do których nie należy zaliczać samej różnicy pomiędzy wartością uchwyconych w sprawie rzeczy i praw majątkowych a wartością transakcyjną, za jaką spółka nabyła przedsiębiorstwo. Nie ma więc podstaw do opodatkowania PCC różnicy wartości, nazywanej umownie goodwill.

REKLAMA

Tak wynika z wyroku NSA z 10 października 2019 r., II FSK 3591/17.

Sprawa dotyczyła spółki kapitałowej, która nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa obejmującą kopalnię. Umowa sprzedaży została zawarta w formie aktu notarialnego. Od dokonanej czynności notariusz pobrał 2% podatek od czynności cywilnoprawnych. Rok później spółka zwróciła się do organu podatkowego o stwierdzenie nadpłaty w PCC, wskazując, że cena sprzedaży została ustalona na poziomie wyższym od sumy wartości rynkowych wszystkich rzeczy ruchomych i zakupionego prawa.

REKLAMA

Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję w sprawie stwierdzenia braku nadpłaty w podatku, która następnie została zaskarżona przez spółkę.
Organ odwoławczy utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z uwagi na wystąpienie braków w postępowaniu sprawa została skierowana do ponownego rozpoznania do organu odwoławczego, który ponownie utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Wskazał, że przedmiotem transakcji sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa były nie tylko rzeczy ruchome i prawo, ale także renoma, firma czy kontrakty handlowe. W skład przedsiębiorstwa wchodzą bowiem także dobra niemajątkowe i majątkowe, które łączy więź funkcjonalna o charakterze celowym.

Organ wskazał, że sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega PCC w wysokości będącej sumą opłat od rzeczy i praw majątkowych składających się na przedsiębiorstwo. Zasadą jest, że podstawa opodatkowania zostaje ustalona w oparciu o wartość rynkową rzeczy lub prawa majątkowego. Co więcej, to podatnik musi określić taką wartość, a jeśli tego nie zrobi, wówczas organ podatkowy jest zobowiązany wezwać podatnika do jej określenia w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, podając jednocześnie wartość według własnej, wstępnej oceny. Zdaniem organu, dodatnia wartość przedsiębiorstwa stanowi pewnego rodzaju wynagrodzenie za nabycie goodwill, na które składa się m.in. renoma, uznanie, doświadczenie pracowników czy wartość kontraktów handlowych. W jego skład wchodzą więc wszystkiego składniki, które przyczyniają się do pozycji danego przedsiębiorstwa na rynku. A skoro tak, to goodwill stanowi rodzaj prawa majątkowego, które składa się na zorganizowaną część przedsiębiorstwa, podlega wraz z nim zbyciu i jest opodatkowane PCC.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

WSA w Krakowie także nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika i oddalił skargę. Wskazał, że w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że umowa sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega PCC w wysokości będącej sumą opłat od rzeczy i praw majątkowych składających się na to przedsiębiorstwo. A skoro tak, to opodatkowaniu PCC podlegają poszczególne składniki tego przedsiębiorstwa, a konkretniej – tylko rzeczy i prawa majątkowe. Choć ustawa o PCC nie zawiera definicji legalnej prawa majątkowego, to jednak w doktrynie przyjmuje się, że majątkowy charakter posiadają przede wszystkim prawa związane z własnością oraz prawa na dobrach niematerialnych oparte na czynniku ekonomicznym. WSA powołał się przy tym na wyrok WSA w Warszawie z 25 października 2004 r., III SA 2251/03, zgodnie z którym goodwill rozumiane jako dobra reputacja, dobra pozycja, wizerunek firmy, stanowi część przedsiębiorstwa. To nic innego, jak prawo majątkowe na dobrach niematerialnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem sądu, goodwill jest nierozerwalnie związane z konkretną firmą. To prawo akcesoryjne, które zwiększa wartość firmy w stosunku do wartości jej majątku rzeczowego. Jeśli więc firma nie cieszy się dobrą renomą, to nie da się obiektywnie uzyskać przy jej sprzedaży lepszej ceny niż wynikającej z jej majątku rzeczowego. A skoro tak, to dodatnia wartość przedsiębiorstwa jest prawem majątkowym, które podlega opodatkowaniu PCC.

NSA był innego zdania. W konsekwencji uchylił zaskarżony wyrok oraz przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez WSA w Krakowie. Wskazał, że w niniejszej sprawie doszło do naruszenia art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, zgodnie z którym podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Zdaniem NSA, do tych kategorii nie należy zaliczać różnicy między wartością rzeczy i praw majątkowych a wartością transakcyjną, za którą spółka nabyła przedsiębiorstwo. Zatem nie istnieją żadne podstawy ku temu, by opodatkować PCC dodatnią wartość firmy, czyli goodwill.
NSA wskazał, że chociaż istnieją dwie linie orzecznicze, to jednak należy przychylić się do poglądu, zgodnie z którym wartość firmy stanowi pewien stan faktyczny, uzewnętrzniony w momencie sprzedaży przedsiębiorstwa. Goodwill nie jest więc prawem podmiotowym ani prawem majątkowym podlegającym opodatkowaniu na gruncie art. 1 ust. 1 pkt 1 list. a) ustawy o PCC. A skoro tak, to dodatnia wartość przedsiębiorstwa nie może być przedmiotem samodzielnego obrotu gospodarczego.

Katarzyna Narejko

Źródło:taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA