REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki odnawialne a podatek od czynności cywilnoprawnych

Subskrybuj nas na Youtube
Pożyczki odnawialne a podatek od czynności cywilnoprawnych /Fot. Fotolia
Pożyczki odnawialne a podatek od czynności cywilnoprawnych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zawarła we wcześniejszych latach tzw. umowy pożyczek rewolwingowych. Zgodnie z tymi umowami po spłacie całości lub części zadłużenia może ponownie otrzymać środki pieniężne do wysokości limitu określonego w umowie. Nie ma w tym przypadku konieczności zawierania nowej umowy. 1. Jak w 2016 r. będą opodatkowane PCC takie umowy? 2. Czy nowe przepisy będą stosowane także do pożyczek zawartych przed 1 stycznia 2016 r.?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ad 1. Od 1 stycznia 2016 r. obowiązek podatkowy w przypadku umów pożyczek, których wysokość jest nieoznaczona (tzw. pożyczki rewolwingowe lub odnawialne), powstaje z chwilą wypłaty każdej transzy tej pożyczki.

Ad 2. Nowe przepisy są stosowane także do umów pożyczek zawartych do końca 2015 r. Oznacza to, że w 2016 r. konieczne jest opodatkowanie pożyczki w chwili każdorazowej wypłaty, nawet wówczas gdy umowa pożyczki była zawarta do końca 2015 r. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Do końca 2015 r. przy umowie pożyczki obowiązywał przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, zgodnie z którym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Przejęcie długu związanego z darowizną przedsiębiorstwa a PCC

W przypadku pożyczek odnawialnych taki zapis powodował wątpliwości co do tego, czy i od jakiej podstawy należy zapłacić PCC, tzn. czy zapłacić PCC jednorazowo w momencie zawarcia umowy od podstawy opodatkowania, jaką jest kwota limitu zadłużenia, czy każdorazowo przy każdej wypłacie pożyczki. Pierwsza z wykładni była bardzo korzystna dla podatników (potwierdził ją też WSA w Warszawie w wyroku z 15 grudnia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 2536/10). Przyjmując tę wykładnię, podatnicy po jednokrotnej zapłacie PCC mogli w przyszłości korzystać z zewnętrznego finansowania bez płacenia PCC. Tym samym omijano obowiązek opodatkowania z osobna każdej pożyczki. Należy jednak zaznaczyć, że późniejsze wyroki sądów administracyjnych nie były tak korzystne (zob. wyrok NSA z 20 listopada 2012 r., sygn. akt II FSK 661/11). W ostatnich wyrokach i interpretacjach uznawano, że samo zawarcie umowy rewolwingowej nie ma skutków w PCC, bo nie jest to pożyczka w rozumieniu prawa cywilnego. Tym samym niezależnie od brzmienia przepisów fiskus uznawał kolejne transze wypłacane w ramach umowy pożyczki odnawialnej za nowe umowy. Część podatników, pomimo ryzyka sporu, opodatkowywała jednak te umowy jednorazowo z chwilą ich zawarcia.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Od 1 stycznia 2016 r. został dodany art. 3 ust. 1 pkt 1a, przewidujący specjalną zasadę dla pożyczek tego rodzaju. Przepis ten stanowi:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą każdorazowej wypłaty środków pieniężnych, jeżeli umowa pożyczki określa, że wypłata środków pieniężnych nastąpi niejednokrotnie i ich suma nie jest znana w chwili zawarcia umowy.

Nowa regulacja oznacza, że jeżeli:

● kwota pożyczki nie jest wypłacana jednokrotnie oraz

● suma wypłat nie jest znana w chwili zawarcia umowy

– obowiązek podatkowy powstanie z chwilą każdorazowej wypłaty środków.


Co więcej, w art. 6 ust. 1 pkt 7 określono podstawę opodatkowania dla umów pożyczek odnawialnych. Od 1 stycznia 2016 r. podstawę opodatkowania w przypadku umowy pożyczki „określającej, że wypłata środków pieniężnych nastąpi niejednokrotnie i ich suma nie jest znana w chwili zawarcia umowy” stanowi kwota każdorazowej wypłaty środków pieniężnych.

Pożyczki zawarte przed 1 stycznia 2016 r. – ryzyko

Warto zauważyć, że w zależności od stanowiska zajmowanego przez spółkę co do sposobu opodatkowywania pożyczek odnawialnych, może istnieć dla niej ryzyko podwójnego opodatkowania. Dotyczy to przypadku wypłaty środków pieniężnych (z tytułu umowy pożyczki) po 31 grudnia 2015 r. na podstawie umowy zawartej przed 1 stycznia 2016 r. Przepis przejściowy w ustawie nowelizującej stwierdza tylko, że do opodatkowania czynności cywilnoprawnych, z tytułu których obowiązek podatkowy powstał przed dniem wejścia w życie nowelizacji, należy stosować dotychczasowe przepisy. Zmiany mogą prowadzić w niektórych przypadkach do dwukrotnego opodatkowania tej samej pożyczki (zobacz przykład).

Podatek od czynności cywilnoprawnych przy umowie o zniesienie współwłasności

PRZYKŁAD

REKLAMA

W 2015 r. spółka zaciągnęła od zewnętrznego podmiotu pożyczkę odnawialną o limicie ustalonym w wysokości miliona złotych. Od zawarcia tej umowy spółka odprowadziła 20 000 zł podatku od czynności cywilnoprawnych w momencie zawarcia umowy. W 2016 r. spółka skorzystała z umowy pożyczki i dokonała jej wypłaty. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2016 r. obowiązek podatkowy powstaje w dacie wypłaty środków (zatem w 2016 r.). Tym samym do opodatkowania tej czynności zastosowanie mają już znowelizowane przepisy. Spółka ponownie powinna zapłacić 20 000 zł podatku od czynności cywilnoprawnych.

Oczywiście podwójne opodatkowanie tej samej czynności jest czymś niepożądanym i podważającym zaufanie do systemu podatkowego. Zgodnie z informacją uzyskaną telefonicznie w Krajowej Informacji Podatkowej podatnik w podanym przykładzie powinien zapłacić podatek w 2016 r., ale ma prawo do ubiegania się o stwierdzenie nadpłaty podatku za 2015 r. Ze względu na istniejące wątpliwości warto, aby spółka wystąpiła o interpretację podatkową, jeżeli znajduje się w podobnej sytuacji.

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 3 ust. 1 pkt 1a ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych – j.t. Dz.U. z 2015 r., poz. 626; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 1322

● art. 50 ust. 2 ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2015 r., poz. 1045

Marek Smakuszewski

doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA