REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od czynności cywilnoprawnych przy umowie o zniesienie współwłasności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek od czynności cywilnoprawnych przy umowie o zniesienie współwłasności /Fotolia
Podatek od czynności cywilnoprawnych przy umowie o zniesienie współwłasności /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoba, chcąca zwiększyć swój udział we współwłasności nieruchomości, będzie zmuszona opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych wtedy, jeżeli z umowy o zniesienie współwłasności czy z orzeczenia sądu będzie wynikało, że musi dopłacić lub spłacić resztę współwłaścicieli majątku.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od czynności cywilnoprawnych płaci przy umowie o zniesienie współwłasności nabywający rzeczy lub prawa majątkowe ponad udział we współwłasności (art. 4 pkt 5 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) od wartości rynkowej tych rzeczy czy praw. Innymi słowy, obowiązek spłaty czy dopłaty spada na tego współwłaściciela, który uzyskuje aktywa w następstwie zniesienia współwłasności o wartości ponad swój udział. Obowiązuje stawka 2-proc.

Ważne!

PCC objęte są umowy o zniesienie współwłasności – jednak wyłącznie w części dotyczącej spłat lub dopłat (art. 1 ust. 1 lit f ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Przejęcie długu związanego z darowizną przedsiębiorstwa a PCC

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2015 r. o sygn. ILPB2/436-392/14-4/WM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu rozpatrywał sprawę współwłaścicielki gruntu o powierzchni 3,5 ha, która wraz z resztą współwłaścicieli podzieliła ten grunt na 12 działek budowlanych. Wszyscy w księdze wieczystej działek widnieli jako współwłaściciele w częściach ułamkowych. Współwłaściciele zamierzali zgodnie ustalić między sobą, które działki będą należały do kogo oraz chcieli znieść sądowo lub notarialnie współwłasność bez spłat i dopłat pieniężnych. Fiskus uznał, że planowane zniesienie współwłasności nieruchomości nie spowoduje po stronie współwłaścicielki powstania obowiązku podatkowego z tytułu PCC. Wystarczającym jest fakt, że miało ono nastąpić bez spłat i dopłat.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

PCC od kwoty spłaty

Załóżmy natomiast, że współwłaściciel działki budowlanej (pan Henryk) nie może dogadać się z drugim jej współwłaścicielem (panem Maciejem) co do odkupienia jego części, a podział działki ze względu na jej nieregularny kształt jest niemożliwy. Zainteresowany odkupieniem pan Henryk występuje zatem do sądu z wnioskiem o zniesienie współwłasności nieruchomości, a sąd przyznaje mu nieruchomość na jego wyłączną własność z obowiązkiem spłaty pana Macieja. Sąd oszacował wartość działki na 200 000 zł, a wartość spłaty na 50 000 zł. Od tej kwoty, stanowiącej różnicę wartości rynkowej nieruchomości i wartości udziału pana Henryka, jest podstawą opodatkowania PCC. Podatek ten wyniesie pana Henryka zatem 1000 zł (50 000 zł * 2%).


Brak PCC mimo zwiększenia udziału

Z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych wystąpiła współwłaścicielka nieruchomości zabudowanej domem mieszkalnym, której współwłaścicielami były również 4 inne osoby. Wnioskodawczyni złożyła do sądu wniosek o zniesienie współwłasności. W toku postępowania trzy osoby albo nieodpłatnie przekazały swoje udziały albo zrobiły ich darowiznę na rzecz drugiego współwłaściciela. Po rozpatrzeniu sprawy sąd zniósł współwłasność nieruchomości i podzielił ją na dwie działki między wnioskodawczynię i obdarowanego przez resztę drugiego współwłaściciela. Sąd zarządził też spłatę na rzecz wnioskodawczyni w wysokości kilkudziesięciu tysięcy złotych. W wyniku tego zniesienia współwłasności udział wnioskodawczyni w nieruchomości stał się większy w stosunku do pierwotnych udziałów (przed zniesieniem).

Co podlega opodatkowaniu PCC?

Zdaniem wnioskodawczyni mimo powiększenia się jej udziału w działce, nie była ona zobowiązana do zapłaty PCC, ponieważ nie była zobowiązana do spłat na rzecz pozostałych uczestników postępowania sądowego, tj. pozostałych właścicieli nowo wydzielonych nieruchomości. W odpowiedzi Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2015 r. o sygn. IBPB-2-1/4514-130/15/DP przyznał jej rację.

Fiskus podkreślił, że wnioskodawczyni w wyniku zniesienia współwłasności nie nabyła niczego ponad wartość przysługującego jej wcześniej udziału, a jedynie otrzymała spłatę, stanowiącą różnicę pomiędzy wartością otrzymanej działki a połową wartości całej nieruchomości.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zostań naszym ekspertem!

Podyskutuj o tym na FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA