REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekształcenia z udziałem spółek osobowych bez PCC - korzystne wyroki NSA

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Przekształcenia z udziałem spółek osobowych bez PCC - korzystne wyroki NSA
Przekształcenia z udziałem spółek osobowych bez PCC - korzystne wyroki NSA

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus przez lata pobierał podatek od restrukturyzacji spółek, mimo że przepisy mu na to nie pozwalały. Najnowsze wyroki wskazują na korzystną dla podatników linię orzeczniczą. Sąd kasacyjny orzekł w nich, że fiskus nie ma prawa żądać podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) przy przekształcaniu spółek kapitałowych w osobowe. I to nawet wtedy, gdy na kapitale zapasowym tych pierwszych znajdują się środki, które nie zostały opodatkowane przy ich zakładaniu.

Potwierdzają to wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 stycznia 2018 r. (sygn. akt II FSK 3640/15), 17 października 2017 r. (sygn. akt II FSK 2463/15) oraz 17 maja 2017 r. (sygn. akt II FSK 1006/15 oraz II FSK 1007/15).

REKLAMA

REKLAMA

Powodem takiej wykładni jest art. 9 ust. 11 lit. a ustawy o PCC, który mówi, że nie można pobrać podatku przy przekształceniu, skoro wcześniej zrezygnowano już z jego naliczenia.

Co ciekawe, pozytywne dla spółek orzeczenia zapadły po niekorzystnej dla nich uchwale NSA z 15 maja 2017 r. (sygn. akt II FPS 1/17). Przesądziła ona, że spółki uznane za osobowe dla celów PCC (takie jak np. jawna) nie powinny być traktowane jako kapitałowe. Tym samym nie należy im się wyłączenie z opodatkowania przy restrukturyzacji (np. przy połączeniach, przekształceniu).

Spór od lat

Problem dotyczy tych transakcji, w których udział biorą spółki uznane za osobowe dla celów PCC. Chodzi więc o spółki: jawną, partnerską oraz komandytową.

REKLAMA

Wcześniej spór o podatek od restrukturyzacji toczyły też spółki komandytowo-akcyjne (SKA), ale ostatecznie wygrały w unijnym trybunale. W wyroku z 10 września 2015 r. w sprawie Drukarni Multipress (sygn. akt C-357/13) Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że w świetle unijnej dyrektywy SKA jest spółką kapitałową. A restrukturyzacje z udziałem spółek kapitałowych są wyłączone z PCC na mocy dyrektywy. Po tym wyroku polski fiskus musiał więc oddać spółkom komandytowo-akcyjnym pobrany podatek wraz z pełnym oprocentowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyroku TSUE o status spółek kapitałowych zaczęły walczyć także pozostałe spółki osobowe. Zasadniczo przegrywały w sądach administracyjnych. Ich porażkę przypieczętowała uchwała NSA z 15 maja 2017 r. (sygn. akt II FPS 1/17). Wynikało z niej, że polski ustawodawca miał prawo podzielić spółki na kapitałowe i osobowe dla celów PCC, i wyłączyć te ostatnie z opodatkowania przy restrukturyzacji.

Uchwała nie wykluczyła więc możliwości pobierania PCC przy przekształceniu np. spółki akcyjnej w jawną, choć wprost o tym nie stanowiła.

Fiskus tłumaczył, że skoro środki zgromadzone na kapitale zapasowym spółki akcyjnej nie zostały opodatkowane na etapie jej tworzenia (zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o PCC), to muszą być objęte podatkiem przy przekształceniu w spółkę osobową. W przeciwnym razie podatnicy, którzy od razu założyliby spółkę osobową (i zapłacili PCC od całego wkładu), znaleźliby się w gorszej sytuacji niż ci, którzy przekształcili kapitałową w osobową.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Niekorzystnie dla spółek

Spółki miały jednak również inny argument, który ostatecznie legł u podstaw najnowszych, korzystnych wyroków NSA.

Chodzi o art. 9 ust. 11 lit. a ustawy o PCC, który mówi, że zwolnione z podatku są przekształcenia i łączenia spółek „w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany”.

Przepis ten od lat budzi kontrowersje. Fiskus (a także przez długi czas część sądów administracyjnych) odczytywał go w ten sposób, że przy przekształceniu polskich spółek zwolnione z PCC jest tylko to, co było już wcześniej opodatkowane. Słowem, jeśli na kapitale zapasowym spółki kapitałowej znajdują się niepodatkowane pieniądze, to przy przekształceniu w spółkę osobową trzeba pobrać od nich podatek.

Zwolennicy tej wykładni uważali, że końcowy fragment przepisu: „od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany” dotyczy wyłącznie spółek z innych krajów UE (nie polskich). Taką wykładnię zaprezentował także NSA w dwóch wyrokach z 6 i 14 czerwca 2017 r. (sygn. akt II FSK 1313/14 i II FSK 1477/15). Oba zapadły tuż po uchwale NSA.

Po myśli podatników

Obecnie jednak orzecznictwo sądu kasacyjnego idzie w kierunku korzystnym dla podatników, co potwierdzają cztery wspomniane wyroki.

Pierwszy z nich zapadł 17 maja 2017 r., a więc już dwa dni po uchwale niekorzystnej dla spółek osobowych.

Zwykły skład orzekający NSA stwierdził, że przy przekształceniu spółki z o.o. w jawną lub komandytową podatek nie może zostać pobrany ze względu na ostatni fragment art. 9 ust. 11 lit. a ustawy o PCC. Sąd podkreślił, że Polska jest również krajem członkowskim UE i skoro polski ustawodawca sam zrezygnował z opodatkowania kapitału zapasowego w spółkach kapitałowych, to nie może się z tego wycofać przy okazji restrukturyzacji (przekształcenia w spółkę osobową).

Tak samo orzekł NSA w pozostałych pouchwałowych wyrokach.

Takie stanowisko zajął również przed uchwałą w orzeczeniach: z 20 września 2016 r. (sygn. akt II FSK 2452/14) i z 16 lutego 2017 r. (II FSK 138/15). ⒸⓅ

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA