REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki poniesione na uzyskanie certyfikatu ISO można zaliczyć do kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Więsik
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość uzyskanego certyfikatu ISO obciąży koszty podatkowe. Wydatki poniesione na wdrożenie i certyfikację systemu zarządzania firmą w formie norm ISO mogą zostać zaliczone do kosztów. Trzeba jednak dowieść ich związku z interesem firmy oraz dysponować pełną dokumentacją.

Certyfikat ISO stanowi rozpoznawany i akceptowany na całym świecie dowód osiągniętej sprawności w zarządzaniu przedsiębiorstwem, zawiera także wskazówki dotyczące doskonalenia jakości wyrobów i usług. Potwierdza on wdrożenie zadowalającego systemu zarządzania, przykładowo zarządzania jakością (ISO serii 9000) czy zarządzania środowiskowego (np. ISO 14000). Co ważne, certyfikat używany jest przez przedsiębiorcę przez kilka lat, a jego wartość sięga nawet kilka tysięcy złotych. Pytanie o prawidłowe rozliczenie takiego wydatku nie jest bezzasadne. Pomocnym w prawidłowym sklasyfikowaniu wydatku na nabycie certyfikatu ISO jest zdefiniowanie go w ujęciu prawa podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak poprawnie kalkulować koszt wytworzenia wyrobów

Zwrot kosztów opłaty pocztowej nie podlega VAT


ISO nie jest tożsame z know-how


Jak stwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 19 marca 2013 r. o sygn. ITPB1/415-1342/12/IG, certyfikaty typu ISO nie spełniają definicji wartości materialnych i prawnych, a co za tym idzie rozliczenie poniesionego z ich tytułu wydatku nie może odbywać się w formie comiesięcznych odpisów amortyzacyjnych. Mimo, iż standardy ISO częściowo spełnią warunki kwalifikujące je do wartości niematerialnych i prawnych, tj. okres wykorzystywania ich przez podatnika na potrzeby związane z wykonywana działalnością jest dłuższy niż 1 rok, nie zostały one wyszczególnione w treści przepisów podatkowych. Za podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne przepisy ustawy o PIT podają bowiem jedynie:

REKLAMA

- prawa do lokali (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

- licencje,

- prawa określone w ustawie o prawie własności przemysłowej,

- know-how (wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej),

 

Błędne jest także traktowanie standardów ISO jako know-how, oznaczającego zdolność, pewien zakres wiedzy i doświadczeń lub umiejętność uzyskania określonego rezultatu lub prowadzenia jakiejś działalności. O ile know-how jest zbywalne i może być udostępniane na podstawie umów upoważniających do korzystania oraz umów przenoszących je, przedsiębiorca nie będzie mógł sprzedać ani udostępnić certyfikatu ISO.


W koszty po wykazaniu dowodów


Aby dany wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania przychodu albo zabezpieczenia źródła przychodu. Jak zaznacza organ dalej we wspomnianej wyżej interpretacji certyfikat ISO jest jedynym w swoim rodzaju zaświadczeniem, że konkretna firma spełnia wymagane międzynarodowe normy zarządzania. Może on także pozwalać na umocnienie pozycji firmy wśród konkurencji pozbawionej takiegoż certyfikatu. A zatem, ma on na celu, poprzez podniesienie jakości oferowanych usług, zwiększenie przychodów firmy.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Czy można zastosować 50 proc. koszty uzyskania przychodów do premii

Równie ważne, jak wykazanie ścisłego związku między ponoszonym kosztem o osiągniętym przychodem, jest należyte udokumentowania wydatku stanowiącego koszt. Może to być m.in. faktura za usługi konsultingowe związane z ustanowieniem certyfikatu czy faktura za przygotowanie dokumentacji i wdrożenie systemu zarządzania jakością ISO.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA