REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przejść na ryczałt w przypadku utraty opodatkowania w formie karty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Kępska

REKLAMA

Świadczę usługi opodatkowane kartą podatkową. 20 czerwca br. wystawiłem fakturę VAT na kwotę 9850 zł i przekroczyłem limit roczny przychodu w kwocie 51 537 zł. Jakie w związku z tym mam obowiązki wobec urzędu skarbowego? Czy jeżeli spełnię warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to powinienem opodatkować tym podatkiem całą kwotę widniejącą na wystawionej fakturze? A może powinienem opodatkować tylko tę część, która przekraczała limit dla karty?

RADA

W przypadku utraty warunków uprawniających do opodatkowania w formie karty podatkowej ma Pan obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia utraty tego prawa. Jeżeli faktura, której wysokość spowodowała utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, została wystawiona 20 czerwca br., to powinien Pan zaprowadzić ewidencję przychodów od tego dnia (włącznie z tym dniem). Przychód z tej faktury, jak i z pozostałych faktur wystawionych tego dnia powinien zostać opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący m.in. działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w tej formie mają obowiązek informowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

l powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

l mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejscu prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności.

W Pana przypadku obowiązek złożenia takiego zawiadomienia wynika z faktu utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej na skutek przekroczenia kwoty limitu uprawniającego do korzystania z tej formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 4 objaśnienia do części I załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zawiadomienie to powinien Pan złożyć najpóźniej w terminie siedmiu dni od dnia powstania okoliczności powodujących tego rodzaju zmiany.

Oprócz obowiązku poinformowania urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej ma Pan również obowiązek, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:

l ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełni Pan wymagane warunki dla tej formy opodatkowania, albo

l właściwe księgi i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W pytaniu deklaruje Pan chęć opodatkowania prowadzonej dalej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Odwołując się do przywołanych powyżej regulacji, należy stwierdzić, że jeżeli spełni Pan wymagania konieczne do opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będzie Pan zobowiązany do zaprowadzenia ewidencji przychodów od dnia utraty warunków do opłacania karty podatkowej. Również od tego dnia ma Pan obowiązek opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, w przedstawionej sytuacji, jeżeli faktura, której wysokość spowodowała utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej została wystawiona 20 czerwca, powinien Pan zaprowadzić ewidencję przychodów włącznie z tym dniem. Przychód z tej faktury, jak i z pozostałych faktur, o ile były wystawione tego dnia, powinien zostać opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podstawa prawna

l art. 23, art. 36, art. 39 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588.


Marianna Kępska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA