REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przejść na ryczałt w przypadku utraty opodatkowania w formie karty podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marianna Kępska

REKLAMA

Świadczę usługi opodatkowane kartą podatkową. 20 czerwca br. wystawiłem fakturę VAT na kwotę 9850 zł i przekroczyłem limit roczny przychodu w kwocie 51 537 zł. Jakie w związku z tym mam obowiązki wobec urzędu skarbowego? Czy jeżeli spełnię warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, to powinienem opodatkować tym podatkiem całą kwotę widniejącą na wystawionej fakturze? A może powinienem opodatkować tylko tę część, która przekraczała limit dla karty?

RADA

W przypadku utraty warunków uprawniających do opodatkowania w formie karty podatkowej ma Pan obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia utraty tego prawa. Jeżeli faktura, której wysokość spowodowała utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, została wystawiona 20 czerwca br., to powinien Pan zaprowadzić ewidencję przychodów od tego dnia (włącznie z tym dniem). Przychód z tej faktury, jak i z pozostałych faktur wystawionych tego dnia powinien zostać opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący m.in. działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w tej formie mają obowiązek informowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

l powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

l mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejscu prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności.

W Pana przypadku obowiązek złożenia takiego zawiadomienia wynika z faktu utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej na skutek przekroczenia kwoty limitu uprawniającego do korzystania z tej formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 4 objaśnienia do części I załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zawiadomienie to powinien Pan złożyć najpóźniej w terminie siedmiu dni od dnia powstania okoliczności powodujących tego rodzaju zmiany.

Oprócz obowiązku poinformowania urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej ma Pan również obowiązek, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:

l ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełni Pan wymagane warunki dla tej formy opodatkowania, albo

l właściwe księgi i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W pytaniu deklaruje Pan chęć opodatkowania prowadzonej dalej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Odwołując się do przywołanych powyżej regulacji, należy stwierdzić, że jeżeli spełni Pan wymagania konieczne do opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będzie Pan zobowiązany do zaprowadzenia ewidencji przychodów od dnia utraty warunków do opłacania karty podatkowej. Również od tego dnia ma Pan obowiązek opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, w przedstawionej sytuacji, jeżeli faktura, której wysokość spowodowała utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej została wystawiona 20 czerwca, powinien Pan zaprowadzić ewidencję przychodów włącznie z tym dniem. Przychód z tej faktury, jak i z pozostałych faktur, o ile były wystawione tego dnia, powinien zostać opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Podstawa prawna

l art. 23, art. 36, art. 39 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych - j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 144, poz. 930; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588.


Marianna Kępska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA