REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadwyżka w spłacie raty leasingowej nie stanowi kosztu podatkowego

Nadwyżka w spłacie raty leasingowej nie stanowi kosztu podatkowego
Nadwyżka w spłacie raty leasingowej nie stanowi kosztu podatkowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy podatnik, biorąc samochód czy maszynę w leasing finansowy, zgadza się na ustalenie ich wartości początkowej w walucie obcej, może na tym podatkowo stracić. Jeżeli na skutek osłabienia się złotego zobowiązany jest zapłacić wyższą wartość raty kapitałowej, to takiej nadwyżki nie może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Tak uznał Naczelny Sad Administracyjny w swoim wyroku z dnia 9 października 2014 roku (sygn. Akt II FSK 2453/12).

REKLAMA

Autopromocja

Sędzia Sławomir Presnarowicz przyznał, że NSA miał wątpliwości dotyczące regulacji podatkowych odnoszących się do tej formy leasingu. Finalnie jednak przyznał słuszność Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie i uznał, że jeżeli podatnik na skutek osłabienia się złotego zobowiązany jest zapłacić wyższą wartość raty kapitałowej, to takiej nadwyżki nie może zaliczyć do kosztów podatkowych.

Przedmiotem sporu była tylko część opłaty leasingowej, a dokładnie ta część, która jest ratą kapitałową, a nie odsetkową. W leasingu finansowym regułą jest, że leasingobiorca nie ma możliwości zaliczania do kosztów podatkowych części opłat, która stanowiłaby spłatę wartości początkowej leasingowanego składnika majątku. W związku z tym przy tego rodzaju umowie leasingobiorca zalicza go do własnych środków trwałych i amortyzuje go. Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku leasingu operacyjnego, gdzie przedmiot umowy pozostaje środkiem trwałym firmy leasingowej i to na niej spoczywa obowiązek jego amortyzacji.

Opodatkowanie stron umowy leasingu podatkiem dochodowym

Wartość w obcej walucie, spłata w złotówkach

REKLAMA

Spółka zadała pytanie odnośnie zdarzenia, w którym wartość początkowa przedmiotu leasingu jest ustalona w obcej walucie, z przeliczeniem na złote po z góry założonym kursie, czyli kursie historycznym, przy czym Spółka jako leasingobiorca miałaby spłacać część kapitałową zgodnie z kursem bieżącym. W rezultacie im bardziej złoty by się osłabiał, tym wyższe raty musiałaby płacić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka oraz organy podatkowe i sądy nie miały wątpliwości, że w niniejszej sprawie nie chodzi o różnice kursowe, gdyż Spółka miała uiszczać raty w złotych odnosząc jedynie wartość złotego do euro. Jednakże zdaniem Spółki, nadwyżkę wynikającą z wyższej niż oczekiwana raty kapitałowej, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu i nie ma to nic wspólnego ze spłatą wartości początkowej przedmiotu umowy leasingu.

Wcześniejsze rozwiązanie umowy leasingu - skutki podatkowe

Podatnik musi znać ryzyko

Okazało się jednak, że fiskus i sądy są odmiennego zdania. Warszawski Wojewódzki Sąd Administracyjny nie przyznał słuszności spółce, jakoby uiszczana przez nią nadwyżka nie stanowiła spłaty wartości początkowej przedmiotu umowy leasingu. Kluczowe w tej sprawie jest to, że wartość początkowa leasingowanego środka trwałego została ustalona w walucie obcej na dzień zawarcia umowy. W związku z tym leasingobiorca uiszczając miesięczne opłaty w części kapitałowej, dokonuje spłaty równowartości w ten sposób ustalonej wartości przedmiotu leasingu. Wartość poszczególnych rat kapitałowych może być różna z uwagi na wahania kursu. Nie zmienia to jednak faktu, że nadal jest to spłata równowartości wartości początkowej – orzekł WSA.

Taką wykładnię przepisów w pełni poparł Naczelny Sąd Administracyjny. Wskazał, że wartość początkowa przedmiotu leasingu zostaje ustalona w walucie obcej na dzień zawarcia umowy. Leasingobiorca poprzez uiszczanie miesięcznych opłat w części kapitałowej spłaca równowartość określoną na dany dzień.

Wartość rat kapitałowych może się różnić ze względu na wahania kursów walut, ale leasingobiorca podpisując umowę sam zobowiązał się do spłaty wartości z umowy. Stanowi to element ryzyka, który wiąże się z tego rodzaju formą leasingu. Dlatego tak rzadko funkcjonuje ona w praktyce –  powiedział sędzia Presnarowicz


Autor: Łukasz Czucharski


Zobacz formularz: Umowa leasingu

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA