REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wspólne przejazdy samochodem (carpooling) podlegają opodatkowaniu

Kiedy wspólne przejazdy samochodem (carpooling) podlegają opodatkowaniu
Kiedy wspólne przejazdy samochodem (carpooling) podlegają opodatkowaniu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ze wspólnych przejazdów, czyli carpoolingu korzysta coraz więcej osób, z uwagi na możliwość ograniczenia w ten sposób kosztów dojazdów np. do pracy czy na uczelnię. Nasuwa się pytanie, czy fiskus może zainteresować się kierowcami, korzystającymi z carpoolingu?

Przychód – tak, dochód – nie!

Planowanie wspólnych przejazdów opiera się na dzieleniu kosztów między wszystkich uczestników podróży, jakie kierowca ponosi na danej trasie. Łączna suma pieniędzy, które otrzyma od pasażerów nie może być wyższa niż wydatki poniesione na podróż, czyli paliwo i ewentualne opłaty drogowe. Ideą, jaka przyświeca wspólnym przejazdom jest ograniczanie kosztów dojazdu. Oznacza to, że zabronione jest uzyskiwanie dochodu poprzez zabieranie pasażerów w trasę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Kierowca musiałby podlegać opodatkowaniu, jeśli suma pieniędzy, którą otrzymałby od pasażerów, byłaby wyższa niż koszty podróży, a więc osiągnąłby dochód. Kwota, która nie przekracza kosztów, określana jest mianem przychodu i nie podlega opodatkowaniu.

Ryczałt za używanie samochodów firmowych na cele prywatne pracownika - zmiany w PIT od 1 stycznia 2015 r.

REKLAMA

Przy okazji

Czynnikiem, który odróżnia carpooling od zorganizowanego transportu zbiorowego, jest fakt, że ten pierwszy odbywa się przy okazji podróży kierowcy, a nie wyłącznie na życzenie pasażera. Znaczy to, że kierowca i tak musiałby ponieść wydatek na podróż. Pasażerowie pozwalają jedynie na ograniczenie kosztów związanych z przejazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Samochód w firmie – PDF

Działalność gospodarcza

Co jednak w sytuacji, kiedy kierowca często i regularnie oferuje miejsce w swoim aucie w zamian za partycypację w kosztach? Jeśli działalność odbywa się w sposób zorganizowany i ciągły, to  taka osoba powinna zarejestrować działalność gospodarczą. Decyzja o tym, czy dane działania kwalifikują się do założenia firmy należy do pracownika Urzędu Skarbowego.

Niedoprecyzowane prawo wzbudza najwięcej kontrowersji w temacie carpoolingu. Prosta idea, która miała ograniczać ruch uliczny i emisję CO2 do atmosfery, a także pomagać obywatelom przemieszczać się tanieji szybciej, staje się tematem bulwersującym opinię publiczną. Inaczej sytuacja przedstawia się na Zachodzie – W Europie Zachodniej lokalne władze chętnie wspierają inicjatywy związane ze wspólnymi przejazdami, dlatego powstają tam np. specjalne miejsca parkingowe dla samochodów służących do carpoolingu.W Stanach Zjednoczonych z kolei są nawet wydzielone pasy ruchu dla aut, którymi podróżuje więcej niż dwie osoby – mówi Adam Tychmanowicz, twórca rozwiązania do wspólnych przejazdów, Yanosik AutoStop.

Samochód osobowy w kosztach firmy

Auto służbowe

Na koniec warto pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Kierowca, który podwozi pasażerów autem firmowym, czy to zarejestrowanym na własną czy cudzą firmę, zobowiązany jest do odprowadzenia podatku od takiej działalności. Próba redukcji kosztów przez osobę poruszającą się autem służbowym z pewnością wzbudzi zainteresowanie Urzędu Skarbowego.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA