REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od używania samochodów służbowych 2015

Subskrybuj nas na Youtube
PIT od używania samochodów służbowych 2015
PIT od używania samochodów służbowych 2015

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 r. pracownicy, którzy korzystają z aut służbowych, będą musieli zapłacić podatek od ich użytkowania. To oznacza, że z taką daniną muszą się liczyć osoby, które służbowymi samochodami dojeżdżają do pracy. Za to podatku nie będzie od grupowego transportu do pracy, zorganizowanego przez pracodawcę – przypomina Tax Care.

Samochody to jeden z gorących dla fiskusa tematów. Nic dziwnego, że w roku 2015 dojdzie do zmian w opodatkowaniu tego środka lokomocji. Podatek będą płacić pracownicy, którzy wykorzystują służbowe auta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość podatku uzależniona od pojemności silnika

Od 1 stycznia wchodzi w życie zmiana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która precyzuje wysokość podatku naliczanego od prywatnego użytku aut służbowych. Obowiązek podatkowy w tym zakresie istniał od dawna, ale niesprecyzowana była wysokość daniny.

Ta jednak została określone w ustawie o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. W rezultacie pracownik używający służbowego auta do celów prywatnych będzie płacił podatek od przychodu w kwocie 250 zł, jeśli samochód ma pojemność silnika do 1600 cm sześc., albo od kwoty 400 zł miesięcznie, jeśli pojemność silnika przekracza 1600 cm sześc.

W sytuacji, kiedy auto nie jest użytkowany przez cały miesiąc, lecz przez jego część, podatek liczony jest od przychodu, ustalanego jako iloczyn 1/30 kwoty bazowej i liczby dni, kiedy auto było w dyspozycji pracownika.

REKLAMA

To rozwiązanie poprawia nieco sytuację przedsiębiorców, jako że wcześniej nie było jasnej informacji o tym, jaki przychód należy wyliczyć pracownikowi, toteż stosowane były różne metody, w tym również te biorące pod uwagę koszt wynajmu danego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formularze PIT 2014/2015

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Bez PIT tylko dowóz autobusem

Wcześniej wiele problemów sprawiało przedsiębiorcom to, jak traktować sytuację, kiedy auto służbowe służy pracownikowi wyłącznie do dojazdów do miejsca pracy. Również izby skarbowe nie były pewne, czy należy to traktować jako dodatkowy przychód dla pracownika, czy też za świadczenie niebędące przychodem. W rezultacie mieliśmy do czynienia z rozbieżnymi interpretacjami podatkowymi – jedne uznawały taką sytuację za świadczenie niepodlegające opodatkowaniu, inne zaś kazały traktować kwestie dojazdu jako użytej prywatny, a więc podlegający opodatkowaniu.

Jednak doszło do zmian w kwestii opodatkowania świadczenia w postaci dojazdów pracowników do pracy. Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej poszerzyła bowiem katalog świadczeń zwolnionych z podatku dochodowego o świadczenie, otrzymane przez pracownika z tytułu dowozu do pracy organizowanego przez pracodawcę. Z tym, że w ustawie jest mowa o przewozach autobusem, co wg innych przepisów oznacza pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

To może oznaczać, że od początku 2015 roku dla urzędników fiskusa jedynie grupowe dowozy do pracy będą zwolnione z podatku. A więc dojazd do pracy służbowym samochodem będzie traktowany jako dodatkowe świadczenie na rzecz pracownika, które podlegać będzie opodatkowaniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pracownik może zapłacić za auto służbowe

Sposobem na to, aby pracownik użytkujący auto służbowe nie płacił dodatkowego podatku, jest wprowadzenie odpłatności za jego użytkowanie. Zgodnie z przepisami bowiem, jeśli pracownik korzysta z samochodu firmowego odpłatnie, to jego przychód liczony jest jako różnica pomiędzy wysokością stawki, jaką płaci, a kwotami bazowymi, zapisanymi w ustawie. Jeśli więc za użytkowanie samochodu poniżej 1600 cm sześc. pracownik zapłaci 250 zł miesięcznie, a za auto z silnikiem powyżej 1600 cm sześc. – 400 zł miesięcznie – wówczas nie będzie osiągał dodatkowego przychodu, a więc nie zapłaci również dodatkowego podatku.

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA