REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT od używania samochodów służbowych 2015

PIT od używania samochodów służbowych 2015
PIT od używania samochodów służbowych 2015

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 r. pracownicy, którzy korzystają z aut służbowych, będą musieli zapłacić podatek od ich użytkowania. To oznacza, że z taką daniną muszą się liczyć osoby, które służbowymi samochodami dojeżdżają do pracy. Za to podatku nie będzie od grupowego transportu do pracy, zorganizowanego przez pracodawcę – przypomina Tax Care.

Samochody to jeden z gorących dla fiskusa tematów. Nic dziwnego, że w roku 2015 dojdzie do zmian w opodatkowaniu tego środka lokomocji. Podatek będą płacić pracownicy, którzy wykorzystują służbowe auta.

REKLAMA

Autopromocja

Wysokość podatku uzależniona od pojemności silnika

Od 1 stycznia wchodzi w życie zmiana w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, która precyzuje wysokość podatku naliczanego od prywatnego użytku aut służbowych. Obowiązek podatkowy w tym zakresie istniał od dawna, ale niesprecyzowana była wysokość daniny.

Ta jednak została określone w ustawie o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. W rezultacie pracownik używający służbowego auta do celów prywatnych będzie płacił podatek od przychodu w kwocie 250 zł, jeśli samochód ma pojemność silnika do 1600 cm sześc., albo od kwoty 400 zł miesięcznie, jeśli pojemność silnika przekracza 1600 cm sześc.

W sytuacji, kiedy auto nie jest użytkowany przez cały miesiąc, lecz przez jego część, podatek liczony jest od przychodu, ustalanego jako iloczyn 1/30 kwoty bazowej i liczby dni, kiedy auto było w dyspozycji pracownika.

To rozwiązanie poprawia nieco sytuację przedsiębiorców, jako że wcześniej nie było jasnej informacji o tym, jaki przychód należy wyliczyć pracownikowi, toteż stosowane były różne metody, w tym również te biorące pod uwagę koszt wynajmu danego samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Formularze PIT 2014/2015

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Bez PIT tylko dowóz autobusem

REKLAMA

Wcześniej wiele problemów sprawiało przedsiębiorcom to, jak traktować sytuację, kiedy auto służbowe służy pracownikowi wyłącznie do dojazdów do miejsca pracy. Również izby skarbowe nie były pewne, czy należy to traktować jako dodatkowy przychód dla pracownika, czy też za świadczenie niebędące przychodem. W rezultacie mieliśmy do czynienia z rozbieżnymi interpretacjami podatkowymi – jedne uznawały taką sytuację za świadczenie niepodlegające opodatkowaniu, inne zaś kazały traktować kwestie dojazdu jako użytej prywatny, a więc podlegający opodatkowaniu.

Jednak doszło do zmian w kwestii opodatkowania świadczenia w postaci dojazdów pracowników do pracy. Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej poszerzyła bowiem katalog świadczeń zwolnionych z podatku dochodowego o świadczenie, otrzymane przez pracownika z tytułu dowozu do pracy organizowanego przez pracodawcę. Z tym, że w ustawie jest mowa o przewozach autobusem, co wg innych przepisów oznacza pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

To może oznaczać, że od początku 2015 roku dla urzędników fiskusa jedynie grupowe dowozy do pracy będą zwolnione z podatku. A więc dojazd do pracy służbowym samochodem będzie traktowany jako dodatkowe świadczenie na rzecz pracownika, które podlegać będzie opodatkowaniu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Pracownik może zapłacić za auto służbowe

Sposobem na to, aby pracownik użytkujący auto służbowe nie płacił dodatkowego podatku, jest wprowadzenie odpłatności za jego użytkowanie. Zgodnie z przepisami bowiem, jeśli pracownik korzysta z samochodu firmowego odpłatnie, to jego przychód liczony jest jako różnica pomiędzy wysokością stawki, jaką płaci, a kwotami bazowymi, zapisanymi w ustawie. Jeśli więc za użytkowanie samochodu poniżej 1600 cm sześc. pracownik zapłaci 250 zł miesięcznie, a za auto z silnikiem powyżej 1600 cm sześc. – 400 zł miesięcznie – wówczas nie będzie osiągał dodatkowego przychodu, a więc nie zapłaci również dodatkowego podatku.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA