REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy po pewnym czasie stają przed koniecznością przekazania firmy w ręce członków rodziny. Może być to żona – jak w tym przypadku, a może chodzić o dzieci. Cała operacja wiąże się z ryzykiem prawnym oraz podatkowym, dlatego przedsiębiorcy przed jej rozpoczęciem często starają się zabezpieczyć poprzez wystąpienie o interpretację podatkową.

Przedsiębiorca oddaje firmę

Tak też uczynił przedsiębiorca, który po latach wytwarzania biżuterii i dewocjonaliów ze srebra uznał, że nie jest w stanie kontynuować działalności i postanowił przekazać zakład żonie. Przy czym przekazaniu podlegają meble biurowe oraz sklepowe, a także wyprodukowane oraz zakupione do dalszej odprzedaży przedmioty, gdyż maszyny do produkcji zostały już zbyte.

REKLAMA

Przekazanie składników rzeczowych majątku likwidowanej spółki akcyjnej jej akcjonariuszowi (osobie prawnej) – skutki w CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nim jednak zdecydował się na przekazanie firmy, zadał pytanie, czy takie posuniecie sprawi, że będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od wartości przekazanych żonie składników majątku firmy? I czy po przekazaniu będzie musiał dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość przekazanych wyposażenia i zapasów?

We wniosku o interpretację przedsiębiorca sugerował, że przekazanie majątku firmy nie powinno wiązać się z podatkiem dochodowym, gdyż do zmiany właściciela dojdzie nieodpłatnie, co oznacza, że nie wystąpi u niego przychód, a więc nie będzie również dochodu do opodatkowania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Stwierdził także, że nie powinna pojawić się konieczność korygowania zeznań pod kątem kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w momencie ich ponoszenia spełniały one kryterium wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Poza tym w jego przypadku nie można mówić o darowiźnie – darowizny również nie stanowią kosztu uzyskania przychodów – gdyż firma trafi w ręce jego żony, z którą łączy go wspólnota majątkowa.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 sierpnia 2015 r. przyznała podatnikowi rację w pierwszej kwestii – że nie będzie płacił podatku od przekazanego majątku, lecz w drugiej sprawie uznała jego stanowisko częściowo za nieprawidłowe.

Część kosztów przestaje być kosztami

Sprawa podatku – wg urzędników – jest prosta. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, chyba że zostały z podatku zwolnione. Ale w przypadku „nieodpłatnego przekazania przedsiębiorstwa przez wnioskodawcę na rzecz jego żony po stronie wnioskodawcy nie powstaje przychód podatkowy, bowiem w wyniku tego przekazania w jego majątku nie dojdzie do przysporzenia (zwiększenia aktywów, czy też zmniejszenia zobowiązań)” – czytamy w interpretacji. A bez przychodu nie ma dochodu, który podlegałby opodatkowaniu.

Odsetki od środków na koncie firmowym są przychodem z działalności gospodarczej

Jednakże jeśli idzie o koszty, to urzędnicy zwrócili uwagę, że według art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu nie są wydatki na zakup składników majątku przedsiębiorstwa, jeśli zostanie stwierdzone, że służą one celom osobistym przedsiębiorcy, pracowników lub innych osób. A wiec urzędnicy stwierdzili, że jeśli podatnik będzie w stanie udowodnić, że przekazane żonie części majątku przedsiębiorstwa – w tym wypadku wyposażenia - wykorzystywał do działalności, to nie będzie musiał korygować zeznań o kwoty odpisane od przychodu.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jednak nieco inaczej wygląda sytuacja w razie przekazania żonie towarów handlowych, kupionych uprzednio na firmę. W chwili, kiedy podatnik odda je żonie, wydatki na ich zakup przestaną mieć cechę wydatków służących uzyskaniu, zachowaniu lub uzyskaniu źródła przychodów, a więc trzeba będzie dokonać korekty zeznań podatkowych.

Lepiej sprzedać i odkupić niż korygować

Takie stanowisko izby skarbowej oznacza, że przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaż, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

Takich operacji nie trzeba dokonywać w przypadku majątku zaliczonego do środków trwałych oraz majątku, który środkiem trwałym nie jest ale który służy do prowadzenia działalności (jak wyposażenie biura i sklepu).

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA