REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

REKLAMA

Przedsiębiorcy po pewnym czasie stają przed koniecznością przekazania firmy w ręce członków rodziny. Może być to żona – jak w tym przypadku, a może chodzić o dzieci. Cała operacja wiąże się z ryzykiem prawnym oraz podatkowym, dlatego przedsiębiorcy przed jej rozpoczęciem często starają się zabezpieczyć poprzez wystąpienie o interpretację podatkową.

Przedsiębiorca oddaje firmę

Tak też uczynił przedsiębiorca, który po latach wytwarzania biżuterii i dewocjonaliów ze srebra uznał, że nie jest w stanie kontynuować działalności i postanowił przekazać zakład żonie. Przy czym przekazaniu podlegają meble biurowe oraz sklepowe, a także wyprodukowane oraz zakupione do dalszej odprzedaży przedmioty, gdyż maszyny do produkcji zostały już zbyte.

Przekazanie składników rzeczowych majątku likwidowanej spółki akcyjnej jej akcjonariuszowi (osobie prawnej) – skutki w CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nim jednak zdecydował się na przekazanie firmy, zadał pytanie, czy takie posuniecie sprawi, że będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od wartości przekazanych żonie składników majątku firmy? I czy po przekazaniu będzie musiał dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość przekazanych wyposażenia i zapasów?

We wniosku o interpretację przedsiębiorca sugerował, że przekazanie majątku firmy nie powinno wiązać się z podatkiem dochodowym, gdyż do zmiany właściciela dojdzie nieodpłatnie, co oznacza, że nie wystąpi u niego przychód, a więc nie będzie również dochodu do opodatkowania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Stwierdził także, że nie powinna pojawić się konieczność korygowania zeznań pod kątem kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w momencie ich ponoszenia spełniały one kryterium wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Poza tym w jego przypadku nie można mówić o darowiźnie – darowizny również nie stanowią kosztu uzyskania przychodów – gdyż firma trafi w ręce jego żony, z którą łączy go wspólnota majątkowa.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 sierpnia 2015 r. przyznała podatnikowi rację w pierwszej kwestii – że nie będzie płacił podatku od przekazanego majątku, lecz w drugiej sprawie uznała jego stanowisko częściowo za nieprawidłowe.

Część kosztów przestaje być kosztami

Sprawa podatku – wg urzędników – jest prosta. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, chyba że zostały z podatku zwolnione. Ale w przypadku „nieodpłatnego przekazania przedsiębiorstwa przez wnioskodawcę na rzecz jego żony po stronie wnioskodawcy nie powstaje przychód podatkowy, bowiem w wyniku tego przekazania w jego majątku nie dojdzie do przysporzenia (zwiększenia aktywów, czy też zmniejszenia zobowiązań)” – czytamy w interpretacji. A bez przychodu nie ma dochodu, który podlegałby opodatkowaniu.

Odsetki od środków na koncie firmowym są przychodem z działalności gospodarczej

Jednakże jeśli idzie o koszty, to urzędnicy zwrócili uwagę, że według art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu nie są wydatki na zakup składników majątku przedsiębiorstwa, jeśli zostanie stwierdzone, że służą one celom osobistym przedsiębiorcy, pracowników lub innych osób. A wiec urzędnicy stwierdzili, że jeśli podatnik będzie w stanie udowodnić, że przekazane żonie części majątku przedsiębiorstwa – w tym wypadku wyposażenia - wykorzystywał do działalności, to nie będzie musiał korygować zeznań o kwoty odpisane od przychodu.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jednak nieco inaczej wygląda sytuacja w razie przekazania żonie towarów handlowych, kupionych uprzednio na firmę. W chwili, kiedy podatnik odda je żonie, wydatki na ich zakup przestaną mieć cechę wydatków służących uzyskaniu, zachowaniu lub uzyskaniu źródła przychodów, a więc trzeba będzie dokonać korekty zeznań podatkowych.

Lepiej sprzedać i odkupić niż korygować

REKLAMA

Takie stanowisko izby skarbowej oznacza, że przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaż, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

Takich operacji nie trzeba dokonywać w przypadku majątku zaliczonego do środków trwałych oraz majątku, który środkiem trwałym nie jest ale który służy do prowadzenia działalności (jak wyposażenie biura i sklepu).

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA