REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się towarów do dalszej odsprzedaży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Przed przekazaniem firmy warto pozbyć się produktów do dalszej odsprzedaży /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaży, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

REKLAMA

Przedsiębiorcy po pewnym czasie stają przed koniecznością przekazania firmy w ręce członków rodziny. Może być to żona – jak w tym przypadku, a może chodzić o dzieci. Cała operacja wiąże się z ryzykiem prawnym oraz podatkowym, dlatego przedsiębiorcy przed jej rozpoczęciem często starają się zabezpieczyć poprzez wystąpienie o interpretację podatkową.

Przedsiębiorca oddaje firmę

Tak też uczynił przedsiębiorca, który po latach wytwarzania biżuterii i dewocjonaliów ze srebra uznał, że nie jest w stanie kontynuować działalności i postanowił przekazać zakład żonie. Przy czym przekazaniu podlegają meble biurowe oraz sklepowe, a także wyprodukowane oraz zakupione do dalszej odprzedaży przedmioty, gdyż maszyny do produkcji zostały już zbyte.

Przekazanie składników rzeczowych majątku likwidowanej spółki akcyjnej jej akcjonariuszowi (osobie prawnej) – skutki w CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nim jednak zdecydował się na przekazanie firmy, zadał pytanie, czy takie posuniecie sprawi, że będzie musiał zapłacić podatek dochodowy od wartości przekazanych żonie składników majątku firmy? I czy po przekazaniu będzie musiał dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów o wartość przekazanych wyposażenia i zapasów?

We wniosku o interpretację przedsiębiorca sugerował, że przekazanie majątku firmy nie powinno wiązać się z podatkiem dochodowym, gdyż do zmiany właściciela dojdzie nieodpłatnie, co oznacza, że nie wystąpi u niego przychód, a więc nie będzie również dochodu do opodatkowania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Stwierdził także, że nie powinna pojawić się konieczność korygowania zeznań pod kątem kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w momencie ich ponoszenia spełniały one kryterium wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Poza tym w jego przypadku nie można mówić o darowiźnie – darowizny również nie stanowią kosztu uzyskania przychodów – gdyż firma trafi w ręce jego żony, z którą łączy go wspólnota majątkowa.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 26 sierpnia 2015 r. przyznała podatnikowi rację w pierwszej kwestii – że nie będzie płacił podatku od przekazanego majątku, lecz w drugiej sprawie uznała jego stanowisko częściowo za nieprawidłowe.

Część kosztów przestaje być kosztami

Sprawa podatku – wg urzędników – jest prosta. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podlegają wszelkie dochody, chyba że zostały z podatku zwolnione. Ale w przypadku „nieodpłatnego przekazania przedsiębiorstwa przez wnioskodawcę na rzecz jego żony po stronie wnioskodawcy nie powstaje przychód podatkowy, bowiem w wyniku tego przekazania w jego majątku nie dojdzie do przysporzenia (zwiększenia aktywów, czy też zmniejszenia zobowiązań)” – czytamy w interpretacji. A bez przychodu nie ma dochodu, który podlegałby opodatkowaniu.

Odsetki od środków na koncie firmowym są przychodem z działalności gospodarczej

Jednakże jeśli idzie o koszty, to urzędnicy zwrócili uwagę, że według art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu nie są wydatki na zakup składników majątku przedsiębiorstwa, jeśli zostanie stwierdzone, że służą one celom osobistym przedsiębiorcy, pracowników lub innych osób. A wiec urzędnicy stwierdzili, że jeśli podatnik będzie w stanie udowodnić, że przekazane żonie części majątku przedsiębiorstwa – w tym wypadku wyposażenia - wykorzystywał do działalności, to nie będzie musiał korygować zeznań o kwoty odpisane od przychodu.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Jednak nieco inaczej wygląda sytuacja w razie przekazania żonie towarów handlowych, kupionych uprzednio na firmę. W chwili, kiedy podatnik odda je żonie, wydatki na ich zakup przestaną mieć cechę wydatków służących uzyskaniu, zachowaniu lub uzyskaniu źródła przychodów, a więc trzeba będzie dokonać korekty zeznań podatkowych.

Lepiej sprzedać i odkupić niż korygować

REKLAMA

Takie stanowisko izby skarbowej oznacza, że przed przekazaniem firmy czy to żonie, czy dzieciom, warto pozbyć się produktów – np. surowców, półproduktów czy przedmiotów zakupionych do dalszej odsprzedaż, kupionych wcześniej na firmę. Ich przejęcie może oznaczać konieczność skorygowania zeznań podatkowych, co może być dość kłopotliwe. O wiele wygodniejsza może być sprzedaż i – już po przekazaniu firmy – odkupienie.

Takich operacji nie trzeba dokonywać w przypadku majątku zaliczonego do środków trwałych oraz majątku, który środkiem trwałym nie jest ale który służy do prowadzenia działalności (jak wyposażenie biura i sklepu).

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA