REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do jednorazowej amortyzacji w przypadku wspólnika spółki cywilnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo do jednorazowej amortyzacji w przypadku wspólnika spółki cywilnej /Fotolia
Prawo do jednorazowej amortyzacji w przypadku wspólnika spółki cywilnej /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Fakt prowadzenia działalności gospodarczej w ramach spółki cywilnej może odebrać prawo do jednorazowej amortyzacji dokonywanej przez wspólnika w jego indywidualnej firmie. Z kolei przychody wspólnika spółki cywilnej nie sumują się z przychodami z jego indywidualnego biznesu na gruncie definicji małego podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Tzw. jednorazowa amortyzacja to nic innego jak rozliczenie w kosztach firmy całego kosztu środka trwałego na raz. Amortyzuje się w tym roku, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji, a łączna wartość jednorazowej amortyzacji nie może być większa niż równowartość 50 tys. euro (aktualnie jest to 209 000 zł, w 2016 r. będzie to 212 000 zł). Tak uproszczony odpis amortyzacyjny można zastosować od wartości początkowej środków trwałych z grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych z wyjątkiem samochodów osobowych oraz w przypadku tzw. „małych podatników” lub przedsiębiorców, którzy właśnie rozpoczynają swoją działalność (art. 22k ust. 7 ustawy o PIT).

Jak analizować amortyzację?

Małym podatnikiem jest przedsiębiorca, u którego kwota przychodu ze sprzedaży (wliczając w to wartość należnego VAT-u) nie przekroczyła w zeszłym roku równowartości 1,2 mln euro, tj. 5 015 000 zł w 2014 r. (a w nowym roku limitem dla 2015 r. będzie 5 092 000 zł). Takiego przychodu nie przekraczają głównie mikroprzedsiębiorstwa, które zgodnie z danymi GUS-u w 2011 r. stanowiły ponad 95% wszystkich polskich firm – jednorazowy odpis to zatem nie lada udogodnienia dla wielu jednostek gospodarczych. Kto jednak będzie małym podatnikiem dla celów skorzystania z jednorazowej amortyzacji – spółka cywilna czy jej wspólnicy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozpoczynający działalność wspólnik i rozpoczynająca biznes spółka

Z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego mogą skorzystać też przedsiębiorcy rozpoczynający biznes, właśnie w roku rozpoczęcia działalności. Istnieje jednak wyjątek. Zgodnie z art. 22k ust. 11 ustawy o PIT, takiego przywileju nie mają startujący z nową działalnością przedsiębiorcy, którzy w roku jej rozpoczęcia, a także dwa lata wstecz licząc od końca roku poprzedzającego rok jej rozpoczęcia:

  • prowadzili działalność gospodarczą samodzielnie lub jako wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej lub
  • działalność taką prowadził małżonek startującego z nową działalnością przedsiębiorcy – jeśli między małżonkami istniała w tym czasie wspólność majątkowa.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Przykładem braku prawa do skorzystania z jednorazowego odpisu może być wspólnik spółki cywilnej działającej na rynku od 2011 r., który w 2015 r. zakłada swoją własną działalność gospodarczą. Mimo, że spółka nie korzystała w 2015 r. z jednorazowej amortyzacji, wspólnik nie ma prawa do jednorazowego rozliczenia składnika majątku w kosztach swojej indywidualnej firmy, gdyż w roku poprzedzającym rozpoczęcie jednoosobowego biznesu, prowadził działalność w spółce cywilnej.

Limit jednorazowej amortyzacji w 2016 r.

Zdaniem fiskusa przywilej nie zadziała i w odwrotnym przypadku. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 maja 2011 r. o sygn. ILPB1/415-162/11-2/AA, rozpatrywano sprawę spółki cywilnej założonej w 2009 r. przez trzy osoby. Dwie z nich od lat prowadziły własne, indywidualne firmy. W przypadku trzeciej osoby – wnioskującej o interpretację – podpisana umowa spółki cywilnej była pierwszą w życiu działalnością. Wnioskodawczyni wniosła do spółki wkład pieniężny oraz środek trwały, który chciała zamortyzować jednorazowo. Wskazywała, że ma do tego prawo, bo art. 22k ust. 11 ustawy o PIT pozbawia tego przywileju jedynie w sytuacji odwrotnej, czyli kiedy to wspólnik istniejącej już kilka lat spółki cywilnej zakłada odrębny biznes. Izba w Poznaniu zaprzeczyła wnioskodawczyni, tłumacząc, że spółka, jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności, wypełnia przesłanki wykluczające to prawo z art. 22k ust. 11 ww. ustawy.

Ustalenie statusu małego podatnika wspólnika spółki cywilnej

Jak czytamy w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a - 22o.” Z tego przepisu wynika, że dokonywanie odpisów amortyzacyjnych należy wiązać ze spółką, a nie jej wspólnikami odrębnie. Zatem kryterium małego podatnika musi spełniać spółka, a nie jej wspólnicy.

Skutki podatkowe sprzedaży środka trwałego w okresie amortyzacji

Dodatkowo, art. 22k ust. 13 ustawy o PIT mówi wprost, że przy spółce niebędącej osobą prawną granica 209 000 zł odnosi się do łącznej wartości odpisów przypadających na wspólników tej spółki, czyli do spółki, a nie oddzielnie jej wspólników.

Zatem dla ustalenia statusu małego podatnika w przypadku równoległego prowadzenia biznesu w formie spółki cywilnej oraz samodzielnie, nie sumuje się przychodów z tych dwóch działalności – zarówno limit dla małego podatnika, jak i limit odpisów odnoszą się do spółki, a nie jej wspólników (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 maja 2008 r., nr ILPB1/415-138/08-2/AA, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 maja 2013 r., sygn. IPPB1/415-442/13-2/EC).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA