REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja części ukończonej inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Amortyzacja części ukończonej inwestycji
Amortyzacja części ukończonej inwestycji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy uzyskanie pozwolenia na użytkowanie części budynku uprawnia do przyjęcia tej części budynku do środków trwałych spółki i do rozpoczęcia amortyzacji? Czy po zakończeniu budowy koszty te, zwiększające wartość środka trwałego, można odpisać jednorazowo w ciężar amortyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasadniczo do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić dopiero po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Użytkowanie możliwe jest dopiero wtedy, gdy powyższy organ w terminie 21 dni od doręczenia zawiadomienia nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji administracyjnej. Generalnie nie ma więc konieczności uzyskiwania żadnej decyzji. Jeśli jednak inwestor chce użytkować nieruchomość wcześniej, jest ona wymagana.

Jak analizować amortyzację?

Jeżeli powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie części budynku, oznacza to, że w tym zakresie uznał budynek za kompletny i zdatny do użytkowania. Ustawy podatkowe nie definiują, co należy rozumieć pod pojęciem „kompletny i zdatny do użytku”. Niemniej jednak zgodnie z utrwaloną praktyką za kompletne uważa się te składniki majątku, które są sprawne technicznie i wyposażone we wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne po prawidłowego funkcjonowania zgodnie z ich przeznaczeniem. Innymi słowy rzecz kompletna to taka, w której nie brakuje żadnego elementu i nie wymaga dalszych działań podatnika. Z kolei przez zdatne do użytku należy rozumieć takie składniki majątku trwałego, które zostały faktycznie i prawnie dopuszczone do użytkowania. Jeżeli środek trwały w postaci budynku może być z uwagi na wymogi konstrukcyjne oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń użytkowany przed zakończeniem jego budowy, to należy uznać, że może on być środkiem trwałym. Firma nie musi czekać na zgodę nadzoru budowlanego na użytkowanie całego wybudowanego kompleksu i może rozpocząć amortyzację wcześniej, jeśli ma pozwolenie na użytkowanie jedynie części nieruchomości. W takiej sytuacji podatnik rozlicza amortyzację od tej jego części, którą ma prawo użytkować.

REKLAMA

Znane są różne, często sprzeczne, podejścia organów podatkowych do tego zagadnienia. Jednak sądy administracyjne uznają prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdził też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 1711/13, wyjaśniając, że „z przepisów podatkowych regulujących zasady amortyzacji nie wynika, że kompletny i zdatny do użytku jest tylko ten budynek, co do którego zostało wydane pozwolenie na użytkowanie całego obiektu”.

Polecamy: Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Rozpoczęcie amortyzacji środków trwałych może nastąpić zarówno dla celów bilansowych, jak i podatkowych, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji.

Dokonując zwiększenia środka trwałego, od którego są dokonywane odpisy amortyzacyjne, wartości tej nie można jednorazowo odpisać w ciężar kosztów amortyzacji. Odpisy amortyzacyjne nalicza się od wartości początkowej powiększonej o koszty ukończenia budowy. Przy czym suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć nowej powiększonej wartości środka trwałego. Nakłady ponoszone na zakończenie budowy środka trwałego powinny być sukcesywnie odnoszone na stronę Wn konta Środki trwałe w budowie. Dopiero po zakończeniu prac zgromadzone na koncie 08 koszty przeksięgowuje się na konto środków trwałych zapisem: Wn konto Środki trwałe, Ma konto Środki trwałe w budowie.

Natomiast od zwiększonej wartości początkowej środka trwałego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych miesięcznych zgodnie z przyjętą przez jednostkę zasadą dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Budynek

Jednostka wprowadziła do ewidencji środków trwałych budynek częściowo oddany do użytkowania o wartości początkowej 450 000 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5proc. W październiku 2015 r. ukończono prace budowlane, których koszt wyniósł 85 000 zł. Jednostka dokonała zwiększenia wartości początkowej budynku. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów wyłącznie na kontach zespołu 4.

Ustalenie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości środka trwałego:

- wartość początkowa budynku po dokonaniu ulepszenia: 450 000 zł + 85 000 zł = 535 000 zł,

- roczna stawka amortyzacyjna: 2,5 proc.,

- roczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 535 000 zł × 2,5 proc. = 13 375 zł,

- miesięczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 13 375 zł : 12 m-cy = 1114,58 zł.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Stan początkowy: Wn konta Środki trwałe kwota 450 000 zł i Wn konta Środki trwałe w budowie kwota 85 000 zł

Ewidencja księgowa będzie następująca:

1. PK – zwiększenie wartości początkowej budynku kwota 85 000 zł: strona Wn konta Środki trwałe oraz strona Ma konta Środki trwałe w budowie;

2. PK – miesięczny odpis amortyzacyjny od zwiększonej wartości środka trwałego kwota 1114,58 zł: strona Wn konta Amortyzacja oraz strona Ma konta Umorzenie środków trwałych.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA