REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja części ukończonej inwestycji

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Amortyzacja części ukończonej inwestycji
Amortyzacja części ukończonej inwestycji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy uzyskanie pozwolenia na użytkowanie części budynku uprawnia do przyjęcia tej części budynku do środków trwałych spółki i do rozpoczęcia amortyzacji? Czy po zakończeniu budowy koszty te, zwiększające wartość środka trwałego, można odpisać jednorazowo w ciężar amortyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasadniczo do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić dopiero po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Użytkowanie możliwe jest dopiero wtedy, gdy powyższy organ w terminie 21 dni od doręczenia zawiadomienia nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji administracyjnej. Generalnie nie ma więc konieczności uzyskiwania żadnej decyzji. Jeśli jednak inwestor chce użytkować nieruchomość wcześniej, jest ona wymagana.

Jak analizować amortyzację?

Jeżeli powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie części budynku, oznacza to, że w tym zakresie uznał budynek za kompletny i zdatny do użytkowania. Ustawy podatkowe nie definiują, co należy rozumieć pod pojęciem „kompletny i zdatny do użytku”. Niemniej jednak zgodnie z utrwaloną praktyką za kompletne uważa się te składniki majątku, które są sprawne technicznie i wyposażone we wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne po prawidłowego funkcjonowania zgodnie z ich przeznaczeniem. Innymi słowy rzecz kompletna to taka, w której nie brakuje żadnego elementu i nie wymaga dalszych działań podatnika. Z kolei przez zdatne do użytku należy rozumieć takie składniki majątku trwałego, które zostały faktycznie i prawnie dopuszczone do użytkowania. Jeżeli środek trwały w postaci budynku może być z uwagi na wymogi konstrukcyjne oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń użytkowany przed zakończeniem jego budowy, to należy uznać, że może on być środkiem trwałym. Firma nie musi czekać na zgodę nadzoru budowlanego na użytkowanie całego wybudowanego kompleksu i może rozpocząć amortyzację wcześniej, jeśli ma pozwolenie na użytkowanie jedynie części nieruchomości. W takiej sytuacji podatnik rozlicza amortyzację od tej jego części, którą ma prawo użytkować.

REKLAMA

Znane są różne, często sprzeczne, podejścia organów podatkowych do tego zagadnienia. Jednak sądy administracyjne uznają prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdził też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 marca 2014 r., sygn. akt II FSK 1711/13, wyjaśniając, że „z przepisów podatkowych regulujących zasady amortyzacji nie wynika, że kompletny i zdatny do użytku jest tylko ten budynek, co do którego zostało wydane pozwolenie na użytkowanie całego obiektu”.

Polecamy: Sporządzanie polityki rachunkowości w firmie – przykład praktyczny

Rozpoczęcie amortyzacji środków trwałych może nastąpić zarówno dla celów bilansowych, jak i podatkowych, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji.

Dokonując zwiększenia środka trwałego, od którego są dokonywane odpisy amortyzacyjne, wartości tej nie można jednorazowo odpisać w ciężar kosztów amortyzacji. Odpisy amortyzacyjne nalicza się od wartości początkowej powiększonej o koszty ukończenia budowy. Przy czym suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć nowej powiększonej wartości środka trwałego. Nakłady ponoszone na zakończenie budowy środka trwałego powinny być sukcesywnie odnoszone na stronę Wn konta Środki trwałe w budowie. Dopiero po zakończeniu prac zgromadzone na koncie 08 koszty przeksięgowuje się na konto środków trwałych zapisem: Wn konto Środki trwałe, Ma konto Środki trwałe w budowie.

Natomiast od zwiększonej wartości początkowej środka trwałego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych miesięcznych zgodnie z przyjętą przez jednostkę zasadą dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

PRZYKŁAD

Budynek

Jednostka wprowadziła do ewidencji środków trwałych budynek częściowo oddany do użytkowania o wartości początkowej 450 000 zł. Stawka amortyzacyjna wynosi 2,5proc. W październiku 2015 r. ukończono prace budowlane, których koszt wyniósł 85 000 zł. Jednostka dokonała zwiększenia wartości początkowej budynku. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów wyłącznie na kontach zespołu 4.

Ustalenie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości środka trwałego:

- wartość początkowa budynku po dokonaniu ulepszenia: 450 000 zł + 85 000 zł = 535 000 zł,

- roczna stawka amortyzacyjna: 2,5 proc.,

- roczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 535 000 zł × 2,5 proc. = 13 375 zł,

- miesięczna kwota odpisów amortyzacyjnych: 13 375 zł : 12 m-cy = 1114,58 zł.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Stan początkowy: Wn konta Środki trwałe kwota 450 000 zł i Wn konta Środki trwałe w budowie kwota 85 000 zł

Ewidencja księgowa będzie następująca:

1. PK – zwiększenie wartości początkowej budynku kwota 85 000 zł: strona Wn konta Środki trwałe oraz strona Ma konta Środki trwałe w budowie;

2. PK – miesięczny odpis amortyzacyjny od zwiększonej wartości środka trwałego kwota 1114,58 zł: strona Wn konta Amortyzacja oraz strona Ma konta Umorzenie środków trwałych.

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

- Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),

- Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA