REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik nie zapłaci PIT od dotacji na niepubliczne przedszkole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacja na niepubliczne przedszkole w 2016 r. wolna od PIT /fot. Sxc.hu
Dotacja na niepubliczne przedszkole w 2016 r. wolna od PIT /fot. Sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa, w 2016 roku podatnik nie zapłaci podatku PIT od otrzymanego od gminy dofinansowania (dotacji) działalności przedszkola niepublicznego prowadzonego przez osobę fizyczną.

Dotacja na niepubliczne przedszkole wolna od PIT

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, podatnik nie zapłaci podatku dochodowego od dotacji – w rozumieniu przepisów o finansach publicznych – otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów JST. Przez ostatnie lata powyższe wyłączenie takiej dotacji potwierdzał Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, m.in. w piśmie z 31 marca 2014 r. na rok 2014, czy z 17 lutego 2015 r. na rok 2015 r. Ta sama izba wydała kolejną w tej sprawie interpretację indywidualną z 7 grudnia 2015 r. o sygn. ILPB1/4511-1-1497/15-2/AMN, w której zaznacza, że wyłączenie obowiązuje i w tym roku.

REKLAMA

O przyznaniu dotacji decyduje otwarty konkurs ofert ogłaszany odpowiednio przez wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, a przystąpienie do niego umożliwia złożenie zobowiązania do przestrzegania warunków ustawy o systemie oświaty warunków oraz podanie liczby przedszkolaków. Dotacja wpływa na konto bankowe niepublicznego przedszkola w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca. Można ją przeznaczyć m.in. na pokrycie bieżących kosztów, wynagrodzenie prowadzącego przedszkole, jeśli jest np. jego dyrektorem czy na zakup sprzętu – dydaktycznego, rekreacyjnego, sportowego.

Wydatki na firmowe przedszkole w kosztach uzyskania przychodu od 2016 roku

Przypomnijmy, że aby nie zapłacić PIT-u, dotacja musi jednocześnie spełniać warunki zawarte w ustawie o finansach publicznych oraz pochodzić ze środków publicznych (np. z urzędu miasta) - jak podkreśla fiskus, te dwa elementy są wystarczające, aby mówić o zwolnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki otrzymania dotacji

Art. 90 ust. 1 i 1b ustawy o systemie oświaty mówi, że przedszkola niepubliczne (w tym specjalne), mogą otrzymać dotację z budżetu gminy na każdego ucznia w wysokości 100% bieżących wydatków przewidzianych na jednego ucznia w przedszkolach prowadzonych przez gminę (okrojonych o opłaty za wyżywienie oraz korzystanie z wychowania przedszkolnego, stanowiące dochód gminy). Mogą, o ile spełniają kilka warunków.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)


Przedszkole niepubliczne musi tak naprawdę działać jak przedszkole publiczne, a to oznacza, że po pierwsze, musi:

  • realizować programy, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  • zapewniać bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez co najmniej 5 godzin dziennie, ale nie krócej niż czas bezpłatnego nauczania, jaki obowiązuje w przedszkolach prowadzonych przez gminę,
  • przy rekrutacji dzieci kierować się zasadą powszechnej dostępności oraz
  • zatrudniać wykwalifikowanych nauczycieli.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2016 r.

Po drugie czesne nie powinno być wyższe niż opłaty ustalone dla przedszkoli państwowych przez radę gminy. Po trzecie wymaga się prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki – takiej, jaką prowadzą „budżetówki”. Kolejno trzeba też trzymać się maksymalnej liczby dzieci właściwiej dla przedszkola publicznego czy zapewnić podopiecznym pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

Jeśli nie spełniamy powyższych warunków, możemy liczyć na dotację na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie gminy wydatków bieżących ponoszonych na jednego przedszkolaka w przedszkolach publicznych (art. 90 ust 2b ww. ustawy).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA