REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na kurs szybkiego czytania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność szkoleniową w zakresie wdrażania procesów informatycznych. Wymaga to ode mnie czytania w krótkim czasie dużej ilości literatury fachowej. Dlatego postanowiłem zapisać się na kurs szybkiego czytania. Uważam, że znacznie ułatwi mi to świadczenie usług na możliwie najwyższym poziomie. Czy taki wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Ponieważ kurs szybkiego czytania ma bezpośredni związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, powinien stanowić dla Pana koszt uzyskania przychodu. Organy podatkowe stoją jednak na stanowisku, że wydatki poniesione na kurs szybkiego czytania nie są kosztem uzyskania przychodu. Ich zdaniem szybkie czytanie jest umiejętnością, którą podatnik może wykorzystywać nie tylko w pracy zawodowej, ale również w życiu prywatnym. Dlatego podejmując decyzję o zaliczeniu wydatku na kurs szybkiego czytania do kosztów uzyskania przychodów, musi się Pan liczyć ze sporem z urzędem skarbowym. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Aby odpowiedzieć na Pana pytanie, należy odwołać się do definicji kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z ogólną regułą tego rodzaju kosztami są tylko takie wydatki, które wpływają na osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Poniesiony wydatek nie może też znajdować się w tzw. katalogu negatywnym, tj. katalogu wydatków, które przez ustawodawcę zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof). W praktyce oznacza to, że każdy wydatek poniesiony przez podatnika wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalnością działania dla osiągnięcia przychodu.

REKLAMA

W katalogu wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, nie zostały wymienione wprost wydatki na kurs szybkiego czytania. Nie oznacza to jednak, że w każdym wypadku tego rodzaju wydatki stanowią koszt prowadzonej działalności. Jak podkreślają organy podatkowe, w przypadku kwalifikowania do kosztów wydatków na różnego rodzaju szkolenia i kursy to na podatniku będzie spoczywał obowiązek wykazania związku tych wydatków z prowadzoną działalnością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez wątpienia w Pana przypadku kurs szybkiego czytania ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dzięki niemu będzie Pan mógł szybciej przyswajać fachową wiedzę. Niewątpliwie wpłynie to na jakość świadczonych usług, a w konsekwencji na zwiększenie przychodów. W związku z tym wydatek tego rodzaju powinien dla Pana stanowić koszt uzyskania przychodów.

REKLAMA

Niestety, wśród organów podatkowych można znaleźć stanowiska odmawiające podatnikom prawa do zaliczania do kosztów wydatków na kursy szybkiego czytania. Zdaniem organów szybkie czytanie jest umiejętnością, którą podatnik może wykorzystywać nie tylko w pracy zawodowej, ale również w życiu prywatnym. Jako przykład można przytoczyć pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald z 28 marca 2006 r., nr AD-IB/415/2/2006, w którym czytamy:

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, że ukończenie kursu szybkiego czytania jest warunkiem bezwzględnym i koniecznym do funkcjonowania Pani firmy, jak również do zachowania źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia ksiąg. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, ukończenie przez Panią ww. kursu może przyczynić się do uzyskania przez Panią korzyści nie tylko w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale przede wszystkim na innych płaszczyznach. Oznacza to zatem, iż poniesiony przez Panią wydatek jest rodzajem wydatku osobistego, niezwiązanego bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą. W świetle powyższego wydatki ponoszone przez Panią na kurs szybkiego czytania nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej (...).

Podatniczka, która wystąpiła o wydanie przytoczonej interpretacji, twierdziła, że ukończenie takiego kursu ma związek z prowadzoną przez nią działalnością, ponieważ stale rośnie ilość przepisów, które musi przyswoić. Wskazała, że uczestnictwo w kursach szybkiego czytania przyczynia się do świadczenia usług na wyższym poziomie, a nabyte przez nią umiejętności spowodują szybsze przyswajanie wiedzy, co z kolei wygeneruje przychody.

 

Nie można zgodzić się z tak kategorycznym stanowiskiem organów podatkowych w tej sprawie. Praktyka pokazuje, że w wielu sytuacjach podatnicy korzystają ze zdobytych w ramach prowadzonej działalności umiejętności lub przedmiotów również w życiu prywatnym. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy miejscem prowadzonej działalności jest dom lub mieszkanie podatnika. W takich przypadkach często zdarza się, że podatnik korzysta ze sprzętu firmowego (komputer, drukarka) w celach prywatnych. Czy to, że sporadycznie wykorzysta firmowy komputer do przejrzenia np. niektórych stron internetowych, powoduje konieczność wyrzucenia wydatków poniesionych na zakup tego sprzętu z kosztów uzyskania przychodów? Odpowiedź jest negatywna. Zezwalając podatnikom na zaliczanie do kosztów wydatków na sprzęt komputerowy kupiony na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, organy podatkowe w ogóle nie poruszają tej kwestii.

Musi się Pan więc liczyć z tym, że zaliczając przedmiotowe wydatki do kosztów uzyskania przychodu, może się Pan narazić na spór z organem podatkowym. Warto też w tej sprawie zwrócić się o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

VAT

W załączniku nr 4 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz usług zwolnionych z tego podatku, pod poz. 7 wymieniono usługi w zakresie edukacji, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80. Zwolnienie to obejmuje wszystkie usługi edukacyjne, także usługi szkolnictwa dla dorosłych i pozostałe formy kształcenia, które nie kończą się uzyskaniem świadectwa honorowanego przez urzędy państwowe. Jeżeli zatem nabyte przez Pana usługi zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania o symbolu ex 80, czyli usług w zakresie edukacji, to świadczący je podmiot na wystawionej dla Pana fakturze nie naliczył VAT. Jeśli usługodawca nie prowadził oprócz działalności edukacyjnej innej działalności opodatkowanej VAT, mógł Pan otrzymać od niego tylko rachunek. W związku z tym nie przysługuje Panu prawo do odliczenia VAT od nabytych usług.

Księgi rachunkowe

Koszty szkoleń (w momencie ich poniesienia) powinny być ewidencjonowane w ciężar kosztów działalności operacyjnej.

Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”

Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”, ew. konto 100 „Kasa”, ew. konto 230 „Pozostałe rozrachunki”.

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA