Dodatkowo zniesiono konieczność zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze składania deklaracji podatkowej przez Internet. Podatnik będzie jedynie jednorazowo składał naczelnikowi US pełnomocnictwo do przesyłania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Ponadto podatnik rozliczający się z fiskusem przez Internet zostanie zwolniony z opłaty skarbowej, którą dotychczas musiał uiszczać.
Ustawa wchodzi w życie w dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wprowadzenie zmian wymaga wydania przez ministra finansów odpowiedniego rozporządzenia. Brak vacatio legis umożliwi podatnikom złożenie PIT-ów jeszcze za rok 2008.
Dotąd istniała możliwość składania deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych drogą elektroniczną (mailem). Z tym, że deklaracje trzeba podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym. A za zestaw do takiego podpisu trzeba zapłacić ok. 400 zł rocznie. Większości zwykłych PIT-owców to się nie opłaca.
Ministerstwo Finansów na stronach serwisu www.e-deklaracje.gov.pl udostępniło formularz interaktywny PIT-37, który umożliwia złożenie zeznania bez koniczności opatrywania go bezpiecznym kwalifikowanym podpisem elektronicznym wraz z załącznikami: PIT/O, PIT/D, PIT 2K.
PIT-37 do pobrania (i złożenia drogą elektroniczną bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego)
reklama
reklama
Instrukcja wypełniania interaktywnego formularza PIT-37 za 2008 rok i składania go przez internet
Broszura informacyjna do PIT-37, PIT/O, PIT-2K, PIT/D
W celu wysłania PIT-37 bez podpisu kwalifikowanego należy: 1. Zapoznać się z instrukcjami 2. Pobrać i zainstalować oprogramowanie Adobe Reader oraz wtyczkę (plugin) 3. Pobrać interaktywny formularz PIT-37 4. Wypełnić formularz i wysłać dane z formularza. |
Dowodem i potwierdzeniem terminu złożenia zeznania podatkowego jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które każdy użytkownik systemu otrzyma po prawidłowym wypełnieniu i przesłaniu formularza zeznania.
Uwaga! Korekty zeznania złożonego elektronicznie należy nadal składać w formie papierowej.
Małżonkowie, którzy będą chcieli się rozliczyć wspólnie, muszą jednak wypełnić i złożyć do US papierowy druk UPL-1 – upoważnienie małżonka do podpisania deklaracji. Jeśli pełnomocnictwo jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Będzie ono skuteczne, aż do odwołania (drukiem OPL-1).
Składane zeznanie roczne będzie weryfikowane pod względem poprawności rachunkowej.