REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć straty z funduszy inwestycyjnych - PIT-y 2008

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
PIT 2008
PIT 2008
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W latach ubiegłych inwestowałem w różnego rodzaju fundusze inwestycyjne. Niektóre moje inwestycje w fundusze przyniosły zyski, a inne straty. Czy uzyskany dochód z udziału w funduszu kapitałowym mogę pomniejszyć o straty jakie poniosłem? Czy poniesioną stratę w funduszach kapitałowych (inwestycyjnych) mogę jakoś odliczyć?

NIE

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT, od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 19%.

Opodatkowany jest dochód, czyli uzyskany przychód w następstwie umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, pomniejszony o koszty uzyskania przychodu. Z uwagi na treść art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodu są tu wydatki na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Z powstałego w ten sposób obowiązku podatkowego podatnik nie rozlicza się samodzielnie. Jak stanowi bowiem art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, towarzystwo funduszy inwestycyjnych (jako płatnik) powinno obliczyć, pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek do właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.

Polecamy: Amortyzacja podatkowa

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto płatnik obowiązany jest złożyć we właściwym urzędzie skarbowym roczną deklarację PIT-8AR, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, zgodnie z treścią art. 42 ust. 1a ustawy o PIT.

Ale czy można odliczyć od dochodu straty z inwestycji w fundusze? Niestety nie.

Co prawda w art. 9 ust. 3 ustawy o PIT zawarto zasadę, która pozwala na odliczenie straty.

REKLAMA

Zgodnie z tym przepisem poniesioną stratę z danego źródła przychodów można odliczać od dochodu z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Jednak nie można rocznie odliczyć więcej niż 50% tej straty.

Tak np. możemy rozliczać podatkowo straty z własnych inwestycji giełdowych, rozliczanych samodzielnie w PIT-38. Straty możemy również odliczać z samodzielnego obracania udziałami w spółkach kapitałowych poza giełdą.

Jednak nie możemy zastosować tej zasady do strat z funduszy inwestycyjnych. W art. 30a ust. 5 ustawy o PIT zawarty jest zakaz odliczania straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Dochodu z udziału w funduszu kapitałowym nie można zatem pomniejszyć o straty z tytułu udziału w funduszu kapitałowym ani o inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, poniesione w roku podatkowym i w latach poprzednich.

Również z art. 9 ust. 6 ustawy o PIT wynika, że strat z funduszy inwestycyjnych nie da się odliczyć na zasadach określonych w art. 9 ust. 3. Nie zostały bowiem w nim wymienione straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

W okresie koniunktury:
10 stycznia 2007 r. - wartość jednostki uczestnictwa 50,00 zł,
10 października 2007 r. - wartość jednostki uczestnictwa 70,00 zł.

Podatnik nabył 2 tys. jednostek uczestnictwa 10 stycznia 2007 r., poniósł koszt w wysokości 100 000,00 zł. 10 października 2007 r. zlecił umorzenie jednostek, w związku z czym uzyskał przychód w wysokości 140 000,00 zł.

Osiągnął więc dochód w kwocie 40 000,00 zł. Od dochodu tego fundusz inwestycyjny pobrał i odprowadził do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek według stawki 19-proc., tj. w kwocie 7 600,00 zł.

W okresie kryzysu finansowego:
10 lutego 2008 r. - wartość jednostki uczestnictwa 40,00 zł,
10 grudnia 2008 r. - wartość jednostki uczestnictwa 25,00 zł.
Podatnik, nabywając 2 tys. jednostek uczestnictwa w lutym, poniósł koszt 80 000,00 zł. 10 grudnia 2008 r. zlecił sprzedaż jednostek, wobec czego uzyskał przychód w wysokości 50 000,00 zł. W wyniku ostatniej transakcji podatnik poniósł stratę w wysokości 30 000 zł.

Jeżeli nie powstał przychód, to nie pobiera się zryczałtowanego podatku. Ponadto niestety straty tej nie można odliczyć w latach następnych.

Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA