NIP czy PESEL w PIT-11 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów - PIT 2011

Co wpisać w PIT-11?
Zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników płatnicy i inkasenci podatków i niepodatkowych należności budżetowych są obowiązani żądać od podatników podania identyfikatora podatkowego i podawać go organom podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy podatkowe lub celne.
Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ww. ustawy, w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy na żądanie płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.
Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy powinni poinformować płatnika podatku (pracodawcę) o swoim identyfikatorze podatkowym, natomiast płatnik podatku w informacji PIT-11 powinien wykazać wskazany przez podatnika identyfikator podatkowy.
Od 1 września 2011 r., zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, istnieją dwa identyfikatory podatkowe, tj.:
- numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług,
- NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, tj. przypadku:
a. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL prowadzących działalność gospodarczą,
b. osób fizycznych objętych rejestrem PESEL będących podatnikami podatku od towarów i usług,
c. osób fizycznych nieobjętych rejestrem PESEL, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami,
d. płatników podatków,
e. płatników składek na ubezpieczenia społeczne,
f. płatników składek na ubezpieczenie zdrowotne,
g. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.
Tym samym jeżeli osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL spełnia którykolwiek z warunków (litery a-f) to jako identyfikator podatkowy powinna podawać NIP. Natomiast, jeżeli żadnego z wyżej wymienionych warunków nie spełnia, to jako identyfikator podatkowy powinna podać swój numer PESEL.
Pracownik nie poinformował pracodawcy, że dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą i posługuje się NIP. Jak powinien zachować się pracodawca, a jak pracownik?
Mając na uwadze powyższe regulacje prawne, jak również praktyczne względy, w tym brak skutecznej możliwości weryfikacji przez płatnika aktualności identyfikatora podatkowego osoby, wobec której płatnik ma obowiązek wystawić informację PIT‑11 należy przyjąć, że płatnik może żądać podania przez podatnika identyfikatora podatkowego. Jednocześnie płatnik nie może badać statusu podatkowo-płatniczego pracowników.
Jeżeli podatnik nie poinformuje płatnika (pracodawcy), o tym, że jego właściwymi identyfikatorem podatkowym jest NIP, to płatnik (pracodawca) w informacji PIT-11 powinien podać numer PESEL jako identyfikator podatkowy pracownika.
Ważnym jest, aby płatnik (pracodawca) wskazał któryś z ww. identyfikatorów podatkowych w celu zapewnienia jednoznacznej identyfikacji podatnika przez organ podatkowy
Przepisy ustawy Kodeks karny skarbowy nie przewidują sankcji karnych za podanie przez płatnika identyfikatora podatkowego podatnika, który jest niezgodny ze stanem rzeczywistym (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub NIP zamiast numeru PESEL). Nie przewidują również sankcji karnych dla podatnika za nie poinformowanie płatnika o obowiązującym identyfikatorze podatkowym (tj. NIP /numer PESEL).
Resort finansów obiecał, że do urzędów skarbowych trafią wytyczne, aby nie nakładać kar na płatników za błędnie podany identyfikator w PIT-11, a także w sytuacji, gdy płatnik wypełni PIT-11 na druku ubiegłorocznym. Czy takie pismo zostało już wysłane i co dokładnie z niego wynika?
Tak, takie zalecenia zostały przesłane do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Naczelników Urzędów Skarbowych. Ministerstwo Finansów zaleciło racjonalne podejście do podatników i płatników
w kontekście stosowania i wdrażania zmian zasad identyfikacji podatkowej i aktualizacji przez nich danych ewidencyjnych, w tym również:
- nie wzywania płatników w przypadku podania przez nich w informacji PIT-11 nieaktualnego identyfikatora podatkowego podatnika (pracownika), pod warunkiem, iż dane podane przez płatnika umożliwiają identyfikację tego podatnika,
- uznania za prawidłowe zastosowanych wzorów for mularzy PIT‑11, jeżeli są one składane na nieobowiązujących drukach, a ich jedyną wadą miałyby być kwestie z zakresu zastosowanego identyfikatora podatkowego podatnika, dla którego wystawiono PIT‑11.
Jaki identyfikator podatkowy w zeznaniu ma wpisać cudzoziemiec, który pracował w Polsce i musi te dochody rozliczyć w polskim urzędzie skarbowym?
Właściwym identyfikatorem podatkowym dla osoby fizycznej, która nie jest objęta rejestrem PESEL, a na podstawie odrębnych ustaw posiada status podatnika, jest NIP.
Czy podatnik, poza zatrudnieniem na etacie prowadzi firmę opodatkowaną karta podatkowa, powinien powiadomić pracodawcę, że jego identyfikatorem podatkowym jest NIP?
Tak, jeżeli płatnik (pracodawca) zwróci się do tego pracownika o podanie jego identyfikatora podatkowego, to powinien on (pracownik), zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, wskazać płatnikowi (pracodawcy), że jego identyfikatorem jest NIP.
Źródło: Izba Skarbowa w Szczecinie
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?
Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!
Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.
Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.
Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.
Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?
Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?
Komentarze(0)
Pokaż: