REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?
Jak odzyskać podatek dochodowy z Niemiec?

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracowaliśmy lub planujemy pracować legalnie w Niemczech, powinniśmy zapoznać się z procedurą związaną ze zwrotem nadpłaconego tam podatku. Możemy próbować odzyskać pieniądze samodzielnie lub zwrócić się o pomoc do profesjonalnej firmy, zajmującej się zwrotem podatku nadpłaconego w niemieckim urzędzie skarbowym. Z obserwacji Euro-Tax.pl wynika, że na jednego polskiego emigranta pracującego w Niemczech w ciągu trzech miesięcy przypada przeciętnie 900 euro nadpłaconego podatku, który można odzyskać.

Zgromadzenie dokumentów potwierdzających wysokość zaliczek

Dokumentami potwierdzającymi wysokość zaliczek pobranych na podatek w Niemczech są: zaświadczenie podatkowe – Lohnsteuerbescheinigung i karta podatkowa – Lohnsteuerkarte.

Autopromocja

Oba zaświadczają całkowite zarobki uzyskane w trakcie roku podatkowego. Lohnsteuerbescheinigung zawiera jednak tylko zarobki uzyskane u jednego pracodawcy i jeżeli wciągu roku istniało kilka stosunków pracy, to powinny istnieć osobne zaświadczenie od każdego z nich.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek

Za to na Lohnsteuerkarte mogą być dopisywane zarobki uzyskane w kolejnych firmach. Trzeba jednak zaznaczyć, że już od kilku lat karty podatkowe wychodzą z użycia, ze względu na wprowadzenie systemu elektronicznego przekazywania danych o zarobkach do urzędu skarbowego i brak karty podatkowej to dziś już raczej reguła niż wyjątek.

W sytuacji gdy nie posiada się karty podatkowej czy zaświadczenia o zarobkach można rozliczyć się na podstawie odcinków z wypłat - Abrechnung der Brutto-Netto-Bezuge. Wymienione odcinki mogą być otrzymywane miesięcznie lub tygodniowo, zależy to bowiem od częstotliwości otrzymywanych wypłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczyć należy również, że nie potrzebne są wszystkie kwity, wystarczą dwa ostatnie, najbardziej skrajne z końca pracy.

Zebranie dokumentów poświadczających prawo do ulgi

Szczególnie w przypadku wyższych zarobków, konieczne będzie zebranie dokumentów, które będą poświadczały prawo do uzyskania ulg podatkowych – przysługują tylko wtedy jeśli pracowaliśmy w Niemczech dłużej niż 183 dni.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Najczęściej są to takie dokumenty jak zaświadczenie o stanie rodzinnym, kopie zameldowania z miejsca pobytu w Niemczech oraz kilka innych dokumentów zależnie od indywidualnej sytuacji pracownika i ulg podatkowych, o które się występuje. Jeśli pobieraliśmy zasiłek rodzinny, tzw. Kindergeld, również powinniśmy zebrać związane z tym dokumenty.

Pamiętajmy o spójności danych, które przekazujemy

Zawsze musimy pamiętać o zachowaniu spójności naszych danych personalnych. W przypadku zmiany nazwiska – wszystkie dokumenty muszę być podpisane tym samym nazwiskiem, które widnieje na Lohnsteuerkarte, Lohnsteuerbescheinigung.

Ponadto musimy zebrać informacje o dochodach w Polsce lub innych krajach. Niezbędna jest również historia naszego zatrudnienia, daty rozpoczęcia i zakończenia pracy oraz nazwa i adres pracodawcy.

Wypełnienie zaświadczenia

Gdy mamy już wszystkie dane i dokumenty powinniśmy wypełnić „Zaświadczenie dla krajów UE/EOG zagranicznego organu podatkowego do zeznania podatkowego dot. podatku dochodowego”, które jest dostępne na stronach niemieckich Urzędów Skarbowych lub w specjalnych sekcjach przeznaczonych dla emigrantów na stronach internetowych tych urzędów.

Jeśli nie jesteśmy pewni, jakie formularze musimy wypełnić, albo gdy dany formularz nie jest dla nas w pełni zrozumiały, nie powinniśmy ryzykować. Lepiej poproś o pomoc specjalistę, bo źle wypełniony wniosek może wydłużyć czas oczekiwania nawet o kilka miesięcy lub przekreślić szanse na odzyskanie pieniędzy.

Do kogo zwrócić się o pomoc?

Jeżeli nie mamy czasu na wypełnianie dokumentów lub nie wiemy jak to zrobić, lepiej zwróćmy się do firmy wyspecjalizowanej w zwrocie podatku z zagranicy, np. Euro-Tax.pl lub Cuf.com.pl.

Konsultanci wypełnią za nas wszystkie niezbędne formalności, postarają się pozyskać brakujące dokumenty od naszego pracodawcy i będą kontaktować się w naszym imieniu z zagranicznymi urzędami skarbowymi. W dobie internetu możesz również poszukać pomocy w sieci i znaleźć odpowiedniego doradcę.

Autopromocja

Wypełnij stosowne formularze i zgłoś się do firmy za pośrednictwem strony internetowej, wypełniając formularz kontaktowy. Konsultanci zadzwonią do nas i powiedzą co dalej robić. Wybierzmy firmę, która weźmie od nas wynagrodzenie dopiero po odzyskaniu naszego podatku, bo wtedy zależy jej tak jak nam na jak najszybszym zwrocie.

Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć 15% wartości wnioskowanej kwoty.

Do kiedy masz czas?

Wnioski możemy składać przez cały rok. W Niemczech zwrot podatku przysługuje nie tylko za pracę wykonaną w ubiegłym roku, ale nawet do 4 lat wstecz. Im wcześniej jednak rozpoczniemy procedurę zwrotu, tym szybciej otrzymamy pieniądze.

Autopromocja

Polecamy: Serwis PIT

Polecamy: Serwis CIT

Ile trzeba czekać na pieniądze?

Cała procedura zwrotu podatku trwa średnio od trzech miesięcy do pół roku. Czas oczekiwania często zależy od tego, w jaki sposób przygotujesz wszystkie wnioski i dokumenty. Możliwość zwrotu uzależniona jest również od prawa podatkowego w danym kraju i wysokości kwot zwolnionych od opodatkowania.

Andrzej Jasieniecki, prezes Euro-Tax.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Morawiecki: klin podatkowy w Polsce jest najniższy wśród wszystkich unijnych krajów OECD

    Klin podatkowy w Polsce w większości kategorii jest najniższy wśród wszystkich unijnych krajów OECD - powiedział dzisiaj w Sejmie premier Mateusz Morawiecki, odpowiadając na pytania posłów. Wskazał także, że w ostatnich ośmiu latach samorządy odnotowały przyrosty z tytułu PIT i CIT.

    Jak sprawdzić, czy pracodawca zgłosił pracownika do ubezpieczeń i czy odprowadza za niego składki do ZUS?

    Odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS za swoich pracowników jest obowiązkiem pracodawcy, podobnie jak zgłoszenie zatrudnionych do tych ubezpieczeń. Jak sprawdzić, czy te obowiązki pracodawca wykonuje? Można to zrobić na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub po złożeniu wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Karuzela VAT. Oszustwo podatkowe męża nie implikuje winy żony

    Karuzela VAT. "Dostęp małżonki do wspólnego konta z mężem, historii przelewów i zgromadzonych na nim środków, nie oznacza, że można jej przypisać popełnienie przestępstwa oszustwa podatkowego, o które oskarżony jest jej mąż. Nie przesądzają o tym także kontakty męża z firmą, w której jest zatrudniona" – orzekł sąd okręgowy w Warszawie w opublikowanym w dniu 27 września 2023 r. wyroku z dnia 9 sierpnia 2023 r.

    50 tys. USD za 1 bitcoina w styczniu 2024 roku? To możliwe, i to może nie być koniec wzrostów

    Wielu analityków rynkowych prognozuje, że cena bitcoina może osiągnąć poziom 50 tys. dolarów do stycznia 2024 roku. Ale ma to być tylko początek dużych wzrostów. Obecny spadek kursu tej kryptowaluty nie zmienia przewidywań, że przed bitcoinem otwiera się nowy rozdział życia. Przełom ma nastąpić w styczniu przyszłego roku i wówczas cyfrowa waluta będzie jeszcze bardziej zyskiwała na wartości.

    Tabela kursów średnich NBP z 11 grudnia 2023 roku - nr 239/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 11 grudnia 2023 roku - nr 239/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3366 zł.

    Zerowy VAT na żywność w 2024 roku - skutki dla budżetu

    Obniżenie stawki VAT na żywność do 0 proc. do końca marca 2024 roku zmniejszy wpływy budżetowe o 2 mld 745 mln zł - poinformowano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) załączonych do rozporządzenia.

    KSeF 2023/2024. Nadawanie uprawnień większej liczbie pracowników [Komunikat MF]. Samofakturowanie, biura rachunkowe, JST i jednostki wewnętrzne

    Jak nadawać uprawnienia do KSeF większej liczbie pracowników? Uwierzytelnienie i autoryzacja w KSeF zapewnia podatnikowi pełen zakres uprawnień. Ministerstwo Finansów informuje, że poza podatnikiem w systemie może działać podmiot uprawniony przez tego podatnika, np. biuro rachunkowe lub konkretna osoba fizyczna. Korzyści jakie otrzymuje podatnik po uwierzytelnieniu to możliwość przeglądania, wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych. 

    Kiedy 12,5% od najmu?

    Ryczałt z tytułu najmu, od nadwyżki ponad 100 tys. zł przychodu, wynosi 12,5%. Jednak w przypadku osiągania przychodów z wynajmu przez małżonków obowiązuje limit łączny w wysokości 200 tys. zł, czyli dla każdego małżonka po 100 tys. zł. Limity te będą mały zastosowanie także w 2024 roku.

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych do 200 tys. zł

    Szybsze rozliczanie inwestycji i podwyższenie limitu odpisów amortyzacyjnych. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych i od osób fizycznych. Nowelizacja ma umożliwić przedsiębiorcom szybsze rozliczenie poniesionych wydatków inwestycyjnych. W projekcie proponuje się również podwyższenie do 200 tys. zł limitu odpisów amortyzacyjnych.

    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    REKLAMA