REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metoda wyłączenia z progresją jako metoda unikania międzynarodowego podwójnego opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Tarabasz - aplikant adwokacki
Metody unikania podwójnego opodatkowania - metoda wyłączenia z progresją
Metody unikania podwójnego opodatkowania - metoda wyłączenia z progresją

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku uzyskania dochodów zagranicą wysokość podatku zapłaconego w kraju uzależniona jest od zastosowanej w umowie międzynarodowej metody unikania podwójnego opodatkowania

Liczbę stosowanych metod unikania podwójnego opodatkowania możemy ograniczyć do dwóch podstawowych,(pozostałe zaś są jedynie ich wariantami):

REKLAMA

- wyłączenia;

- oraz zaliczenia, (zwanej również metodą potrącenia, odliczenia lub kredytu podatkowego).

Przy czym metoda wyłączenia stosowna jest w Polsce w postaci wyłączenia z progresją. Metoda wyłączenia z progresją jest wariantem metody wyłączenia, która  w teoretycznej postaci polega na tym, że państwa (strony umowy) rezygnują z własnego roszczenia podatkowego w stosunku do dochodu, który podlega opodatkowaniu w drugim państwie. Tym samym dochód ze źródeł przychodu położonych zagranicą jest zwolniony z opodatkowania w państwie rezydencji.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wyłączenie z progresją polega na tym, że państwo rezygnacji zastrzega sobie prawo do uwzględniania wysokości dochodów zagranicznych dla potrzeb ustalenia stawki podatkowej.  W polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania metodę  wyłączenia z progresją stosuje się  w umowach  między innymi z Francją i Niemcami.

Metodę wyłączenia z progresją przewidują między innymi umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z następującymi państwami: Albanią, Austrią, Chinami, Chorwacją, Cyprem, Czechami, Danią, Estonią, Francją, Finlandią, Grecją, Hiszpanią, Indonezją, Irlandią, Japonią, Kanadą, Kuwejtem, Litwą, Luksemburgiem, Łotwą, Niemcami, Norwegią, Portugalią, Republiką Południowej Afryki, Rumunią, Słowacją, Słowenią, Szwecją, Tunezją, Turcją, Ukrainą, Węgrami, Wielką Brytanią i Irlandią Północną oraz Włochami.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

W praktyce mechanizm metody wyłączenia z progresją wygląda następująco:

Przykład

W 2008 r. osoba objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym uzyskała w swoim kraju dochód w wysokości 30 tys. zł, za granicą natomiast 60 tys. zł.

Krok 1:

Sumujemy dochody z kraju i zagranicy: 30 tys. zł + 60 tys. zł = 90 tys. zł

Krok 2:

Obliczamy podatek na ogólnych zasadach

20177,65 + 40% (90 000 – 85 528) = 20 177,65 +40% ×4472 = 21 966,45

Krok 3:

Ustalamy jaki procent stanowi tak obliczona kwota w ogólnej sumie dochodów (tzw. Globalną stopę procentowa)

90 000 – 100%

21 966,45 – X

X = 24 %

Krok 4:

Tak wyliczoną stopę stosujemy do opodatkowania dochodu osiągniętego w kraju

 24 % × 30 000 zł = 7200 zł

W zasadzie w metodzie wyłączenia z progresją nie mamy do czynienia z opodatkowaniem dochodu zagranicznego, ale jego wielkość wpływa na wysokość podatku zapłaconego w kraju.

REKLAMA

W ten sposób, podatek nakładany w państwie stosującym metodę wyłączenia z progresją, dotyczy wprawdzie tylko tego dochodu, który jest uzyskany w tym państwie, lecz stawka opodatkowania, która jest zastosowana dla tego dochodu jest ustalana jako wypadkowa sumy wszystkich dochodów.

Stosowanie tej metody, uzasadnione jest wymogiem równomiernego rozłożenia obciążeń podatkowych, albowiem w przypadku zastosowania wyłączenia pełnego, opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą, byłoby niższe, niż poziom opodatkowania dochodów uzyskanych ze źródeł wewnętrznych.

Zastosowanie metody wyłączenia z progresją, pozwala uzyskać pożądaną równomierność opodatkowania, oraz powoduje, iż w państwie siedziby mamy do czynienia z mniejszym uszczerbkiem wpływów z tytułu podatków.

Pomimo wyłączenia dochodu uzyskanego zagranicą z opodatkowania w państwie siedziby, do dochodu „krajowego” stosujemy wyższą stawkę, odpowiadającą dochodowi całkowitemu (zarówno „krajowemu” jak i „zagranicznemu”).

Z punktu widzenia podatnika jest to metoda bardziej korzystna niż metoda zaliczenia. Jest to spowodowane tym, że podatek płacony jest tylko od dochodu uzyskanego w państwie siedziby (dochód uzyskany za granicą ma jedynie wpływ na ustalenie stawki).

Metoda ta ma dla podatnika jeszcze jedną ważną zaletę. Chodzi mianowicie o to, że ulgi podatkowe przyznane przez państwo źródła dla inwestorów mających siedzibę w drugim państwie, są korzyścią samego inwestora. Wydaje się to oczywiste ale nie jest tak przy zastosowaniu metody zaliczenia.

Metoda wyłączenia z progresją ma niewątpliwie jedno ograniczenie, o którym należy pamiętać. Stosowanie tej metody jest bowiem uzasadnione tylko w przypadku, gdy w państwie stosującym wyłączenie dotyczy to podatków o progresywnej stawce podatkowej.

Gdy natomiast mamy do czynienia z podatkami o proporcjonalnej (liniowej) stawce podatkowej, stosowanie metody wyłączenia z progresją mija się z celem ponieważ osiągniemy ten sam cel stosując metodę wyłączenia pełnego.

Podstawa prawna:  Art. 3, art. 27 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA