REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

29 października 2020 r. przedstawiciele Polski oraz Holandii podpisali protokół do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ("UPO"). Nowy protokół ma na celu eliminowanie podwójnego opodatkowania w odniesieniu do podatków objętych UPO w tym braku opodatkowania lub obniżonego opodatkowania, poprzez uchylanie się lub unikanie opodatkowania. Z uwagi na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Klauzula PPT oraz klauzula nieruchomościowa

Protokół wprowadza środki mające na celu zapobieganie niewłaściwemu wykorzystaniu polsko-holenderskiej UPO. Stanowią one tzw. minimalny standard MLI.  Zarówno klauzula PPT, jak i klauzula nieruchomościowa będą miały zasadniczy wpływ na struktury biznesowe i inwestycyjne do których stosuje się postanowienia polsko-holenderskiej UPO.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów protokół wprowadza:

  • ogólną klauzulę umowną przeciwko unikaniu opodatkowania tzw. klauzulę głównego celu (PPT)1
  • klauzulę nieruchomościową,
  • przepisy dotyczące stałego zakładu (Permanent Establishment),
  • klauzulę transparentnego podmiotu,
  • rozbudowanie zasad ustalania rezydencji podatkowej osób innych niż osoby fizyczne posiadające podwójną rezydencję podatkową.

REKLAMA

Klauzula PPT nakłada na organy podatkowe obowiązek zbadania, przy uwzględnieniu wszystkich istotnych faktów i okoliczności, czy uzyskanie korzyści podatkowej było jednym z głównych celów utworzenia danej struktury lub zawarcia transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie danej korzyści podatkowej. Największa wątpliwość dotyczy pierwszego elementu badania, czy badania potencjalnego nadużycia zapisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Bowiem jednym z głównych celów każdej struktury lub transakcji jest uzyskanie korzyści wynikającej bezpośrednio lub pośrednio z danej UPO. Gdy organy podatkowe ustaliły, że jednym z głównych celów danej struktury lub transakcji było uzyskanie korzyści podatkowej, podatnik w określonych przypadkach może nadal uzyskiwać korzyści podatkowej. Konieczne jest przy tym ustalenie, że z postanowień danej UPO wynika, że w tych właśnie okolicznościach  przyznanie korzyści jest zgodne z jej celem i przeznaczeniem. 

Druga część PPT może być postrzegana jako linia podziału pomiędzy strukturami lub transakcjami, których głównym celem jest uzyskanie korzyści podatkowej, a tymi, które jej nie przewidują. W praktyce, spory z organami podatkowymi mogą dotyczyć holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych.

Z uwagi na to, że treść protokołu nie została jeszcze opublikowana nie jest znany nadal zakres stosowania klauzuli nieruchomościowej. W ramach Konwencji MLI klauzula nieruchomościową ma zastosowanie, jeżeli w dowolnym momencie w okresie 365 dni poprzedzających zbycie udziałów zostanie osiągnięty odpowiedni próg wartościowy  transakcji. Natomiast zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami krajowymi, zasadą jest testowanie statusu spółki nieruchomościowej na ostatni dzień miesiąca poprzedzający daną transakcję. Niezależnie od tego, w którym momencie próg wartościowy spółki nieruchomościowej będzie sprawdzany, wprowadzenie klauzuli nieruchomościowej wpłynie zapewne na bezpośrednich i pośrednich właścicieli nieruchomości.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy nowy protokół zacznie obowiązywać ?

Kolejnym etapem procesu będzie ratyfikacja protokołu przez oba państwa. Z uwagi jednak na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Być może protokół będzie zawierał okres przejściowy, ale na tym etapie nie ma oficjalnego potwierdzenia.

Skutki zmian. O co trzeba zadbać?

Podpisany protokół z pewnością będzie miał znaczący wpływ na istniejące polsko-holenderskie struktury inwestycyjne. W szczególności inwestorzy działający w ramach holenderskich struktur holdingowych będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych, będą musieli zweryfikować, czy zbycie udziałów spowoduje opodatkowanie zysków kapitałowych w Polsce. Należy również obserwować zmiany w zakresie polskiej klauzuli nieruchomościowej oraz definicji spółki nieruchomościowej przewidziane w ramach nowelizacji ustawy o CIT. 

REKLAMA

Dodatkowo, wszelkie zmiany własnościowe w holenderskich spółkach holdingowych, będących w posiadaniu polskich spółek nieruchomościowych mogą spowodować zainteresowanie polskich organów podatkowych, jeśli nie mają one charakteru inwestycyjnego oraz nie posiadają odpowiedniego stopnia istotności ekonomicznej. Chociaż ustalenia kanadyjskiego Federalnego Sądu Apelacyjnego w niedawno rozstrzygniętej sprawie Alta Energy (12 lutego 2020 r.) sugerują, że treść ekonomiczna transakcji nie może być rozumiana jako dodatkowy wymóg, który należy spełnić, aby uzyskać dostęp do korzyści podatkowej. Konieczne jest jednak przeanalizowanie, czy polskie organy podatkowe i sądy będą podążać tą drogą w ramach przyjętej klauzuli PPT.

1Art. 7 Konwencji MLI: Bez względu na postanowienia umowy, korzyść w niej przewidziana nie zostanie przyznana w odniesieniu do części dochodu lub majątku, jeżeli można racjonalnie przyjąć, mając na względzie wszelkie mające znaczenie fakty i okoliczności, że uzyskanie tej korzyści było jednym z głównych celów utworzenia jakiekolwiek struktury lub zawarcia jakiekolwiek transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie tej korzyści, chyba że ustalono, że przyznanie tej korzyści w danych okolicznościach byłoby zgodne z przedmiotem oraz celem odpowiednich postanowień umowy.

Agata Oktawiec, Partner w PwC Polska
Michał Małkiewicz, Senior Manager
Marta Pabiańska, Director
Błażej Kuźniacki, Deputy Director
PwC Polska

Rzeczywisty właściciel (beneficial owner): kluczowe aspekty w postępowaniach dot. podatku u źródła (WHT)
zapraszamy na webinarium
24 listopada 2020 r., godz. 12:00

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: Nowy JPK_VAT z kodami GTU

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA