REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycje giełdowe a podatki. Jakich informacji podatkowych oczekiwać od domu maklerskiego inwestując w Polsce i za granicą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Inwestycje giełdowe a podatki. Jakich informacji podatkowych oczekiwać od domu maklerskiego inwestując w Polsce i za granicą?
Inwestycje giełdowe a podatki. Jakich informacji podatkowych oczekiwać od domu maklerskiego inwestując w Polsce i za granicą?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Szybko następujące zmiany oraz szybko zmieniające się warunki ekonomiczne coraz częściej skłaniają nas do szukania nowych form inwestowania. Jedną z takich form jest inwestowanie w instrumenty finansowe, takie jak akcje, fundusze inwestycyjne czy ETF-y. Z reguły inwestujemy na Giełdzie Papierów Wartościowych, ale w ostatnim czasie daje się zauważyć rosnące zainteresowanie inwestycjami również na giełdach zagranicznych, w zagraniczne papiery wartościowe. Jednakże z inwestycjami wiążą się także obowiązki podatkowe. O ile dość jasno są one określone w przypadku inwestycji na polskiej giełdzie, o tyle obowiązki podatkowe, związane z inwestowaniem na giełdzie zagranicznej, wciąż budzą wiele wątpliwości. Termin na składanie deklaracji podatkowych w 2022 r., co do zasady, już minął. W tym kontekście można zatem, na spokojnie, przeanalizować najciekawsze aspekty związane z wystawianiem (bądź niewystawianiem) informacji PIT-8C przez polskich płatników, dot. zagranicznych papierów wartościowych oraz zagranicznych otwartych funduszy inwestycyjnych.

Zagraniczne papiery wartościowe

REKLAMA

Podstawową informacją, która daje nam podstawy do rozliczenia się z fiskusem, jest informacja PIT-8C. Otrzymujemy ją od domu maklerskiego, który w naszym imieniu realizuje zlecenia kupna i sprzedaży instrumentów finansowych. Z perspektywy polskich przepisów nie jest jasne czy polski dom maklerski, prowadzący rachunek papierów wartościowych i powiązany rachunek pieniężny, musi w PIT-8C wykazywać „transakcje zagraniczne”. Przepisy mówiące o składaniu informacji PIT-8C zawarte są w art. 39 ust. 3 ustawy o PIT i maja dość ogólny charakter:
„3. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a [czyli niebędącego polskim rezydentem podatkowym], urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 [tj. np. zysk ze sprzedaży papierów wartościowych], sporządzone według ustalonego wzoru.”

REKLAMA

Mając na uwadze powyższe, co do zasady, polskie domy maklerskie i w tym Wealthseed, przesyłają swoim klientom informację PIT-8C.  Wykazują w niej uzyskane przez Klienta kwoty ze zbycia papierów wartościowych (jako przychody opodatkowane PIT) oraz wydatki poniesione przez Klienta na nabycie papierów wartościowych (w tym prowizje i ew. inne opłaty, np. za prowadzenie rachunku), jako koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Z perspektywy polskich organów podatkowych, a co za tym idzie również klientów, na pewno lepiej, aby polski dom maklerski pokazywał w PIT-8C „zagraniczne transakcje”. Pozwala to na dokładną weryfikację spójności danych przedstawianych przez podatników w ich indywidualnych rozliczeniach podatkowych, z danymi zawartymi w PIT-8C, zarówno przez klienta będącego polskim podatnikiem, jak i przez organy podatkowe.

W razie braku informacji w PIT-8C na temat „zagranicznych transakcji” dotyczących polskich rezydentów podatkowych, polskie organy podatkowe, aby zweryfikować czy klienci poprawnie rozliczyli się w swoich zeznaniach podatkowych, muszą sięgnąć do danych przesyłanych do polskiego Ministerstwa Finansów  przez swoje zagraniczne odpowiedniki, działające w ramach systemu Automatycznej Wymiany Informacji (OECD Common Reporting Standard; „OECD CRS”), systemu FATCA (w przypadku danych z USA) bądź występować z bezpośrednimi zapytaniami o udostępnienie danych do swoich zagranicznych odpowiedników. Jednakże te dane spływają z dużym opóźnieniem i w porównaniu do PIT-8C mogą być zniekształcone (relatywnie dużo podmiotów pośredniczących w przekazywaniu danych), a co najważniejsze, mogą nie wskazywać końcowych beneficjentów (osób fizycznych będących klientami polskiego domu maklerskiego).

W przypadku zagranicznych papierów wartościowych, oferowanych do zakupu przez polski dom maklerski (lub np. polski bank), który jednocześnie prowadzi indywidualny rachunek papierów wartościowych, na którym taki papier jest przechowywany po zakupie, prawdopodobnie, najpierw ten polski dom maklerski otwiera zbiorczy rachunek papierów wartościowych, w zagranicznej instytucji i w swoim imieniu, do przetrzymywania papierów kupowanych lub przechowywanych dla swoich klientów. Papiery i przepływy pieniężne związane z takim rachunkiem, co do zasady, nie podlegają natomiast raportowaniu w ramach systemów OECD CRS bądź FATCA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy w Polsce mogą zatem mieć duże problemy ze zidentyfikowaniem osoby, która inwestowała w zagraniczne papiery, poprzez polski dom maklerski. Zatem podejście stosowane przez niektórych polskich płatników PIT, polegające na nieuwzględnianiu w informacjach PIT-8C zagranicznych transakcji, powoduje, że polskie organy podatkowe mają znacznie utrudnioną automatyczna weryfikację poprawności rozliczeń polskich podatników, w związku z ich transakcjami na zagranicznych papierach wartościowych.

Tytuły uczestnictwa w zagranicznych otwartych funduszach inwestycyjnych

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych. Jednostki funduszy inwestycyjnych nie są papierem wartościowym, w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także charakteryzują się ograniczoną zbywalnością (dopuszczalną jedynie w celu ich umorzenia) więc zarówno wypłata z zysku funduszu, jak i wypłata środków z tytułu zbycia jednostek, na gruncie PIT, jest kwalifikowana jako dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, opodatkowany zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT. W takiej sytuacji, obowiązki płatnika ciążą na funduszu jako podmiocie dokonującym wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, zgodnie z którym „płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w (…). Czyli informacja o nabyciu lub zbyci jednostek funduszy inwestycyjnych nie znajdzie się w PIT8C.

Implikacje podatkowe w przypadku zagranicznych funduszy, przede wszystkim zależą od tego, czy dany zagraniczny otwarty fundusz jest transparentny podatkowo. Co do zasady, zależy to od jego statusu w kraju utworzenia/rejestracji. W przypadku funduszu transparentnego, analizie powinny podlegać inwestycje funduszu (np. kupowane akcje przez fundusz), a nie inwestycja w sam fundusz.

Większość funduszy, z reguły, będzie jednak traktowana jako osoby prawne - rezydenci podatkowi w swoim kraju (czyli nie będą to podmioty transparentne podatkowo). W takiej sytuacji, polski rezydent podatkowy (klient polskiego domu maklerskiego) powinien sam rozliczyć zarówno potencjalne zyski ze zbycia czy też odkupu tytułów uczestnictwa w takim funduszu, jak i wypłaty z zysku (quasi-dywidendy) bądź inne wypłaty (np. zwrot opłaty za zarządzanie) dokonywane przez taki fundusz w swoim rocznym zeznaniu (np. PIT-36). Wydaje się, że taki dochód należy wykazać w „innych źródłach” i dodatkowo złożyć załącznik PIT-ZG dla potwierdzenia, że przedmiotowe dochody są z zagranicy.

W związku z tym zagraniczny fundusz, jego „asset manager” (odpowiednik polskiego TFI) czy dom maklerski nie będą wystawiały ani PIT-8C, ani żadnej innej informacji podatkowej, uwzględniającej dochody ze zbycia jednostek uczestnictwa w zagranicznych otwartych funduszach inwestycyjnych.

Kredyt podatkowy bądź zwolnienie z opodatkowania

Rozliczając dochody z zagranicy (zarówno od otwartych funduszy, jak i z papierów wartościowych) należy oczywiście pamiętać o możliwości odliczania zagranicznego podatku (jeśli był zapłacony) bądź stosowania zwolnienia dla takich dochodów w Polsce (należy analizować odrębnie każdą kategorię dochodu biorąc pod uwagę kraj, tj. istnienie i brzmienie danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, i typ dochodu lub przychodu).

Izabella Dalke, Specjalista do spraw księgowości Wealthseed

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA