REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku z Irlandii. Kto może dostać? Jak uzyskać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irlandia, zwrot podatku, zarobki, rozliczenie podatkowe
Zwrot podatku z Irlandii. Kto może dostać? Jak uzyskać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Irlandia nadal jest popularnym kierunkiem emigracji zarobkowej dla Polaków. Tym bardziej zachęcamy gorąco do zapoznania się z przygotowanymi poniżej informacjami na temat rozliczenia podatku w tym kraju.

Dochody uzyskane w Irlandii. Kto ma obowiązek rozliczenia podatku?

Rok podatkowy w Irlandii trwa, podobnie jak w Polsce, od 01.01 do 31.12. Jednak w przeciwieństwie do naszego kraju w Irlandii nie wszyscy podatnicy są objęci obowiązkiem podatkowym. Rozliczenie się w Irlandii jest obowiązkowe tylko dla przedsiębiorców. Osoby uzyskujące dochód w oparciu o umowę o pracę nie muszą składać deklaracji podatkowej do urzędu. Jednak warto to zrobić, gdyż zwroty podatku z tego kraju są wysokie – średnio można uzyskać ponad 1 700 euro! 

Jeśli podatnik decyduje się złożenie deklaracji podatkowej, powinien mieć na uwadze następujące kwestie – urząd irlandzki nie umożliwia doliczenia ulg podatkowych do deklaracji. Rozliczenie opiera się tam o tzw. Tax Credit. Jest to „kwota wolna”, określająca skalę podatku dla pracownika. Jest ustalana osobno dla każdego roku podatkowego. Dla możliwych do rozliczenia aktualnie lat podatkowych prezentuje  się ona następująco:

REKLAMA

  • w 2020 roku – 3 300 euro,
  • w 2021 roku – 3 300 euro,
  • w 2022 roku – 3 400 euro,
  • w 2023 roku – 3 550 euro,
  • w 2024 roku – 3 750 euro.

Termin rozliczenia – do kiedy i za jaki okres?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, rozliczenie się osoby pracującej na umowie jest dobrowolne, nie ma więc tutaj żadnego konkretnego terminu w roku kalendarzowym mówiącego do kiedy deklaracja musi trafić do urzędu. Rozliczyć można cztery lata wstecz, czyli 2020, 2021, 2022,  2023 oraz rok bieżący. Ten ostatni jednak tylko, jeśli podatnik zakończył pracę w danym roku i wyjechał z Irlandii bez planu powrotu tam do pracy do 31 grudnia.

Dokumenty i dane niezbędne do rozliczenia – jakie i skąd?

REKLAMA

Podstawową do rozliczenia jest numer identyfikacyjny PPS (Personal Public Service) – odpowiednik polskiego numeru PESEL. Aby go otrzymać, podatnik musi osobiście stawić się w urzędzie Department of Social Protection (DSP), złożyć wniosek, przedstawić dokument tożsamości oraz przekazać informację o aktualnym adresie zamieszkania w Irlandii. Po akceptacji wniosku do wnioskodawcy zostaje wysłany list z potwierdzeniem nadania numeru identyfikacyjnego. Ważne! Numer PPS jest niezbędny do rozliczenia, bez niego złożenie deklaracji w urzędzie jest niemożliwe. 

Do rozliczenia warto załączyć:
- roczne karty podatkowe – P45, Employment Detail Summary, Statement of Earnings lub
- rozliczenie wynagrodzenia – payslip.

P45 to dokument podsumowujący okres zatrudnienia u danego pracodawcy. Jeśli w danym roku było ich kilku, każda firma powinna wydać osobny dokument. Zawiera dane o okresie pracy, przychodzie, zapłaconym podatku oraz składkach podatku socjalnego.

Employment Detail Summary to z kolei podsumowanie roczne na wzór polskiego PIT 11. Różni się od niego tym, że zawiera zbiorczo wszystkie dane na temat zatrudnienia podatnika za cały rok podatkowy, z podziałem na poszczególnych pracodawców i okresy zatrudnienia. Dokument jest dostępny w formie elektronicznej na stronie urzędu, za pośrednictwem platformy MyAccount.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statement of Earnings to zamiennik obu powyższych dokumentów. Zawiera te same informacje i może być użyty do rozliczenia, jeśli podatnik nie posiada ani P45 ani Employment Detail Summary.

Payslip, czyli potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia, również może być użyty do złożenia deklaracji podatkowej. Wykorzystać w tym celu można jednak tylko ostatni z nich za dany rok bądź przepracowany okres u danego pracodawcy. Zawarte są tam zbiorcze dochody oraz pełna kwota odprowadzonego podatku. Ze względu na szczegółowe dane rozliczeniowe payslipy są istotne przy rozliczaniu dochodu w Irlandii przed polskim urzędem skarbowym.

Ważne

Jeśli podatnik nie posiada powyższych dokumentów, nic nie szkodzi. Rozliczenie podatku w Irlandii można przeprowadzić bez nich, gdyż urząd posiada dane o zarobkach oraz odprowadzonych składkach w systemie. 

Rozliczenie wspólne – o czym warto wiedzieć?

Irlandzkie prawo podatkowe daje możliwość złożenia wspólnej deklaracji podatkowej. Aby móc złożyć tego typu zeznanie podatkowe, konieczne jest nadanie numeru identyfikacyjnego PPS współmałżonkowi podatnika przez urząd skarbowy. Dzieje się to automatycznie po przekazaniu do urzędu informacji o stanie cywilnym. Dodatkowo konieczne jest przedłożenie unijnego aktu ślubu, jako urzędowego potwierdzenia zawarcia związku małżeńskiego.

Dodatkowe informacje – o czym jeszcze warto wiedzieć?

Złożenie deklaracji podatkowej w Irlandii wysyłane jest on-line. Dostęp do systemu urzędu skarbowego mają certyfikowani agenci podatkowi, których pomoc w rozliczeniu pozwala zakończyć cały proces nawet w ciągu trzech miesięcy. Ponadto samo rozliczenie jest możliwe nawet mimo braku dokumentów poświadczających dochód podatnika. 

Jeśli pracowałeś w Irlandii w ciągu ostatnich czterech lat i zastanawiasz się, czy rozliczenie podatkowej jest dla Ciebie, zgłoś się z kartą podatkową do firmy rozliczającej Polaków pracujących za granicą. Na jej podstawie można wykonać wstępną kalkulację zwrotu podatku i sprawdzić, czy w Irlandii czekają na Ciebie Twoje pieniądze. 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA