REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Irlandia, zwrot podatku, zarobki, rozliczenie podatkowe
Zwrot podatku z Irlandii. Kto może dostać? Jak uzyskać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Irlandia nadal jest popularnym kierunkiem emigracji zarobkowej dla Polaków. Tym bardziej zachęcamy gorąco do zapoznania się z przygotowanymi poniżej informacjami na temat rozliczenia podatku w tym kraju.

Dochody uzyskane w Irlandii. Kto ma obowiązek rozliczenia podatku?

Rok podatkowy w Irlandii trwa, podobnie jak w Polsce, od 01.01 do 31.12. Jednak w przeciwieństwie do naszego kraju w Irlandii nie wszyscy podatnicy są objęci obowiązkiem podatkowym. Rozliczenie się w Irlandii jest obowiązkowe tylko dla przedsiębiorców. Osoby uzyskujące dochód w oparciu o umowę o pracę nie muszą składać deklaracji podatkowej do urzędu. Jednak warto to zrobić, gdyż zwroty podatku z tego kraju są wysokie – średnio można uzyskać ponad 1 700 euro! 

Jeśli podatnik decyduje się złożenie deklaracji podatkowej, powinien mieć na uwadze następujące kwestie – urząd irlandzki nie umożliwia doliczenia ulg podatkowych do deklaracji. Rozliczenie opiera się tam o tzw. Tax Credit. Jest to „kwota wolna”, określająca skalę podatku dla pracownika. Jest ustalana osobno dla każdego roku podatkowego. Dla możliwych do rozliczenia aktualnie lat podatkowych prezentuje  się ona następująco:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • w 2020 roku – 3 300 euro,
  • w 2021 roku – 3 300 euro,
  • w 2022 roku – 3 400 euro,
  • w 2023 roku – 3 550 euro,
  • w 2024 roku – 3 750 euro.

Termin rozliczenia – do kiedy i za jaki okres?

Jak już wspomnieliśmy wyżej, rozliczenie się osoby pracującej na umowie jest dobrowolne, nie ma więc tutaj żadnego konkretnego terminu w roku kalendarzowym mówiącego do kiedy deklaracja musi trafić do urzędu. Rozliczyć można cztery lata wstecz, czyli 2020, 2021, 2022,  2023 oraz rok bieżący. Ten ostatni jednak tylko, jeśli podatnik zakończył pracę w danym roku i wyjechał z Irlandii bez planu powrotu tam do pracy do 31 grudnia.

Dokumenty i dane niezbędne do rozliczenia – jakie i skąd?

Podstawową do rozliczenia jest numer identyfikacyjny PPS (Personal Public Service) – odpowiednik polskiego numeru PESEL. Aby go otrzymać, podatnik musi osobiście stawić się w urzędzie Department of Social Protection (DSP), złożyć wniosek, przedstawić dokument tożsamości oraz przekazać informację o aktualnym adresie zamieszkania w Irlandii. Po akceptacji wniosku do wnioskodawcy zostaje wysłany list z potwierdzeniem nadania numeru identyfikacyjnego. Ważne! Numer PPS jest niezbędny do rozliczenia, bez niego złożenie deklaracji w urzędzie jest niemożliwe. 

Do rozliczenia warto załączyć:
- roczne karty podatkowe – P45, Employment Detail Summary, Statement of Earnings lub
- rozliczenie wynagrodzenia – payslip.

P45 to dokument podsumowujący okres zatrudnienia u danego pracodawcy. Jeśli w danym roku było ich kilku, każda firma powinna wydać osobny dokument. Zawiera dane o okresie pracy, przychodzie, zapłaconym podatku oraz składkach podatku socjalnego.

REKLAMA

Employment Detail Summary to z kolei podsumowanie roczne na wzór polskiego PIT 11. Różni się od niego tym, że zawiera zbiorczo wszystkie dane na temat zatrudnienia podatnika za cały rok podatkowy, z podziałem na poszczególnych pracodawców i okresy zatrudnienia. Dokument jest dostępny w formie elektronicznej na stronie urzędu, za pośrednictwem platformy MyAccount.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Statement of Earnings to zamiennik obu powyższych dokumentów. Zawiera te same informacje i może być użyty do rozliczenia, jeśli podatnik nie posiada ani P45 ani Employment Detail Summary.

Payslip, czyli potwierdzenie wypłaty wynagrodzenia, również może być użyty do złożenia deklaracji podatkowej. Wykorzystać w tym celu można jednak tylko ostatni z nich za dany rok bądź przepracowany okres u danego pracodawcy. Zawarte są tam zbiorcze dochody oraz pełna kwota odprowadzonego podatku. Ze względu na szczegółowe dane rozliczeniowe payslipy są istotne przy rozliczaniu dochodu w Irlandii przed polskim urzędem skarbowym.

Ważne

Jeśli podatnik nie posiada powyższych dokumentów, nic nie szkodzi. Rozliczenie podatku w Irlandii można przeprowadzić bez nich, gdyż urząd posiada dane o zarobkach oraz odprowadzonych składkach w systemie. 

Rozliczenie wspólne – o czym warto wiedzieć?

Irlandzkie prawo podatkowe daje możliwość złożenia wspólnej deklaracji podatkowej. Aby móc złożyć tego typu zeznanie podatkowe, konieczne jest nadanie numeru identyfikacyjnego PPS współmałżonkowi podatnika przez urząd skarbowy. Dzieje się to automatycznie po przekazaniu do urzędu informacji o stanie cywilnym. Dodatkowo konieczne jest przedłożenie unijnego aktu ślubu, jako urzędowego potwierdzenia zawarcia związku małżeńskiego.

Dodatkowe informacje – o czym jeszcze warto wiedzieć?

Złożenie deklaracji podatkowej w Irlandii wysyłane jest on-line. Dostęp do systemu urzędu skarbowego mają certyfikowani agenci podatkowi, których pomoc w rozliczeniu pozwala zakończyć cały proces nawet w ciągu trzech miesięcy. Ponadto samo rozliczenie jest możliwe nawet mimo braku dokumentów poświadczających dochód podatnika. 

Jeśli pracowałeś w Irlandii w ciągu ostatnich czterech lat i zastanawiasz się, czy rozliczenie podatkowej jest dla Ciebie, zgłoś się z kartą podatkową do firmy rozliczającej Polaków pracujących za granicą. Na jej podstawie można wykonać wstępną kalkulację zwrotu podatku i sprawdzić, czy w Irlandii czekają na Ciebie Twoje pieniądze. 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA