ID nummer niezbędny przy zasiłku rodzinnym Kindergeld
REKLAMA
REKLAMA
Numer identyfikacyjny (ID nummer) jest nadawany każdemu, kto zamelduje się lub dokona rozliczenia podatku w Niemczech. Jest on odpowiednikiem polskiego numeru NIP i również jest nadawany jednorazowo. Składa się z jedenastu cyfr. ID nummer znajduje się na decyzji podatkowej z Finanzamtu, na pismach Centralnego Urzędu Podatkowego (Bundeszentralamt für Steuern) oraz może pojawić się, w zależności od wzoru, na zaświadczeniu o podatku od wynagrodzenia (Lohnsteuerbescheinigung).
REKLAMA
Dzieci urodzone w Niemczech otrzymują ID nummer zaraz po narodzinach. Jeśli dziecko urodziło się w Niemczech i posiada numer identyfikacyjny również należy podać go we wniosku o zasiłek. W przypadku kiedy dzieci przebywają w Polsce i nie posiadają niemieckiego numeru, należy podać numer PESEL dziecka.
Co zrobić, żeby otrzymać numer identyfikacji podatkowej? – Zamelduj się
Meldunek w Niemczech świadczy o stałym pobycie w tym kraju i jest jednym z dowodów na posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego, bez którego nie ma możliwości otrzymania Kindergeld. Dodatkowo jest on niezbędny nie tylko do pozyskania zasiłku, ponieważ meldunek w Niemczech jest obowiązkowy, dla każdego kto zamierza przebywać w Niemczech przez okres dłuższy niż trzy miesiące. Termin na dokonanie wszelkich formalności z tym związanych to maksymalnie trzy tygodnie od daty przyjazdu do Niemiec. Zignorowanie tego obowiązku może wiązać się z konsekwencjami – urząd może nałożyć na taką osobę karę pieniężną (nawet 1000 euro).
Żeby dokonać meldunku należy zgłosić się do urzędu meldunkowego, pod który podlega miejscowość, w której przebywamy. Do urzędu trzeba zgłosić się osobiście lub można skorzystać z pośrednictwa pełnomocnika. W niektórych urzędach należy wcześniej uzgodnić termin wizyty, dlatego warto wcześniej dowiedzieć się jak wygląda procedura w odpowiednim urzędzie. Dokonanie formalności jest szybkim i prostym procesem, za który w większości urzędów nie trzeba płacić. Aby się zameldować należy przedstawić następujące dokumenty: dowód osobisty lub paszport, kopia umowy najmu oraz wypełniony formularz meldunkowy. W przypadku chęci zameldowania współmałżonka będzie potrzebny również akt małżeństwa, a w przypadku dzieci ich akty urodzenia. Po zameldowaniu urząd wystawi zaświadczenie o zameldowaniu.
Po około trzech miesiącach od zameldowania na adres meldunkowy zostanie przesłany dokument potwierdzający nadanie numeru identyfikacyjnego (ID nummer), który jest niezbędny do złożenia wniosku o Kindergeld.
REKLAMA
Jeśli jednak czas wykonywania pracy był krótszy (np. kilka razy w ciągu roku przez mniej niż trzy miesiące) i nie było obowiązku meldunku (oraz nie dokonało się tego dobrowolnie), numer ID zostanie przyznany dopiero po złożeniu deklaracji podatkowej i wystawieniu decyzji przez Finanzamt.
Od 1 stycznia 2018 roku Familienkasse planuje usprawnić współpracę z urzędami meldunkowymi, która pozwalają na wymianę informacji. Ma to pomóc w otrzymywaniu aktualnych informacji na temat meldunku i numeru identyfikacyjnego, co znacznie zwiększy kontrolę podczas rozpatrywania wniosków.
Warto również pamiętać, że od 1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy, według których nie będzie już możliwości ubiegania się o Kindergeld za ostatnie 4 lata i zamiast tego maksymalnie będzie można odzyskać zaległy zasiłek (jeśli przysługiwał jeszcze przed złożeniem wniosku) jedynie za ostatnie 6 miesięcy. Oznacza to, że oczekiwanie na decyzję podatkową w celu uzyskania numeru ID może wiązać się z ryzykiem utraty znacznej części należnego zasiłku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat