REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać

Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać
Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Każda osoba, która pracowała legalnie na terenie Holandii i jej pracodawca odprowadzał zaliczki na poczet podatku dochodowego do urzędu skarbowego w Holandii (Belastingdienst) i były one wyższe niż kwota obowiązującego podatku, ma prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Należy jednak pamiętać, że nawet w sytuacji, gdy zwrot podatku nie przysługuje warto złożyć zeznanie podatkowe w holenderskim urzędzie, ponieważ z informacji zamieszczonych na oficjalnej stronie urzędu (www.belastingdienst.nl) wynika, że w obowiązek rozliczenia dotyczy znacznej większości osób pracujących w Holandii, bez względu na to czy posiadają tam status rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie dokumenty są potrzebne?

W przypadku rozliczenia w Holandii przede wszystkim potrzebne są dokumenty od pracodawcy, na których widnieją informacje o wysokości otrzymanego wynagrodzenia oraz kwocie odprowadzonego podatku. Rozliczenia można dokonać na podstawie rocznej karty podatkowej - jaaropgaaf lub odcinków z wypłat – salarisy.

W związku ze zmianą prawa podatkowego w Holandii, od 2015 roku do deklaracji podatkowej wymagane jest jeszcze dołączenie formularza UE/WE z polskiego urzędu skarbowego, który potwierdza wszystkie dochody osiągnięte w danym roku we wszystkich krajach, w  których była podejmowana praca. Jest on niezbędny do określenia statusu rezydencji w Holandii, a co za tym idzie weryfikuje czy podatnik może w rozliczeniu doliczyć ulgi podatkowe (np. ulga na dziecko lub ulgę mieszkaniową). Formularz UE/WE jest wystawiany przez odpowiedni dla podatnika urząd skarbowy w Polsce, po wcześniejszym rozliczeniu dochodów na formularzu PIT36 z załącznikiem ZG. Warto pamiętać, że rozliczenie w Polsce jest obowiązkowe nawet w sytuacji, gdy w danym roku podatnik nie osiągnął na jej terenie żadnych dochodów.

Kiedy należy rozliczyć się z Belastingdienst?

Składanie deklaracji za poprzedni rok podatkowy jest możliwe zazwyczaj na przełomie lutego/marca roku następnego. Przykładowo zeznania za 2016 rok można było składać na przełomie lutego i marca 2017 r. Dokładna data jest uzależniona od terminu udostępnienia przez urząd specjalnego algorytmu na dany rok podatkowy i może on się nieznacznie różnić w różnych latach podatkowych.

Rozliczenia w Holandii można dokonać aż do pięciu lat wstecz, czyli obecnie jest to okres od 2012 do 2016 roku. Nie warto jednak zwlekać z deklaracją, ponieważ z racji posiadanego obowiązku rozliczenia Belastingdienst może przesłać wezwanie do rozliczenia lub naliczyć kary za nieterminowe rozliczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest czas oczekiwania na zwrot podatku z Holandii?

Czas oczekiwania na zwrot jest zależny przede wszystkim od Belastingdienst, który niechętnie podaje przybliżony termin rozpatrzenia danego wniosku. Prawnie urząd ma maksymalnie trzy lata na rozpatrzenie zgłoszonej sprawy. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo szybkiego odzyskania zwrotu warto powierzyć sprawę odpowiedniej firmie, która ze względu na doświadczenie potrafi kompleksowo przygotować wniosek, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się wątpliwości ze strony urzędu i składania dodatkowych wyjaśnień. W przypadku właściwie przygotowanego wniosku średni czas odzyskania podatku szacowany przez agenta podatkowego to ok. 3-6 miesięcy od złożenia deklaracji.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA