REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać
Zwrot podatku z Holandii - komu przysługuje, jak uzyskać

REKLAMA

REKLAMA

Każda osoba, która pracowała legalnie na terenie Holandii i jej pracodawca odprowadzał zaliczki na poczet podatku dochodowego do urzędu skarbowego w Holandii (Belastingdienst) i były one wyższe niż kwota obowiązującego podatku, ma prawo ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Należy jednak pamiętać, że nawet w sytuacji, gdy zwrot podatku nie przysługuje warto złożyć zeznanie podatkowe w holenderskim urzędzie, ponieważ z informacji zamieszczonych na oficjalnej stronie urzędu (www.belastingdienst.nl) wynika, że w obowiązek rozliczenia dotyczy znacznej większości osób pracujących w Holandii, bez względu na to czy posiadają tam status rezydenta podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie dokumenty są potrzebne?

REKLAMA

W przypadku rozliczenia w Holandii przede wszystkim potrzebne są dokumenty od pracodawcy, na których widnieją informacje o wysokości otrzymanego wynagrodzenia oraz kwocie odprowadzonego podatku. Rozliczenia można dokonać na podstawie rocznej karty podatkowej - jaaropgaaf lub odcinków z wypłat – salarisy.

W związku ze zmianą prawa podatkowego w Holandii, od 2015 roku do deklaracji podatkowej wymagane jest jeszcze dołączenie formularza UE/WE z polskiego urzędu skarbowego, który potwierdza wszystkie dochody osiągnięte w danym roku we wszystkich krajach, w  których była podejmowana praca. Jest on niezbędny do określenia statusu rezydencji w Holandii, a co za tym idzie weryfikuje czy podatnik może w rozliczeniu doliczyć ulgi podatkowe (np. ulga na dziecko lub ulgę mieszkaniową). Formularz UE/WE jest wystawiany przez odpowiedni dla podatnika urząd skarbowy w Polsce, po wcześniejszym rozliczeniu dochodów na formularzu PIT36 z załącznikiem ZG. Warto pamiętać, że rozliczenie w Polsce jest obowiązkowe nawet w sytuacji, gdy w danym roku podatnik nie osiągnął na jej terenie żadnych dochodów.

Kiedy należy rozliczyć się z Belastingdienst?

Składanie deklaracji za poprzedni rok podatkowy jest możliwe zazwyczaj na przełomie lutego/marca roku następnego. Przykładowo zeznania za 2016 rok można było składać na przełomie lutego i marca 2017 r. Dokładna data jest uzależniona od terminu udostępnienia przez urząd specjalnego algorytmu na dany rok podatkowy i może on się nieznacznie różnić w różnych latach podatkowych.

Rozliczenia w Holandii można dokonać aż do pięciu lat wstecz, czyli obecnie jest to okres od 2012 do 2016 roku. Nie warto jednak zwlekać z deklaracją, ponieważ z racji posiadanego obowiązku rozliczenia Belastingdienst może przesłać wezwanie do rozliczenia lub naliczyć kary za nieterminowe rozliczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jaki jest czas oczekiwania na zwrot podatku z Holandii?

Czas oczekiwania na zwrot jest zależny przede wszystkim od Belastingdienst, który niechętnie podaje przybliżony termin rozpatrzenia danego wniosku. Prawnie urząd ma maksymalnie trzy lata na rozpatrzenie zgłoszonej sprawy. Aby zwiększyć prawdopodobieństwo szybkiego odzyskania zwrotu warto powierzyć sprawę odpowiedniej firmie, która ze względu na doświadczenie potrafi kompleksowo przygotować wniosek, co znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się wątpliwości ze strony urzędu i składania dodatkowych wyjaśnień. W przypadku właściwie przygotowanego wniosku średni czas odzyskania podatku szacowany przez agenta podatkowego to ok. 3-6 miesięcy od złożenia deklaracji.

Polecamy:  Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA