REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje

Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje
Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

Rok podatkowy w Wielkiej Brytani rozpoczyna się 6 kwietnia i trwa do 5 kwietnia następnego roku. Obecnie trwa tam rok podatkowy 2017/2018. Tym razem jednak nie przyniósł większych zmian w prawie podatkowym, w odróżnieniu od roku poprzedniego. Główna zmiana dotyczy kwoty wolnej od podatku, która została powiększona o 500 GBP i obecnie wynosi 11 500 GBP.

Rozliczenia podatku można dokonać aż do pięciu lat wstecz. Osoby, które pracowały w UK, ale nie zamierzają już podejmować tam pracy do 5 kwietnia 2018 roku, nie muszą czekać na zakończenie obecnego okresu rozliczeniowego i już teraz mogą złożyć deklarację podatkową.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rząd nie wyznacza terminu, w którym należy dokonać rozliczenia dla osób, które pracują w systemie PAYE (Pay as You Earn). Mimo to, warto jak najszybciej złożyć deklarację i cieszyć się zwrotem nadpłaconego podatku.

Osoby, które posiadają status osoby samo rozliczającej się (Self Assessment) oraz osoby samo zatrudnione (Self Employed wraz z osobami, które są podwykonawcą budowlanym i rejestrującymi kartę CIS – Construction Industry Scheme) mają bezwzględny obowiązek rozliczenia swoich dochodów przed brytyjskim urzędem za każdy rok, w którym prowadzili działalność. Przy tego typu rozliczeniach nie ma już możliwości rozliczenia się przed zakończeniem roku podatkowego oraz są z góry wyznaczone terminy, w których deklaracja powinna trafić do urzędu.

Przykładowo dla roku 2016/2017 ustalono następujące daty:
- 31 października 2017 – termin składania deklaracji w formie papierowej (dla osób, które nie posiadają numeru UTR),
- 31 stycznia 2018 – termin składania deklaracji w formie elektronicznej (dla osób, które posiadają numer UTR).

REKLAMA

Złożenie deklaracji elektronicznej jest możliwe wtedy, gdy podatnik posiada numer UTR (Unique Taxpayer Reference). UTR składa się z 10 cyfr odzielonych spacją (przykładowo 09876 54321).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezłożenie deklaracji w wyznaczonym terminie niesie ze sobą obciążenie podatnika karami, które urząd pobiera poprzez wyższe opodatkowanie w następnym roku lub przesyła wezwanie do zapłaty, które trzeba uregulować. W sytuacjach, gdy nie ma możliwości wyegzekwowania należności HMRC może skontaktować się z polskim urzędem skarbowym w celu uzyskania należności na terenie Polski.

Jeśli podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii chciałby ją zamknąć, powinien niezwłocznie poinformować o tym urząd. Jeśli tego nie zrobi, HMRC nadal ma prawo, aby wzywać go do corocznego wykazania dochodów.

Przy rozliczeniu przed brytyjskim urzędem należy również pamiętać o różnicach między  rozliczenia dla osób samo zatrudnionych i dla osób pracujących w systemie PAYE.

W przypadku osób wykonujących pracę w systemie Self Assessment lub Self Employment do rozliczenia potrzebne są następujące informacje:
- numer NIN lub UTR
- okres, w którym prowadzona była działalność
- pełna historia zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
- ostatni adres zamieszkania w Wielkiej Brytanii
- dokumenty potwierdzające dochody, tj. Invoice (wystawiane najczęściej raz na miesiąc).

W przypadku braku dokumentów, należy oszacować kwotę przychodu i podatku, jaki odprowadził każdy z pracodawców.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Natomiast osoby, które pracują w systemie PAYE powinny przedstawić następujące informacje:
- numer NIN (w przypadku jego braku również istnieje możliwość złożenia deklaracji)
- daty wjazdów i wyjazdów do Wielkiej Brytanii
- historia zatrudnienia w Wielkiej Brytanii (dane pracodawcy oraz okres zatrudnienia)
- ostatni adres zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii i informacja czy podatnik nadal tam przebywa lub czy planuje wrócić do UK
- dokumenty potwierdzające dochody, tj. P45, P60 lub payslipy, które są wystawiane przez pracodawcę.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA