REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje

Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje
Rozliczenie podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii 2017/2018 – najważniejsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

Rok podatkowy w Wielkiej Brytani rozpoczyna się 6 kwietnia i trwa do 5 kwietnia następnego roku. Obecnie trwa tam rok podatkowy 2017/2018. Tym razem jednak nie przyniósł większych zmian w prawie podatkowym, w odróżnieniu od roku poprzedniego. Główna zmiana dotyczy kwoty wolnej od podatku, która została powiększona o 500 GBP i obecnie wynosi 11 500 GBP.

Rozliczenia podatku można dokonać aż do pięciu lat wstecz. Osoby, które pracowały w UK, ale nie zamierzają już podejmować tam pracy do 5 kwietnia 2018 roku, nie muszą czekać na zakończenie obecnego okresu rozliczeniowego i już teraz mogą złożyć deklarację podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

Rząd nie wyznacza terminu, w którym należy dokonać rozliczenia dla osób, które pracują w systemie PAYE (Pay as You Earn). Mimo to, warto jak najszybciej złożyć deklarację i cieszyć się zwrotem nadpłaconego podatku.

Osoby, które posiadają status osoby samo rozliczającej się (Self Assessment) oraz osoby samo zatrudnione (Self Employed wraz z osobami, które są podwykonawcą budowlanym i rejestrującymi kartę CIS – Construction Industry Scheme) mają bezwzględny obowiązek rozliczenia swoich dochodów przed brytyjskim urzędem za każdy rok, w którym prowadzili działalność. Przy tego typu rozliczeniach nie ma już możliwości rozliczenia się przed zakończeniem roku podatkowego oraz są z góry wyznaczone terminy, w których deklaracja powinna trafić do urzędu.

Przykładowo dla roku 2016/2017 ustalono następujące daty:
- 31 października 2017 – termin składania deklaracji w formie papierowej (dla osób, które nie posiadają numeru UTR),
- 31 stycznia 2018 – termin składania deklaracji w formie elektronicznej (dla osób, które posiadają numer UTR).

Złożenie deklaracji elektronicznej jest możliwe wtedy, gdy podatnik posiada numer UTR (Unique Taxpayer Reference). UTR składa się z 10 cyfr odzielonych spacją (przykładowo 09876 54321).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niezłożenie deklaracji w wyznaczonym terminie niesie ze sobą obciążenie podatnika karami, które urząd pobiera poprzez wyższe opodatkowanie w następnym roku lub przesyła wezwanie do zapłaty, które trzeba uregulować. W sytuacjach, gdy nie ma możliwości wyegzekwowania należności HMRC może skontaktować się z polskim urzędem skarbowym w celu uzyskania należności na terenie Polski.

Jeśli podatnik, który prowadzi działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii chciałby ją zamknąć, powinien niezwłocznie poinformować o tym urząd. Jeśli tego nie zrobi, HMRC nadal ma prawo, aby wzywać go do corocznego wykazania dochodów.

Przy rozliczeniu przed brytyjskim urzędem należy również pamiętać o różnicach między  rozliczenia dla osób samo zatrudnionych i dla osób pracujących w systemie PAYE.

W przypadku osób wykonujących pracę w systemie Self Assessment lub Self Employment do rozliczenia potrzebne są następujące informacje:
- numer NIN lub UTR
- okres, w którym prowadzona była działalność
- pełna historia zatrudnienia w Wielkiej Brytanii
- ostatni adres zamieszkania w Wielkiej Brytanii
- dokumenty potwierdzające dochody, tj. Invoice (wystawiane najczęściej raz na miesiąc).

W przypadku braku dokumentów, należy oszacować kwotę przychodu i podatku, jaki odprowadził każdy z pracodawców.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Natomiast osoby, które pracują w systemie PAYE powinny przedstawić następujące informacje:
- numer NIN (w przypadku jego braku również istnieje możliwość złożenia deklaracji)
- daty wjazdów i wyjazdów do Wielkiej Brytanii
- historia zatrudnienia w Wielkiej Brytanii (dane pracodawcy oraz okres zatrudnienia)
- ostatni adres zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii i informacja czy podatnik nadal tam przebywa lub czy planuje wrócić do UK
- dokumenty potwierdzające dochody, tj. P45, P60 lub payslipy, które są wystawiane przez pracodawcę.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA